نابود کردن زیرساخت‌های غزه با بمب‌های آمریکا/ غزه غرق در خون/ پروژه آمریکا برای غزه چیست؟

سازمان ملل اعلام کرده بیش از ۳۷ هزار سازه در نتیجه حملات صهیونیست‌ها در باریکه غزه تاکنون خراب شده یا آسیب دیده است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :  نزدیک به 80 روز از جنگ غزه می‌گذرد و در پی حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به این باریکه که با حمایت همه‌جانبه دولت آمریکا همراه بوده است، تاکنون بیش از 20 هزار و 57 نفر به شهادت رسیده‌اند و نزدیک به 53 هزار و 500 نفر زخمی شده‌اند که بین شهدا 8 هزار کودک و 6 هزار و 200 زن دیده می‌شود. 

رژیم اسرائیل در هفتادوهفتمین روز حملات خود به نوار غزه، بامداد روز جمعه چند منطقه از غزه را هدف بمباران شدید قرار داد که بر اثر آن شماری شهید شدند که اکثر آنها زنان و کودکان بودند. شهرهای رفح و خان‌یونس و اردوگاه‌های النصیرات و جبالیا از جمله مناطقی بودند که هدف بمباران قرار گرفتند. از سوی دیگر تحلیل انجام‌شده از سوی شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نشان می‌دهد رژیم اسرائیل دست‌کم 3 نقطه در داخل غزه را که بعد از اتمام آتش‌بس 7 روزه خواستار اسکان غیرنظامیان در آن مناطق شده بود، بمباران کرده است. اول دسامبر ارتش اسرائیل نقشه‌ای از غزه را منتشر کرد که باریکه غزه را به 623 بلوک تقسیم‌بندی می‌کرد و به جداسازی مناطق هدف حمله اسرائیل از مناطق محل اسکان غیرنظامیان می‌پرداخت. سخنگوی ارتش اسرائیل در آن زمان برای تبلیغ این نقشه خطاب به ساکنان غزه گفت این نقشه «راهی ایمن برای حفظ امنیت و زندگی شما و زندگی خانواده‌تان است». شبکه خبری «سی‌ان‌ان» می‌گوید تحلیل‌های انجام شده توسط این رسانه نشان می‌دهد ارتش اسرائیل دست‌کم در 3 مورد دقیقاً نقاطی را که غیرنظامیان را به فرار به آن مناطق فراخوانده بود، هدف حمله قرار داده است. 

نابود کردن زیرساخت‌های غزه با بمب‌های آمریکا
سازمان ملل اعلام کرده بیش از ۳۷ هزار سازه در نتیجه حملات صهیونیست‌ها در باریکه غزه تاکنون خراب شده یا آسیب دیده است. آمریکا بیش از 7 میلیارد دلار برای کمک‌های توسعه‌ای و بشردوستانه در کرانه باختری و غزه از زمان تاسیس آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده در چند دهه گذشته هزینه کرده که شامل ۲۷۰ میلیون دلار از زمانی می‌شود که جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور به توقف بودجه جدید در دوره ترامپ پایان داد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس قراردادها و کمک‌های مالی ایالات متحده در غزه را بررسی و بیش از ۳۰ پروژه ساختمانی را شناسایی کرده که با پول مالیات‌دهندگان آمریکایی در غزه ساخته شده یا بهبود یافته است. بررسی تصاویر ماهواره‌ای اخیر و تحلیل‌های شرکت فناوری ماکسار نشان می‌دهد در حالی که به نظر می‌رسد ۱۲ پروژه بزرگ تحت حمایت ایالات متحده دست نخورده است، حداقل به 5 پروژه آسیب وارد شده است. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین به طور مستقل ارزیابی این شرکت ماهواره‌ای را با بررسی تصاویر دریافتی آن و همچنین تصاویر ماهواره‌ای جداگانه‌ای که توسط Planet Labs در هفته‌های اخیر گرفته شده بود، تایید کرد. 
علت دقیق آسیب‌های وارده به این تاسیسات و پروژه‌ها در تصاویر را نمی‌توان به تنهایی با عکس مشخص کرد. در برخی موارد، گزارش‌های خبری و منابع دولتی حملات نظامی رژیم صهیونیستی در نزدیکی پروژه‌های مورد حمایت آمریکا در غزه را تایید کرده است.

