دستاوردهای اولین جبهه حامی غزه بعد از ۱۰۰ روز/ حزب‌الله چگونه ارتش اسرائیل را در شمال زمین‌گیر کرد؟

حزب‌الله که به‌عنوان اولین جبهه از محور مقاومت برای حمایت از غزه و مردم فلسطین وارد نبرد طوفان الاقصی شد، طی ۱۰۰ روز گذشته دشمن اشغالگر را گرفتار جنگی فرسایشی کرده است و صهیونیست‌ها با متحمل شدن خسارات فراوان در جبهه شمالی، راه پس و پیش ندارند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از  تسنیم : جبهه جنوب لبنان اولین جبهه‌ای بود که بعد از آغاز عملیات طوفان الاقصی علیه رژیم صهیونیستی گشوده شد و حزب‌الله در این جبهه یک روز بعد از آغاز نبرد بزرگ مقاومت فلسطین ضد اشغالگران یعنی در تاریخ 8 اکتبر 2023 رسماً پیوستن خود به این نبرد را اعلام کرد.

ورود حزب‌الله به این نبرد ضد دشمن اشغالگر مقدمه‌ای بود تا سایر گروه‌های مقاومت از جمله در عراق و یمن نیز علناً برای دفاع از مردم فلسطین وارد میدان شوند.

اما در این مقاله قصد داریم مشخصاً درباره عملکرد حزب‌الله در نبرد طوفان الاقصی صحبت کنیم و نیم‌نگاهی به دستاوردهای آن و معادلاتی که به دشمن تحمیل کرده است داشته باشیم.

قواعد درگیری حزب‌الله در طوفان الاقصی مقابل صهیونیست‌ها

نیروهای مقاومت لبنان از همان ابتدای اعلام ورود به نبرد طوفان الاقصی، بدون توجه به اینکه جنگ غزه در چه‌تاریخی به پایان خواهد رسید و حزب‌الله چه‌تعداد شهید باید در این راه تقدیم کند، وارد میدان نبرد شدند. استراتژی حزب‌الله در این نبرد با تکیه بر منطق «قلب گرم و مغز سرد» (توازن بین عقل و احساس) بود. حزب‌الله از روز اول ثابت کرد که قصد دارد این نبرد را در مرزهای جنوب لبنان با فلسطین اشغالی به‌شکلی منطقی و صحیح مدیریت کند و به‌صورت حساب‌شده به دشمن خسارت وارد کند.

در این میان سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله با وجود اینکه تا حدود یک ماه بعد از آغاز نبرد طوفان الاقصی مقابل دوربین حاضر نشد و هیچ واکنشی نشان نداد اما از همان روز اول ورود حزب‌الله به این جنگ، مدیریت نبرد را در همه سطوح آن به‌عهده داشت. او همچنین به‌خوبی می‌دانست که نباید همه کارت‌های خود را به‌یک‌باره رو کند؛ مسئله‌ای که موجب می‌گردد ترس و نگرانی از اقدامات غافلگیرکننده حزب‌الله، دست از سر صهیونیست‌ها برندارد، بنابراین از همان روز اول حزب‌الله با قواعدی که خودش تعیین کرده بود نبرد را به این شکل آغاز کرد:

ـ هدف قرار دادن برج‌های جاسوسی و رادارهای رژیم صهیونیستی: برخی تلاش داشتند عملیات‌های حزب‌الله علیه برج‌های جاسوسی و رادارهای شناسایی رژیم صهیونیستی را کم‌اهمیت جلوه دهند، اما تمرکز حزب‌الله بر نابود کردن این تجهیزات ارتش اسرائیل علاوه بر خسارات مادی که به آن وارد کرد، موجب سردرگمی صهیونیست‌ها شد و آنها نمی‌توانستند تشخیص بدهند که گام بعدی مقاومت لبنان چیست.

ـ وارد کردن تلفات دقیق به دشمن: مقاومت لبنان در عملیات‌های خود قبل از کمّیت به کیفیت توجه دارد؛ به‌طوری که هیچ یک از عملیات‌های آن بدون وارد کردن تلفات دقیق به دشمن نیست و حتی یک گلوله را نیز هدر نمی‌دهد. موشک‌های برکان حزب‌الله که در این نبرد وارد میدان شدند و نگرانی صهیونیست‌ها را برانگیختند دقیقاً به اهداف مورد نظر اصابت کردند. همه پادگان‌ها و مواضع و تجهیزات نظامی ارتش اشغالگر از جمله تانک‌های مرکاوا که توسط نیروهای مقاومت لبنان هدف قرار می‌گیرند، متحمل خسارات مستقیم می‌شوند و بسیاری از نظامیان صهیونیست نیز در جبهه شمالی فلسطین اشغالی به‌دست حزب‌الله به هلاکت رسیدند که ارتش اسرائیل از افشای آمار آنها خودداری می‌کند.

