‌تحریم غذای غیرنظامیان یمن آخرین تیر ترکش آمریکا علیه‌ مقاومت‌

تصمیم سازمان ملل در قطع کمک‌های غذایی به ملت یمن در راستای فشار آمریکاست تا نشان دهد این کشور حامی کشتار مردم غزه، با صهیونیست‌ها 2 روی یک سکه در جنایت علیه بشریت هستند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از فارس :   با شروع تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه، دولت صنعاء که بیش از ۷۵ درصد از جمعیت یمن در مناطق تحت کنترل آن قرار دارند به حمایت از ملت مظلوم فلسطین شتافت.

در حالی که  جرایم وحشیانه اشغالگران صهیونیست علیه مردم بی پناه نوار غزه وارد سومین ماه متوالی شده و رژیم‌های سازشگر عربی هیچ گامی برای حمایت از ملت برادر و مسلمان خود در فلسطین برنداشته و حتی به مراودات تجاری خود با این رژیم ادامه دادند، مقاومت یمن با قدرت نظامی خود برای مقابله با اشغالگران صهیونیست به میدان نبرد وارد شد.

در شرایطی که نیروهای مسلح یمن از طریق تهدید کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی تلاش کرده تا به اقتصاد این رژیم آسیب برساند و بنا بر گزارش‌ها تا سه میلیارد دلار به تجارت خارجی اشغالگران ضربه زده است، کشورهای غربی به رهبری آمریکا با حمایت تسلیحاتی از رژیم اشغالگر این رژیم را برای کشتار بیشتر در نوار غزه ترغیب کردند.

آمریکا با اختصاص بودجه نظامی بیشتر برای مسلح کردن رژیم صهیونیستی و از جمله ارسال بمب‌ها و موشک‌های ممنوعه در سطح بین المللی و اعزام ناوگان خود به دریای سرخ و مدیترانه و همچنین وتو کردن قطعنامه شورای امنیت درباره آتش‌بس در غزه خواهان تداوم جنایات اسرائیل در نوار غزه است.

با این حال، حمایت نامحدود غرب از کشتار مردم غزه تنها محدود به کشورها و رژیم های غربی نبوده است، زیرا اسناد رسمی نشان می‌داد که سازمان‌های بین‌المللی فعال در زمینه حقوق بشر و امداد نیز در حمایت از رژیم صهیونیستی و مبارزه با فلسطینیان و هر کشور دیگری که حامی ملت فلسطین باشند مشارکت داشته‌اند.

اقدام برنامه جهانی غذای سازمان ملل علیه مناطق شمالی یمن با بیشترین تراکم جمعیت این موضوع را ثابت می‌کند.

شهریور ماه گذشته بود که برنامه جهانی غذا اعلام کرد، مجبور است کمک‌های بشردوستانه و غذایی به یمنی‌ها را کاهش دهد. این نهاد وابسته به سازمان ملل بهانه آورد که پول کم‌تری از کشورهای اعانه دهنده دریافت کرده و از همین رو بودجه آن برای تامین غذای مردم فقیر یمن کاهش یافته است.

چنین تصمیمی از سوی برنامه جهانی غذا برای صنعاء تعجب آور بود، زیرا مقامات دولت نجات ملی یمن تاکید کردند که میزان اعتبار دریافتی این نهاد در سال جاری بیشتر از اعتبار دریافتی برنامه غذا در سال گذشته‌ است، درخواست صنعاء از سازمان ملل و دفتر منطقه‌ای آن برای تجدید نظر در تصمیم برنامه جهانی غذا هم در این خصوص به نتیجه‌ای نرسید.

حالا با گذشت بیش از دو ماه از تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه برنامه جهانی غذا از توقف کامل کمک‌های بشردوستانه خود به یمنی‌ها خبر می‌دهد و کاملا روشن است که این تصمیم به دنبال تهدیدهای مقاومت یمن و در راس آن اظهارات عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصار الله علیه رژیم صهیونیستی چند روز پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی گرفته شده است که تاکید کرد به جرایم اسرائیل علیه ملت برادر و مسلمان فلسطین پاسخ خواهد داد.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد با توجیه کمبود بودجه تصمیم به توقف کمک‌ها گرفته است، اما پس از بررسی اسناد و گزارش‌های رسمی برنامه، مشخص شده که هدف از توقف کمک‌ها سیاسی بوده و در درجه اول با موضع صنعاء در حمایت از مردم فلسطین مرتبط بوده است.

 

گزارش‌های رسمی حاکی است که بودجه برنامه جهانی غذا در سال گذشته، ۲۰۲۲، بالغ بر ۱.۱ میلیارد دلار بوده است، در حالی که این نهاد در سال گذشته حرفی از ناچار بودن برای توقف کمک‌های خود نزده بود.