بر اساس تصاویر شرکت ماکسار از ۲۰ دسامبر، به نظر می‌رسد 2 مرکز مختلف خدمات‌رسانی به کودکان معلول، در روزهای اخیر آسیب دیده یا تخریب شده‌ است. «انجمن حق زندگی برای کودکان مبتلا به اوتیسم و سندرم داون» و «مرکز ارتقای توانایی‌ها برای حمایت از معلولان جامعه توانبخشی جبالیا» که حامی کودکان ناتوان است، به ترتیب با ۲۸ هزار دلار و ۱۷۷ هزار دلار بودجه ایالات متحده ساخته شدند. در حالی که کتابخانه «YMCA» غزه با بودجه ۸۹ هزار دلاری آمریکا احیا شد، از این حملات آسیبی ندیده اما یک کتابخانه دیگر در همان حوالی با خاک یکسان شده است.

از طرفی جنایات اسرائیل به حدی است که یکی از مقامات این رژیم اعلام کرد باید تمام بمب‌های جهان را به ما بدهند. یدیعوت آحارانوت به نقل از یکی از افسران ارتش اسرائیل نوشت: برای تخریب همه تونل‌های حماس، به همه بمب‌های جهان نیاز داریم و ممکن است این هم کافی نباشد. این رسانه عبری اعلام کرد: آمریکا به دلیل پیشروی کند ارتش در نوار غزه از اسرائیل ناامید شده است؛ واشنگتن فکر می‌کرد ارتش بتواند در این مدت زمان، وارد مناطق بیشتری از نوار غزه شود.

«ارتش اسرائیل بوی پایان جنگ را حس می‌کند و تلاش دارد قبل از آن به دستاوردهایی دست یابد». این خلاصه دلایل تداوم ماجراجویی تل‌آویو و اصرار نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو برای ادامه جنگ است که تحلیلگر یدیعوت آحارانوت، «ناحوم بارنیاع» بیان کرد. در پی ناکامی‌های مجدد ارتش اسرائیل از پیشروی در غزه و افزایش شمار تلفات نظامی به صدها نفر، تیپ گولانی پنجشنبه شب اعلام کرد در حال عقب‌نشینی از نوار غزه است. از سویی روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست اخیرا با انتشار آماری فاش کرد اسرائیل در ۶ هفته اول حملات، ۲۲۰۰۰ بمب آمریکایی را بر سر مردم غزه ریخته است. بر اساس این گزارش، آمریکا از هفتم اکتبر، ۱۵ هزار بمب، از جمله بمب‌های سنگرشکن یک تنی به اسرائیل داده است. 

این در حالی است که همزمان با انتشار گزارش یدیعوت آحارانوت، روز گذشته شبکه «سی‌ان‌ان» اعلام کرد اسرائیل صدها بمب یک تنی را بر سر مردم غزه فرو ریخته و تصاویر هوایی نشان می‌دهد بیش از ۵۰۰ گودال به قطر ۱۲ متر در این منطقه ایجاد شده است. «سلامه معروف» رئیس دفتر اطلاع‌رسانی دولت غزه، در گفت‌وگو با الجزیره تصریح کرد نظامیان رژیم اسرائیل ۴۰ هزار تن مواد منفجره روی غزه ریخته‌اند و تلاش می‌کنند این منطقه را به محلی غیرقابل سکونت تبدیل کنند. 

