هدایت فرهنگی در شرایط نفوذ/ جایگاه مطلوب کدام است؟

ایران اسلامی به سبب انقلابی جهان‌شمول و تاثیرگذار و بیرون راندن دشمنان خارجی و مبارزه مداوم با استکبار جهانی همواره مورد غضب دشمنان غربی و آمریکایی بوده؛ امری که سبب شده دشمنان تمام نیرو و توان خود را برای مقابله علیه ایران اسلامی جمع کنند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :  رضا آرمانیان

مقام معظم رهبری بار‌ها و بار‌ها فرهنگ را یکی از اولویت‌های اصلی جامعه خوانده و نسبت بر لزوم هدایت و مهندسی فرهنگی جامعه تاکید کرده اند امری که شرایط امروز جامعه موید میزان دغدغه مندی رهبری بوده و بایستی بدان توجه ویژه تری شود. فرهنگ امروز در میهن اسلامی دستخوش دشمنی دشمنان و اشاعه برهنگی به عنوان مظاهر تمدن و روشنفکری شده است امری که خصوصا بعد از وقایع پاییز سال گذشته شرایط بغرنج تری بر فرهنگ جامعه تحمیل کرد.

اگر رعایت انصاف را بکنیم باید تاکید کرد کم‌کاری‌های بسیاری در حوزه فرهنگ به ویژه فرهنگ ایرانی و اسلامی و خصوصا برای نسل نوجوان و جوان با توجه به جوسازی‌ها و گسترش فرهنگ مبتذل غربی داشته‌ایم. ایران اسلامی به سبب انقلابی جهان‌شمول و تاثیرگذار و بیرون راندن دشمنان خارجی و مبارزه مداوم با استکبار جهانی همواره مورد غضب دشمنان غربی و آمریکایی بوده؛ امری که سبب شده دشمنان تمام نیرو و توان خود را برای مقابله علیه ایران اسلامی جمع کنند.

از جنگ نرم تا مبارزه فرهنگی
شاید جنگ نرم و مبارزه فرهنگی علیه فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی برای به چالش کشاندن آموزه‌های دینی و خصوصا حجاب مهمترین نقشه شومی بوده که دشمن توانسته با انواع ترفند‌ها در آن به اهداف شوم خود نزدیک شود. حالا امروز در پی ضربات بیشمار دشمن و کم کاری‌های متولیان فرهنگی، فرهنگ با چالش‌های بی شماری مواجه است لذا رهبری بار‌ها از ضرورت بازسازی فرهنگی سخن می‌گویند و ساختارفرهنگی را چنین عنوان می‌کنند که "منظور از ساختار، ساختار فرهنگی جامعه و ذهنیت و فرهنگ حاکم بر آن و در یک کلام نرم‌افزاری است که افراد جامعه بر اساس آن در زندگی فردی و جمعی خود عمل می‌کنند."

ضرورت بازسازی فرهنگی
رهبری بر ضرورت بازسازی انقلابی ساختار‌های فرهنگی تاکید دارند چرا که دشمن همواره با یک جنگ شناختی و طراحی شده وارد عرصه میشود تا جوان و نوجوان مسلمان ایرانی را از همین دریچه یعنی ساختار‌های ضعیف فرهنگی دچار هجمه کرده و با خود همراه سازد.
حجت الاسلام عباس نصیری فرد، استاد دانشگاه و پژوهشگر فرهنگی بر این باور است که فرهنگ غربی به شدت در کشور ما تبلیغ میشود و دشمن در تلاش است در جنگی شناختی به مقابله با فرهنگ ایرانی و اسلامی پرداخته و به نظام جمهوری اسلامی ضربه بزند.
وی بر این باور است که ما نتوانستیم از فرهنگ قوی اسلامی خوب نگهبانی کرده و آن را در جامعه جاری و ساری کنیم و ادامه می‌دهد: این امر یعنی کم کاری‌های انجام شده در این حوزه لزوم بازسازی انقلابی در ساختار‌های فرهنگی کشور را بر اساس تاکید رهبری دو چندان می‌کند.

الگوی فکری جوانان از فرهنگ اسلامی تا غربی
این کارشناس فرهنگی تاکید دارد: باید بازسازی انقلابی در همه ساختار‌های کشور اتفاق بیفتد و آنچه امروز در جامعه اسلامی ایران شاهد آن هستیم مصداق بارزی برای دغدغه رهبری مبنی بر بازسازی انقلابی ساختار‌های فرهنگی در کشور است و به خوبی نشان می‌دهد که اگر دچار برخی غفلت‌های فرهنگی نمیبودیم امروز نباید شاهد تبعیت نوجوان و جوان دهه هشتادی مسلمان ایرانی از گروه‌ها و افراد ضد فرهنگ و انقلاب و به عبارتی گروه‌هایی بدون الگوی فکری درست در حوزه فرهنگ ناب و متعالی باشیم.

جایگاه مطلوب فرهنگی؟
اما به چه شاخصه‌ای باید برسیم که بگوییم به جایگاه مطلوب فرهنگی رسیده ایم؟ دکتر نصیری فرد می‌گوید: هرگاه ما در تمام شئونات زندگی مردم توانستیم بَست فرهنگ دینی داشته باشیم به مطلوب خود در این عرصه رسیده ایم.
این پژوهشگر معتقد است: هرگاه ما توانستیم در همه زمینه‌ها چه در بانکداری و تجارت، چه در ساخت و سازِ، معماری و هنر و در همه عرصه ها، فرهنگ اسلامی را جاری کنیم به مطلوب رسیده ایم. اگر بتوانیم مسیر را به سمت شکل گیری سیاست‌ها و برنامه‌های مبتنی بر فرهنگ اصیل اسلامی برگرفته از قرآن و مکتب اهل بیت (ع) و گفتمان انقلاب سوق دهیم در مسیر فرهنگ سازی و بعد بازسازی انقلابی ساختار‌های فرهنگی قرار میگیریم؛ و گرنه شاهد دست و پا زدن‌های بی هدفی هستیم که شاید آن مطالباتی که مدنظر مقام معظم رهبری است را نتوانیم به این راحتی انجام دهیم.
مقام معظم رهبری همواره دغدغه فرهنگ و ساختار‌های فرهنگی را داشته و دارند؛ امری که به باور تحلیلگران و پژوهشگران فرهنگی به دلیل کم کاری‌های این حوزه و متولیان آن تلاش دشمنان را در تخریب فرهنگی جامعه به ثمر نشانده و حالا امروز شاهد برخی حرکات خارج از عرف و شئونات اسلامی و برخی پوشش‌های نامناسب جامعه اسلامی هستیم لذا لازم است با توجه به آنچه داریم و با بهره گیری از متخصصان این حوزه دست به یک بازسازی انقلابی در عرصه ساختار‌های فرهنگی بزنیم.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.