داعش ؛ ابزار ناتو در جنگ اوکراین/ عوامل پنهان حمله تروریستی مسکو

چرا دستگاه اطلاعاتی روسیه که اتفاقا تحرکات داعش خراسان را رصد می کند، به این برآورد و ارزیابی دست پیدا نکرده بود؟

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوزبه نقل از بصیرت :  حنیف غفاری

حمله تروریستی و مسلحانه مرگبار روز جمعه ۲۲ مارس به یک سالن کنسرت در حومه مسکو تا این لحظه دست‌کم ۱۴۳ کشته برجای گذاشته است. داعش تنها ساعاتی پس از این حمله مسئولیت آن را بر عهده گرفت. با این حال، پوتین و مقامات روسی تاکید کرده اند که ۱۱ مظنون بازداشت شده با اوکراین در ارتباط بوده‌اند. دستگیری عوامل این حمله در 100 کیلومتری مرز اوکراین ( در حال فرار به اوکراین ) به وضوح نشان می دهد که تروریستها نقشه فرار هدفمندی را در این خصوص طراحی کرده و نسبت به مامن اصلی خود یعنی کشوری که اکنون با روسها در جنگ می باشد، اطمینان خاطر داشته اند. در این میان دستگاههای اطلاعاتی و رسانه های غربی آدرسهای انحرافی و هدفمندی را در خصوص حادثه تروریستی در حومه مسکو مخابره می کنند. آنها ( آمریکا و اتحادیه اروپا) به هویت تاجیکی دستگیر شدگان و انتصاب آنها به داعش ( شاخه داعش خراسان) استناد کرده و نوع عملیات را "تروریستی -تکفیری"با مصدری"غیر غربی" جلوه می دهند. با این حال چنین آدرس غلطی اساسا نمی تواند مورد استناد قرار گیرد!

ماهیت عملیات -مجریان عملیات
در اینجا باید میان "ماهیت عملیات"و "مجریان عملیات"نوعی تفکیک و تمایز هوشمندانه قائل شد. واقعیت امر این است که هویت داعشی تروریستها، به معنای انتصاب این عملیات به داعش نیست، بلکه به معنای استخدام داعش توسط ناتو در جریان جنگ اوکراین محسوب می شود. یک مقام آمریکایی در گفتگو با رویترزمدعی شده  که سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده تایید کرده‌اند که داعش مسئولیت این حمله مرگبار را پذیرفته است.این ادعا ممکن است درست باشد، اما قطعا ناقص است!

بهتر است مقامات آمریکایی به این سوال مهم پاسخ دهند که چرا داعش باید در برهه کنونی و درست در شرایطی که جنگ اوکراین به حساس ترین نقطه خود رسیده و باخموت و آودیوکا در شرق اوکراین ( منطقه دونباس) به تصرف روسها در امده اند، چنین حمله ای را به یک طرف جنگ یعنی روسیه صورت دهند؟! زمان حمله و حتی نحوه عملیات و غیر انتحاری بودن آن نشان می دهد که داعش صرفا در اینجا یک مجری بوده و طراحان عملیات در دو سوی آتلانتیک قرار دارند.

مسجل است که مقامات آمریکایی در صدد بازتعریف داعش در حیاط خلوت روسیه هستند تا از آن به مثابه یک ابزار علیه مسکو استفاده کنند. این فرمول و استراتژی طی سالهای گذشته محرمانه و پنهان بوده اما آثار آن اندک اندک نمایان می شود. صورت مسئله اکنون مشخص است:داعش به فرمان دستگاههای اطلاعاتی غرب و سران ناتو،مستقیما در بحبوحه جنگ اوکراین علیه روسیه وارد عمل شده است. برقراری هر گونه تفکیکی میان ناتو و داعش در اینجا یک خطای راهبردی و محاسباتی به شمار می آید. ضمن آنکه در این برهه زمانی نمی توان از نقش رژیم اشغالگر قدس به سادگی گذشت. رژیم صهیونیستی که تسلط اطلاعاتی و عملیاتی گسترده ای بر داعش خراسان دارد، طی هفته های اخیر بارها روسیه را در خصوص رویکرد سلبی مسکو ( نسبت به جنایات صهیونیستها در غزه ) تهدید کرده بود.

