رشد کیفی قابل ملاحظه جایگاه علمی ایران در دنیا و منطقه

بررسی جایگاه علمی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و مقایسه آن سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نشان دهنده پیشرفت کم نظیر جوانان ایرانی در رشته ها و علوم مختف است تا جایی که می توان گفت :جوانان ایرانی توانسته‌اند با وجود چهار دهه تحریم ظالمانه، تهدید را به فرصت تبدیل کنند تا جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از عرصه های علم و فناوری در رتبه های نخست جهانی بایستد.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز : پارسال بود که  سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان طی سخنانی به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به بخشی از موفقیت ها و داستاوردهای ایران اسلامی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت : « دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور ایران آغاز شده و یازده برابر شتاب رشد متوسط علم در جهان به پیش رفته است. دستاوردهای دانش و فناوری ما در این مدت کشورمان را به رتبه‌ی شانزدهم در میان بیش از دویست کشور جهان رسانید و مایه‌ شگفتی ناظران جهانی شد و در برخی از رشته‌های حساس و نوپدید به رتبه‌های نخستین ارتقاء داد، همه ‌و همه در حالی اتفاق افتاده که باوجود کارشکنی ها و تحریم های ظالمانه و غیرقانونی به رکوردهای بزرگ دست یافته‌ایم، از جمله در سکوی چهارم جهان در علم رباتیک ایستاده و در صنعت فولاد به پله دهم جهان رسیده ایم.

ایران اسلامی در صنعت جزو معدود کشورهایی است که توان تولید سازه های بزرگ دریایی را به دست آورده و در صنایع دریایی نیز به رتبه سیزهم جهان رسیده است این در حالیست که با شتاب ۱۱ برابری رتبه دوم رشد علم در دنیا و رتبه نخست شتاب علمی جهان را کسب کرده‌ایم. 

 جمهوری اسلامی ایران توانسته است رتبه هفتم جهان در تولید نانو دارو و رتبه چهارم دنیا در علم نوین نانو را کسب نماید. همچنین عنوان دومین کشور تولید کننده داروهای نوترکیب هموفیلی فاکتور ۷ و ۸ در دنیا را به خود اختصاص داده و توانستیم در جمع ۵ کشور سازنده لیزرهای پرتوان در جهان بایستیم. همچنین در این میان رتبه چهارم دنیا در تولید علوم درمان ناباروری و رتبه پانزدهم جهان در چشم پزشکی به ایران رسیده است. با این توانمندی‌ها جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در جراحی های قلب و دریچه قلب هستیم.» 

وی در بخشی ازصحبت هایش با اشاره به اینکه «در حال حاضر زنان ایرانی در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، علمی، ورزشی، هنری و ... به طور فعالانه و آزادانه به نقش آفرینی می پردازند»، تصریح کرد: ۵۵ درصد دانشجویان، ۴۰ درصد پزشکان و ۳۳ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه های ایران را در حال حاضر زنان تشکیل می دهند.

خبرگزاری مهر نیز دو سال پیش در گزارشی به موفیت های علمی و دستاوردهای کشورمان طی 43 سال بعد از پیروی انقلاب اسلامی اشاره کرده و نمودار تولید علم در کشور را طی سال های 1396 تا 1400 اینگونه ترسیم کرده است:

علی اکبرصیدی از نویسندگان پایگاه خبری تحلیلی هادی نیوز نیز در حالی که یک ماه بیشتر به چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باقی مانده است بخشی از دستاوردهای کشورمان را در علوم مختلف مورد بررسی قرار داده است .

 برای ملاحظه این پژوهش کافی اینجا کلیک کنید .

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.