ـ تشدید تدریجی عملیات‌ها ضد مواضع صهیونیستی: استفاده از مکانیزم «عملیات‌ هوشمندانه و مفید» به‌جای «عملیات شتاب‌زده» راهبرد مناسبی بود که حزب‌الله از ابتدای حضور خود در نبرد طوفان الاقصی پیش گرفت و سرعت و شدت عملیات‌های خود را به‌تدریج افزایش داد.

ـ نه به آتش‌بس و میانجی‌ها: حزب‌الله لبنان نیز مانند مقاومت عراق و انصارالله یمن که وارد نبرد طوفان الاقصی شده‌اند، هیچ مذاکره‌ای درباره توقف حملات ضد مواضع دشمن را قبول نمی‌کند و به همه طرف‌هایی که ظاهراً قصد میانجیگری دارند ابلاغ کرده است تا زمانی که تجاوزات اشغالگران ضد مردم غزه ادامه داشته باشد، عملیات‌های مقاومت لبنان علیه رژیم صهیونیستی نیز ادامه خواهد داشت.

دستاوردهای میدانی حزب‌الله در نبرد طوفان الاقصی بعد از 100 روز

درباره دستاوردهای میدانی حزب‌الله مقابل دشمن صهیونیستی نیز درحالی که ارتش اسرائیل به‌شکل فاحشی در صدد پنهان‌کاری است و به‌اعتراف خودِ صهیونیست‌ها آمار درست تلفات خود را ارائه نمی‌دهد، اما سید حسن نصرالله در یکی از سخنرانی‌های جدید خود به بخشی از دستاوردهای رزمندگان مقاومت لبنان در میدان نبرد با اشغالگران اشاره کرد و گفت: حزب‌الله مواضع دشمن را در امتداد بیش از 100کیلومتری و نیز مواضع ارتش اشغالگر در مرزها و نیز تعداد زیادی از شهرک‌های صهیونیست‌نشین را در پاسخ به تجاوزات این رژیم علیه غیرنظامیان لبنانی، هدف قرار داده است.

طبق سخنان دبیرکل حزب‌الله و همچنین اطلاعات موثقی که رسانه‌های مقاومت منتشر می‌کنند، طی 100 روز گذشته رزمندگان حزب‌الله بیش از 700 عملیات ضد دشمن صهیونیستی انجام داده‌اند که همه آنها دقیق و حساب‌شده بوده و اهداف راهبردیِ مورد نظر مقاومت را در جبهه دشمن هدف قرار داده است. بیانیه‌های حزب‌الله نشان می‌دهد که در برخی روزها تعداد عملیات‌ها به 23 مورد نیز رسیده است.

به‌طور کلی میانگین تعداد عملیات‌های حزب‌الله علیه دشمن صهیونیستی در روز بین 6 تا 7 عملیات نظامی بوده است، همچنین تعداد مواضع ارتش صهیونیستی که در مرزها مورد هدف حزب‌الله قرار گرفته، 48 مورد بوده است؛ این یعنی از منطقه الناقوره تا انتهای مزارع شبعا، رژیم اشغالگر هیچ موضعی نداشته است که چندین بار مورد هدف مقاومت لبنان قرار نگرفته باشد.

بر این اساس، تعداد مواضع هدف قرار گرفته‌شدهِ دشمن توسط مقاومت لبنان بیش از 500 مورد بوده که برخی از آنها چندین بار مورد هدف قرار گرفته‌اند، همچنین نقاط مرزی که نظامیان رژیم اشغالگر در آن پناه گرفته بودند بالغ بر 50 نقطه مرزی است که چندین بار هدف قرار گرفتند، همچنین تعداد شهرک‌های صهیونیستی که مقاومت لبنان هدف قرار داده تاکنون به 17 شهرک رسیده است.

به‌گفته سید حسن نصرالله؛ مقاومت تمامی تجهیزات فنی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را در همه مواضعی که مورد هدف قرار می‌داد منهدم کرده است؛ تجهیزاتی که ارزش آنها صدها میلیون دلار تخمین زده می‌شود. دشمن صهیونیستی از این تجهیزات نه‌تنها برای کنترل اطلاعات در نقاط مرزی بلکه برای کنترل اطلاعاتی بخش‌های بزرگی از لبنان نیز استفاده می‌کرد. مقاومت لبنان همچنین توانست تعداد زیادی از تانک‌ها و خودروهای نظامی رژیم اشغالگر را منهدم کند.

اما یکی از بارزترین و مهم‌ترین عملیات‌های حزب‌الله ضد مواضع دشمن صهیونیستی مربوط به عملیاتی است که روز شنبه 16 دی در پاسخ اولیه به جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی در ضاحیه بیروت که منجر به شهادت «صالح العاروری» نائب‌رئیس دفتر سیاسی حماس شد، انجام گرفت. در این عملیات، حزب‌الله یکی از دو پایگاه اصلی نظامی رژیم صهیونیستی به‌نام «میرون» واقع در کوه «الجرمق» را با بیش از 60 راکت از انواع مختلف هدف قرار داد.