در حال حاضر نیز نباید نقش صهیونیستها را در این معادله نادیده یا حتی کمرنگ انگاشت.تمرکز رسانه های غربی بر روی آخرین لایه اجرا کننده عملیات، یعنی اعضای داعش، نباید افکار عمومی دنیا را نسبت به اصل ماجرا و نقشه پیچیده ای که طراحی و اجرا شده غافل سازد.

آدرس غلط آمریکا و اروپا
در این میان نکته دیگری وجود دارد که باید نسبت به آن توجه داشت. یک مقام امنیتی آمریکایی در گفتگو با نیویورک تایمز گفت که ایالات متحده در ماه مارس به اطلاعاتی دست یافته است که بر مبنای آن‌ها داعش خراسان، شاخه‌ مستقر در افغانستان این گروه شبه‌نظامی در حال برنامه‌ریزی برای انجام حمله به مسکو بوده است.

سوال اصلی اینجاست که چرا دستگاه اطلاعاتی روسیه که اتفاقا تحرکات داعش خراسان را رصد می کند، به این برآورد و ارزیابی دست پیدا نکرده بود؟

بدون شک در صورتی که طراح، مجری و عامل این عملیات همگی متعلق به داعش بوده یا داعش به عنوان یک بازیگر مستقل دست به انجام چنین عملیاتی زده باشد، این مسئله به خوبی از سوی دستگاه اطلاعاتی روسیه رصد می شد اما زمانی که پای بازیگران غربی و صهیونیستی در این معادله به میان آید، ماجرا به کلی متفاوت خواهد شد!

بهانه تراشی آمریکایی ها در خصوص چرایی فعالیت داعش خراسان در روسیه نیز در نوع خود قابل توجه است!مقامات آمریکایی مدعی شده اند  داعش پس از یک دوره سکوت نسبی در تلاش برای افزایش حملات خارجی است. بسیاری از توطئه‌ها در اروپا خنثی شده و همین امر باعث می‌شود که بنابر ارزیابی‌ها توانایی این گروه کاهش یافته است! آمریکایی ها بر این عقیده‌اند که داعش خراسان در سال‌های اخیر به مخالف ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تبدیل شده است.سوال اصلی اینجاست که چرا داعش خراسان باید در بحبوحه جنگ اوکراین چنین نقشی به خود گرفته و تبدیل به یک تهدید امنیتی برای مسکو شود؟! کلید داعش خراسان در دستان کیست؟ آیا اساسا می توان داعش را متغیری مستقل تلقی کرد یا این گروه متوحش تروریستی در ارتباط با آمریکا ، اعضای ناتو و رژیم اشغالگر قدس معنا و مصداق خود را پیدا می کند؟

گزاره های القایی نادرست
کالین کلارک، تحلیل‌گر امور مرتبط با مبارزه با تروریسم مرکز تحقیقاتی مستقر در نیویورک سوفان می‌گوید: «داعش در دو سال گذشته بر روی روسیه متمرکز بوده و در تبلیغات خود بارها از ولادیمیر پوتین انتقاد کرده است. این گروه شبه‌نظامی با اشاره به مداخلات روسیه در افغانستان، چچن و سوریه، کرملین را متهم می‌کند که دستانش به خون مسلمانان آغشته است.»

در نقد اظهارات کلارک همین بس که او دقیقا به کلید واژه "دو سال اخیر"اشاره می کند! یعنی داعش درست از زمانی به دشمن روسیه تبدیل شده که جنگ اوکراین آغاز گردیده و مسکو و ناتو در یک تقابل جدی با یکدیگر قرار گرفته اند. حادثه تروریستی اخیر اوکراین نشان داد که مقامات غربی رسما از داعش به مثابه یک ابزار برهم زننده موازنه جنگ اوکراین استفاده کرده اند .

بی دلیل نیست که مقامات روسی انتصاب این حمله به داعش خراسان را به سادگی نمی پذیرند. اگرچه آمریکا و اتحادیه اروپا بر نقش مستقیم و بدون واسطه "داعش خراسان"درحمله تروریستی اخیر به حومه مسکو تاکید دارند، اما مقامات کاخ کرملین بازی را به مراتب پیچیده تر از ادعای غرب تلقی می کنند.

انتهای پیام/* 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.