لیستی رأی بدهیم یا نه؟

محمد طهماسبی، فعال رسانه در کانال تلگرامی خود نوشت:

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از  مشرق، 

لیستی رأی بدهیم؟

همواره نزدیک انتخابات بحث اینکه لیستی رأی بدهیم یا خیر مطرح می‌شود، برخی نگران سهم‌خواهی‌ها و اعمال نظر پدرخوانده‌ها در بستن لیست‌ها هستند و حجت شرعی را در شناخت شخصی و رأی محدود به افرادی که مطمئن هستند می‌دانند و برخی نگران از اینکه اگر لیستی رأی ندهیم ممکن است هیچ کس از افراد مد نظر ما رأی نیاورند؛ ضمن اینکه شناخت شخصی این همه افراد ثبت نام شده در انتخابات، کاری سخت و در حد محال است و احتمال زیادی دارد که افراد اصلح را نشناسیم.

توصیه رهبر انقلاب در انتخابات مجلس، اولاً استفاده از همه حق رأی خود و به تعداد کامل است و ثانیاً اعتماد به لیستی است که توسط افراد متدیّن و انقلابی تهیه شده است؛ البته این توصیه، تحقیق را منتفی نمی‌کند، بلکه به‌جای تحقیق درمورد همه کاندیداها که ممکن نیست، باید درمورد تهیه کنندگان لیست‌ها تحقیق کنیم و درمورد آن‌ها به اطمینان برسیم.
البته واضح است که اگر تشخیص بدهیم که فردی صلاحیت ندارد، حتی اگر در لیست هم باشد، شرعاً نمی‌توان به او رأی داد و باید فرد دیگری را جایگزین کرد.

لذا ضروری است گروه‌هایی که لیست ارائه می‌دهند، یک گزارش دقیق به مردم بدهند از تیم انتخاب کننده لیست، روش انتخاب افراد، شایستگی‌هایی که برای این انتخاب‌ها مد نظر بوده است و روش احراز آن شایستگی‌ها.

بیانات رهبران انقلاب:
«احدی‏ شرعاً نمی‌تواند به‏ کسی کورکورانه و بدون تحقیق رأی بدهد. و اگر در صلاحیت شخص یا اشخاصی تمام افراد و گروهها نظر موافق داشتند ولی رأی دهنده تشخیصش بر خلاف همه آنها بود، تبعیت از آنها صحیح نیست، و نزد خداوند مسئولیت دارد. و اگر گروه یا اشخاص صلاحیت فرد یا افرادی را تشخیص دادند و از این تأیید برای رأی دهنده اطمینان حاصل شد، می‌تواند به آنها رأی دهد.»
امام خمینی، پیام به ملّت ایران ۱۳۶۲/۱۱/۲۲

«خود بنده هم وقتی این فهرست‌ها را می‌آورند که بیایم رأی بدهم، بعضی از آدم‌های این فهرست‌ها را نمی‌شناسم امّا اعتماد می‌کنم به آن کسانی که [این‌ها را] معرّفی کرده‌اند، و نگاه می‌کنم ببینم آن کسانی که این فهرست را معرّفی کرده‌اند چه کسانی هستند؛ اگر دیدم این‌ها آدم‌های متدیّن و مؤمن و انقلابی‌ای هستند، به حرفشان اعتماد می‌کنم و به [فهرست] آن‌ها رأی می‌دهم؛ اگر دیدم نه، کسانی که این فهرست را داده‌اند کسانی هستند که به مسائل انقلاب، به مسائل دین، به مسائل استقلال کشور خیلی اهمّیّتی نمی‌دهند، دلشان دنبال حرف آمریکا و غیر آمریکا است، به حرفشان اعتماد نمی‌کنم؛ به نظر من این راه خوبی است... به افرادی اعتماد بکنیم که واقعاً به دین‌داری این‌ها و به تقیّد این‌ها اعتقاد داشته باشیم؛ بدانیم این‌ها متدیّنند، بدانیم انقلابی‌اند، بدانیم در خطّند، در راه امامند، امام را واقعاً قبول دارند؛ راهش این است که این‌ها را بدانیم.
اگرچنانچه کسانی این‌جور عمل بکنند و این تحقیق را بکنند، کار خودشان را انجام داده‌اند؛ خدای متعال ثواب خواهد داد، ولو این‌که در یک مورد، اشتباه هم اتّفاق بیفتد. مثلاً آن کسی که من خیال کردم آدم خوبی است و به او رأی دادم، اتّفاقاً آدم مطلوبی نباشد ولی من تلاش خودم را کرده‌ام و خدای متعال اجر خواهد داد.»
رهبر انقلاب ۱۳۹۴/۱۰/۱۹

«توصیه‌ی دیگر من هم این است که از همه‌ی حقشان استفاده کنند. مثلاً در تهران که ما سی نفر را باید انتخاب کنیم، اگر بیست و نه نفر را انتخاب کردیم، در واقع از یک‌سی‌ام از حق خودمان بهره نبرده‌ایم و استفاده نکرده‌ایم.»
رهبر انقلاب پس از شرکت در انتخابات مجلس ۱۳۸۶/۱۲/۲۴

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.