در این میان شبکه خبری الجزیره سراغ بیمارستان «شهدای الاقصی» در شهر دیرالبلح در جنوب نوار غزه رفته است که آوارگان فلسطینی در پارکینگ چادر برپا کرده‌اند. به گزارش الجزیره، جنگ، آوارگی و وضعیت غم‌انگیز نوار غزه،  بیش از یک میلیون و 800 هزار آواره فلسطینی را به جایی رسانده که خیلی‌های‌شان با وجود بارش باران و  وجود گل و‌ لای همچنان در چادرهای‌شان به سر می‌برند. تیم سازمان جهانی بهداشت، بخش اورژانس بزرگ‌ترین بیمارستان غزه را که صدها زخمی داخل آن هستند و هر دقیقه به تعداد آنها اضافه می‌شود، «حمام خون» و نیازمند احیا توصیف کرد.

این نهاد سازمان ملل در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس به نقل از کارکنانش که در این بیمارستان حضور دارند، نوشت: «بخش اورژانس (بیمارستان شفا) آنقدر پر است که باید مراقب باشید بیماران روی زمین را لگد نکنید». این نهاد افزود: بیماران مجروح روی زمین بدون بی‌حسی بخیه می‌شوند. بیمارستان شفا در شمال نوار غزه که از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به این منطقه بارها مورد حمله قرار گرفته، به گفته تیم سازمان جهانی بهداشت، همچنین سرپناه ده‌ها هزار فلسطینی آواره است. سازمان جهانی بهداشت شنبه گذشته اعلام کرد تنها ۱۱ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان غزه فعال است که فقط یکی از آنها در شمال این منطقه قرار دارد. طبق اعلام این نهاد سازمان ملل، بیمارستان‌های فعال هم اگر چه می‌توانند بیماران جدید پذیرش کنند اما خدمات‌شان محدود است.  سازمان جهانی بهداشت افزود: 2 بیمارستان بزرگ در جنوب غزه 3 برابر ظرفیت تخت‌های خود فعالیت می‌کنند و در عین حال با کمبود شدید مواد اولیه و سوخت دست و پنجه نرم می‌کنند. در حملات اسرائیل به غزه تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر از کادر درمان، ۳۵ نفر از نیروهای دفاع مدنی و ۱۳۵ نفر از کارکنان آنروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل) به شهادت رسیده‌اند. سازمان‌های امداد و کمک‌رسانی سازمان ملل متحد وضعیت غزه را تحت تاثیر حملات رژیم صهیونیستی به مناطق غیرنظامی از جمله بیمارستان‌ها و اردوگاه‌های آوارگان، «آخرالزمانی» توصیف می‌کنند. آمریکا در جنگ غزه به عنوان متحد و حامی اصلی اسرائیل وارد عمل شد.

پروژه نخست آمریکا برای غزه این بود که مردم این شهر را به صحرای سینا یا برخی کشورهای عربی تبعید کند که با مخالفت سران برخی کشورهای عربی بویژه مصر روبه‌رو شد و این طرح شکست خورد. دومین طرح آمریکا این بود که حماس از بین برود و تمام غزه به تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس سپرده شود که به نظر می‌رسد این طرح از سوی نتانیاهو مورد قبول واقع نشده است. آخرین طرح بایدن که شباهت زیادی به طرح رونالد ریگان، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا دارد، این است که سران و نیروهای حماس و جهاد اسلامی از باریکه غزه خارج و به کشوری مثل الجزایر تبعید شوند. عینا این کار را ریگان انجام داد و بعد از حمله شدید اسرائیل به لبنان در سال 1982 که به تخریب گسترده این کشور مخصوصاً بیروت انجامید، سران گروه فتح که آن زمان با اسرائیل در نبرد مسلحانه بودند با فشار کشورهای عربی و آمریکا به تونس سفر کردند و این گروه برای همیشه فاز مسلح را کنار گذاشت و بعد از آن به سازش رو آورد و بعدها قرارداد‌های اسلو و مادرید به امضا رسید و برای همیشه گروه فتح سلاح خود را زمین گذاشت. آمریکا از ابتدای جنگ طرح‌های مختلفی برای مقابله با حماس و جهاد اسلامی در غزه پی‌ریزی کرده که آخرین سناریو همین طرح است. 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.