گزینه‌های احتمالی پاسخ رژیم صهیونیستی به اقدام تنبیهی ایران

این نگرانی و ترس کابینه نتانیاهو را فراگرفته که در صورت عدم پاسخ نیز دیدگاه‌های جهانی را درباره ضعف خود در برابر ایران تقویت نموده است؛ بنابراین تلاش رژیم جعلی صهیونیستی بر این خواهد بود که پاسخ این اقدام را بدهد.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :  شیرین زارع‌پور

رژیم صهیونیستی پس از زمین گیر شدن در پی رویداد حماسی و پاسخ کوبنده و قاطعانه ایران، دچار دوگانگی و ضعف در اتخاذ راهبرد است به گونه‌ای که بر اساس برآورد حامیان آمریکایی و اروپایی نتانیاهو، هر اقدام نظامی این رژیم باعث ایجاد جنگ منطقه‌ای شده و دربردارنده عواقب سنگینی خواهد بود همچنین این نگرانی و ترس کابینه نتانیاهو را فراگرفته که در صورت عدم پاسخ نیز دیدگاه‌های جهانی را درباره ضعف خود در برابر ایران تقویت نموده است؛ بنابراین تلاش رژیم جعلی صهیونیستی بر این خواهد بود که پاسخ این اقدام را بدهد. چنانکه اولین واکنش خود را بعد از پاسخ پهپادی و موشکی ایران در جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل که نشانگر رویکرد دوگانه شورای امنیت بود، به نمایش گذاشت تا شاید با حمایت آمریکا قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود. با این حال و کماکان مواضع کشور‌ها نشان دهنده تمایل به عدم افزایش تنش و جنگ منطقه‌ای بود. این در حالی است که رژیم جعلی هیچ توجهی به قطعنامه‌ها و مصوبات سازمان ملل نداشته و ایالات متحده آمریکا برای حمایت از اسرائیل سه بار قطعنامه پیشنهادی برقراری آتش بس فوری در غزه را وتو نموده که عملا چراغ سبزی برای ادامه کشتار اسراییل بوده و بحران انسانی در غزه را تشدید کرده است. اما مسئله مهم کنونی این است که واکنش رژیم اشغالگر به «وعده صادق» جمهوری اسلامی در چه سناریو‌هایی قابل پیش بینی است.

سناریوی حمله مستقیم:
اولین و ضعیف‌ترین گزینه احتمالی، حمله مستقیم به خاک ایران است. سناریویی که باعث نگرانی افکار عمومی در ایران شده با این سوال که آیا اسرائیل با حمله نظامی پاسخ ایران را خواهد داد و یا احتمال جنگ و درگیری بین ایران و متحدان رژیم صهیونیستی وجود دارد؟ موضوع مهم در پاسخ به این سوال این است که آمریکا و متحدان اروپایی به عنوان حامیان راهبردی اسرائیل معتقدند حمله تروریستی اسرائیل به کنسولگری ایران که منجر به شهادت هفت نفر از فرماندهان برجسته نظامی ایران شد، معادلات را تغییر داده است. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها همواره بیم آن را دارند که سناریوی حمله مستقیم، زمینه‌ای برای وقوع جنگی تمام عیار در خاورمیانه را فراهم کند و این رویارویی به صورت گسترده‌تر با مهمترین متحدان ایران، از جمله حزب الله لبنان، گروه‌های مقاومت مستقر در عراق، سوریه و یمن باشد. طبیعتا با امکان ورود اسرائیل به این سناریو، احتمال ورود حزب الله به این تنش نیز بیشتر خواهد شد. در این میان روسیه و چین که از حق وتوی خود در شورای امنیت استفاده کردند و در نهایت هیچ قطعنامه و بیانیه‌ای علیه ایران در شورا صادر نشد، قادر هستند با توسل به اهرم‌های مختلف در کنار تهران تعریف شوند. چهار کشور عربی نیز که به عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی دلگرم هستند، نمی‌توانند پشت ایران را خالی کنند و بسیاری از تحلیلگران معتقدند آن‌ها تلاش خواهند کرد پایشان به درگیری باز نشود؛ بنابراین این سناریو به دلیل ذکر شده توسط حامی اصلی رژیم صهیونیستی یعنی آمریکا مورد حمایت قرار نخواهد گرفت. اما دلایل دیگر عدم حمایت آمریکا، وامدار نمودن رژیم صهیونیستی به منظور انجام ندادن هرگونه عملیاتی بدون اطلاع آمریکا می‌باشد. چرا که رژیم صهیونیستی بدون پشتوانه آمریکا در حال نابود شدن است. آمریکا در طول جنگ شش ماهه با غزه انواع حمایت‌ها را از رژیم صهیونیستی داشته که اوج آن در بی سابقه‌ترین آرایش نظامی پدافندی دریایی و هوایی در منطقه در مقابل پاسخ ایران قابل مشاهده بود. از طرفی با حمله مستقیم اسرائیل به خاک ایران، جو بایدن بیش از هر زمان دیگری درگیر بحران خارجی خواهد شد که این بحران پیامد‌های عمیقی برای سیاست داخلی ایالات متحده بدنبال خواهد داشت. این پیامد‌ها تلاش او برای انتخاب مجدد در سِمَت ریاست جمهوری را با چالش زیادی روبرو می‌کند. بایدن مانند دیگر رؤسای جمهور آمریکا که برای انتخاب دوباره فرضیه‌ای دارند، درگیر پس لرزه‌های تصمیم‌های نتانیاهو است.

سناریوی حمله به عراق یا سوریه
به دلیل ترس از رویارویی مستقیم با ایران این سناریو را می‌توان یکی از محتمل‌ترین سناریو‌ها دانست. همان طور که پیش از این رژیم صهیونیستی با این انگاره که با حمله به مواضع ایران در سوریه و عراق می‌تواند دستاوردی علیه جبهه مقاومت کسب کند، دست به چنین اقداماتی زده و مستشاران و مسئولان سازمان دهنده مناسبات ایران را مورد هدف قرار داده است.

سناریوی حمله نمادین
گزینه احتمالی دیگر این است که آمریکا از ایران بخواهد به رژیم جعلی اجازه حمله نمادین برای حفظ وجهه خود بدهد. دونالد ترامپ پیش از این در زمان ریاست جمهوری خود پیغام‌هایی با این مضمون داشته است که برای حفظ آبرو با اجازه ایران نقاطی را مورد هدف قرار دهد که با برخورد جدی جمهوری اسلامی مواجه شده است.

سناریوی عملیات روانی
همانطور که تهدید حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران همواره در طی سال‌های گذشته یکی از لفاظی‌های رژیم صهیونیستی بوده است و هیچ گاه این تهدید پای خود را فراتر از چیزی به عنوان گزینه روی میز نگذاشته است. آرون برگمن، استاد مطالعات جنگ در کینگز کالج لندن می‌گوید: «نتانیاهو همیشه دوست دارد ژست جنگی بگیرد، اما پشت در‌های بسته اتفاقا کسی هست که بیشتر از همه تحمل می‌کند. او می‌فهمد که اگر حمله کند ایران، حزب الله و گروه‌های نیابتی از سوریه و عراق تلافی خواهند کرد.»

سناریوی ادامه جنگ سایه‌ها
ادامه عملیات‌های تروریستی، آدم ربایی، خرابکاری و ترور فردی از سناریو‌های محتمل دیگر است که رژیم صهیونیستی تاکنون در چارچوب جنگ سایه‌ها پیش برده است در این صورت، احتمال فعال شدن این سناریو علیه فرماندهان هوافضای سپاه وجود دارد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.