پایگاه میرون در 8کیلومتری از آخرین نقطه مرزی فلسطین اشغالی با لبنان در برابر مناطق رمیش، یارون و مارون‌الرأس واقع شده است و بر بالای کوه الجرمق در شمال فلسطین اشغالی قرار دارد که مرتفع‌ترین کوه در اراضی اشغالی محسوب می‌گردد. ارتفاع این پایگاه به حدود 1200 متر بالاتر از سطح دریا می‌رسد و تأسیسات قابل رؤیت و اولیه آن در وسعتی بالغ بر 150 هزار مترمربع قرار دارد. اطلاعات نشان می‌دهد که عمده مساحت این پایگاه متعلق به بخش اطلاعاتی و جاسوسی است.

تجهیزاتی که پایگاه میرون در اختیار دارد این امکان را به آن می‌دهد که عملیات‌های نظامی ارتش صهیونیستی را تسهیل کند، همچنین بیشتر دستگاه‌های ارتباطی، اتاق‌های فرماندهی و رادارهای رژیم صهیونیستی در پایگاه میرون مستقر هستند.

از سوی دیگر دوربین‌های عظیم و دستگاه‌های نظارتی پیشرفته و موقعیت راهبردی این پایگاه در منطقه بزرگی از مرز لبنان و فلسطین اشغالی، امکان جمع‌آوری اطلاعات دقیق از مناطق مرزی را برای اسرائیل فراهم می‌کند، اما نکته قابل توجه این است که حزب‌الله طی 100 روز گذشته بارها مواضع نظامی ارتش صهیونیستی در همین مناطق تحت اشراف پایگاه میرون را هدف حملات خود قرار داده است.

آوارگی 230هزار صهیونیست در شمال فلسطین اشغالی

از سوی دیگر علاوه بر شهرک‌های اطراف نوار غزه، شهرک‌های مناطق شمالی فلسطین اشغالی که هم‌مرز با جنوب لبنان هستند، برای نخستین بار از از زمان تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی، مجبور شدند طعم آوارگی را بچشند و آن‌گونه که منابع عبری و آمریکایی اعلام می‌کنند حدود 230 هزار شهرک‌نشین صهیونیست از ترس عملیات‌های حزب‌الله شمال فلسطین اشغالی را تخلیه کرده‌اند. رسانه‌های عبری می‌گویند که حزب‌الله شمال اسرائیل (فلسطین اشغالی) را تبدیل به میدان جنگ کرده است.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با اشاره به آوارگی 230 هزار صهیونیست در منطقه شمالی اعلام کرد که تأثیرات جنگ در این منطقه تنها محدود به وضعیت امنیتی نیست، بلکه مربوط به شرایط روانی و اقتصادی اسرائیلی‌ها نیز می‌شود.

طبق گزارش رسانه‌های عبری، حزب‌الله تاکنون دست‌کم 1.6 میلیارد دلار به اسرائیلی‌ها در جبهه شمالی خسارت وارد کرده است.

یک‌سوم توان ارتش اسرائیل تحت‌الشعاع حملات حزب‌الله

مهمتر از همه، همان‌طور که سید حسن نصرالله در اولین سخنرانی خود بعد از عملیات طوفان الاقصی گفت، حزب‌الله ارتش اسرائیل را مجبور کرده است یک‌سوم توان خود را متمرکز بر جبهه شمالی و جنگ با مقاومت لبنان کند که همین مسئله بار بزرگی از دوش مقاومت فلسطین در غزه برداشته و یک توازن در این نبرد ایجاد کرده است،
به همین دلیل با وجود اینکه محور آمریکایی طی دهه‌های گذشته در تلاش برای ایجاد اختلافات فرقه‌ای بین مسلمانان منطقه بود و سعی داشت حزب‌الله را به‌عنوان یک گروه مقاومت شیعی، در برابر اهل‌تسنن قرار دهد؛ اما امروز می‌بینیم که محافل سنی چگونه فداکاری و غیرت شیعیان حزب‌الله برای دفاع از مسلمانان سنی فلسطین را ستایش می‌کنند؛ آن هم در شرایطی که کشورهای بزرگ عربی نتوانستند حتی در گفتار یک موضع قاطع ضد صهیونیست‌ها اتخاذ کنند.

بررسی فضای افکار عمومی لبنان نشان می‌دهد که نه‌تنها مسلمانان بلکه اغلب مسیحیان این کشور نیز عملکرد حزب‌الله در جنوب را تأیید می‌کنند. «جبران باسیل» رئیس بزرگترین جریان مسیحی در لبنان بارها با ستایش عملیات‌های مقاومت در جنوب تأکید کرده است که مبارزان حزب‌الله شجاعانه به تجاوزات دشمن صهیونیستی پاسخ می‌دهند.

در پایان حزب‌الله که تاکنون موفق شده است به‌خوبی معادلات خود را علیه رژیم اشغالگر تحمیل کند، چه جنگ غزه در مرحله کنونی متوقف شود و چه ادامه یابد، قطعاً یکی از طرف‌های پیروز خواهد بود و بعد از آن اسرائیل در برابر مجموعه‌ای از معادلات جدید حزب‌الله قرار می‌گیرد که پیش از این وجود نداشت.

انتهای پیام/+

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.