نسبت‌سنجی انقلاب اسلامی و مشکلات کشور

در حالی که هم عمل به ارزش‌ها و شیوه‌های انقلاب اسلامی دستاوردآفرین بوده و هم انقلاب راه عبور از مشکلات و فشار‌های خارجی را به ما نشان می‌دهد، منصفانه نیست که انقلاب را در معرض اتهام مشکل‌آفرینی برای کشور و مردم قرار دهیم.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از  بصیرت/ مصطفی قربانی

در تحلیل دستاورد‌های انقلاب و وضعیت کشور، برخی (به طور عمده ضدانقلاب) معتقدند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مردم ایران همواره دچار مشکل بوده و در ۴۵ سال گذشته، به تعبیر عامیانه، خوشی ندیده‌اند. در پاسخ به این دیدگاه و نقد آن می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

۱. ابتدا باید مفروض اصلی نهفته در این شبهه را زیرسؤال برد؛ زیرا مشکلات موجود تنها وجه سیمای کشور نیست، بلکه در کنار این مشکلات، باید به پیشرفت‌ها و دستاورد‌ها هم توجه کرد. در این صورت متوجه می‌شویم که اگرچه در برخی حوزه‌ها مانند اقتصاد هنوز مشکلات جدی وجود دارد، اما در حوزه‌های دیگر مانند علم و فناوری، حوزه دفاعی، پزشکی، خدمات‌رسانی عمومی و... پیشرفت‌های قابل‌توجهی انجام شده است. خطای تحلیلی است که اگر به مشکلات توجه کنیم، اما دستاورد‌ها را نبینیم.

۲. اتفاقاً اگر نیک بنگریم، میان انقلاب و مشکلات کشور نسبتی وجود ندارد، بلکه میان انقلاب و دستاورد‌ها و پیشرفت‌ها نسبت وجود دارد؛ بدین معنا که در حوزه‌هایی که ارزش‌ها و روش‌های انقلابی حاکم بوده، علی‌رغم همه موانع، پیشرفت حاصل شده، اما در حوزه‌هایی که به ارزش‌های انقلابی کم‌توجهی شده، آسیب تولید شده است. براستی چرا در کشور باید میان حوزه‌های دفاعی و اقتصادی این‌قدر تفاوت باشد؟ مگر همه این حوزه‌ها تحریم نبوده‌اند؟ دلیل این امر را باید در رویکرد‌های حاکم بر این حوزه‌ها دید.

۳. مشکلات موجود دو منشأ مهم دارد؛ فشار‌های خارجی و ضعف‌های داخلی که در رأس آنها، بی‌توجهی به ارزش‌ها و شیوه‌های انقلابی و امید بستن به دنیای خارج قرار دارد. قابل‌ذکر است که دشمنان خارجی مایل‌اند مناسبات خود با دولت و ملت ایران را همچنان در قالب‌های اسارت‌بار گذشته تعریف کنند، انقلاب اسلامی مانع این کار بوده و بنابراین، طبیعی است که آن‌ها به انواع فشار‌ها برای تسلیم انقلاب متوسل شوند. این در حالی است که راه مقابله با این فشار‌ها نیز عمل به شیوه‌هایی، چون اتکا به درون، قوی شدن و... است که انقلاب اسلامی از همان ابتدا منادی آن بوده است. بنابراین، انقلاب اسلامی به مکانیسم‌های خنثی‌کننده فشار‌ها هم مجهز است، اما آنچه که مسأله‌ساز است نه اصل این فشارها، بلکه بی‌توجهی به اتخاذ راه‌حل‌های درست برای خنثی‌سازی آن‌ها می‌باشد که اتفاقاً تمسک به ارزش‌های انقلابی، راه عبور از این فشار‌ها است.

۴. بنابراین، در حالی که هم عمل به ارزش‌ها و شیوه‌های انقلاب اسلامی دستاوردآفرین بوده و هم انقلاب راه عبور از مشکلات و فشار‌های خارجی را به ما نشان می‌دهد، منصفانه نیست که انقلاب را در معرض اتهام مشکل‌آفرینی برای کشور و مردم قرار دهیم. اتفاقاً از کسانی که این بحث‌ها را مطرح می‌کنند باید پرسید که کجا شما به ارزش‌های انقلاب عمل کردید و موفق نشدید. اتفاقاً عمل به ارزش‌های انقلاب سبب شد تا تهاجم همه‌جانبه دشمن در طول هشت سال دفاع مقدس شکست بخورد، توان دفاعی بازدارنده ایجاد شود، پیشرفت علمی صورت گیرد، علی‌رغم همه فشار‌ها در سال‌های اخیر، حوادث رقت‌بار گذشته در ایران تکرار نشود، دروازه‌های قدرت، سیاست، علم‌آموزی، فضیلت‌مندی، خدمت‌گذاری و... به روی توده‌های مردم باز شود و....

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.