مساله قابل توجه اینجاست که بودجه برنامه جهانی غذا تنها در ۹ ماه از سال جاری میلادی، ۲۰۲۳، بیش از بودجه آن برای کل سال گذشته بوده است.

طبق اسناد رسمی برنامه جهانی غذا  این نهاد در سال جاری بالغ بر ۱.۱۶ میلیارد دلار تا پایان سپتامبر گذشته دریافت کرده است، به این معنی که بودجه این برنامه برای ۹ ماه سال جاری بیش از بودجه کل سال گذشته است و تفاوت افزایش این دو بودجه ۶۰ میلیون دلار است؛ اما با این حال برنامه جهانی غذا اعلام کرد که  کمک‌های امدادی خود را متوقف می‌کند و از کمبود بودجه به عنوان توجیهی برای این کار خود استفاده کرد.

وبگاه خبری «مساء پرس» به نقل از یک منبع اختصاصی که به عنوان شریک تجاری برنامه جهانی غذا در یمن کار می‌کند، اعلام کرد که تصمیم برنامه جهانی غذا برای کاهش کمک‌ها و اقدام برای توقف آن، صدها هزار خانواده آسیب‌دیده و ثبت شده در فهرست این نهاد را به گرسنگی خواهد کشاند، در حالی که هنوز هزاران تن مواد غذایی در انبارهای این نهاد و شرکای آن وجود دارد، صرف نظر از همه مواد و کالاهایی که در انبارهای آن نگهداری می شود تا تاریخ مصرف آنها تمام شود و از بین برود.

این منبع افزود: تصمیم برای توقف کمک‌های غذایی به یمنی‌ها توسط برنامه جهانی غذا فقط برای شهروندان مناطق تحت مدیریت دولت صنعاء اعمال شده است، در حالی که هنوز در مناطق تحت کنترل ائتلاف سعودی-اماراتی ادامه دارد.

 این در حالی است که محمد علی الحوثی، یکی از اعضای شورای عالی سیاسی یمن در نامه‌ای به برنامه جهانی غذا گفته بود: از آنجایی که برنامه جهانی غذا معتقد است به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای کمک‌ها را متوقف کرده اما گزینه‌های دیگری هم وجود دارد، از جمله اینکه به جای کمک‌های غیرنقدی پول نقد در هر اندازه‌ای که در بودجه این نهاد است به خانواده‌های آسیب دیده پرداخت شود تا آنها خودشان برای خریدن غذای مورد نیازشان هزینه کنند و هزینه‌های جانبی  و لجستیک هم از عملیات امداد و کمک رسانی برداشته شود؛ اما از آنجایی که موضوع اساسا به کمبود بودجه مرتبط نبود، سازمان ملل با این پیشنهاد منطقی دولت صنعاء موافقت نکرد.

شورای عالی مدیریت و هماهنگی امور انسانی و همکاری بین‌المللی یمن هم شب گذشته تاکید کرد، برنامه جهانی غذا مسؤول پیامدهای انسانی ناشی از تصمیمش برای توقف کمک‌های بشردوستانه بر زندگی میلیون‌ها یمنی است و این تصمیم بر اساس فشار آمریکا در واکنش به موضع صنعاء در قبال تشدید تجاوزات اشغالگران در غزه اتخاذ شده و تصمیمی سیاسی و به منزله مجازات ملت یمن به دلیل حمایت از مساله فلسطین است.

​این شورا تاکید کرد که سیاسی کردن پرونده کمک‌های بشردوستانه جنایت علیه بشریت و مغایر با همه کنوانسیون‌ها است و زندگی میلیون‌ها نفر از آسیب‌دیدگان را در معرض خطر قحطی و گرسنگی قرار می‌دهد.

‌اینجاست که باز نقش آمریکا در حمایت از جنایت ضد بشری دیگری علیه ملت های مقاوم در برابر استعمارگران و اشغالگران به شدت آشکار است. واشنگتن برنامه جهانی غذا را تحت فشار قرار داده تا تصمیم قطع کمک‌ها را به عنوان اهرم فشار علیه یمنی‌ها به دلیل حمایت از فلسطین اتخاذ کنند.

آمریکایی‌ها در اینجا هم مثل شرکای صهیونیست خود گمان می‌کنند با محاصره ملت مقاوم یمن نظیر ملت مقاوم غزه می‌توانند آنها را وادار به عقب‌نشینی از جنگ علنی خود علیه رژیم صهیونیستی بگیرند، اما از آنجا‌ که ملت یمن وفاداری خود به انقلاب و رهبریشان را در برابر سهمگین ترین تجاوز هشت ساله ائتلاف سعودی-آمریکایی ثابت کردند؛ سرزمین‌های اشغالی تا توقف تجاوز علیه ملت فلسطین در تیررس موشک‌های بالستیک و پهپادهای این رژیم باقی خواهد ماند و تنگه باب المندب هم برای تجارت اشغالگران صهیونیست ایمن نخواهد بود.

پایان پیام/ *

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.