چرا ترامپ در نظرسنجی‌ها عقب افتاده است؟ / تعبیر نگرانی سران حزب جمهوریخواه آمریکا

نظرسنجی جدید Yahoo News/YouGov نشان می‌دهد که با شروع اولین محاکمه از چهار محاکمه جنایی ترامپ در این هفته، برتری ضعیف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نسبت به بایدن از بین رفته است و هر دو نامزد ۴۴ درصد آرا را کسب کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز  به نقل ازبصیرت :   فخرالدین اسدی

همان گونه که برخی سران حزب جمهوریخواه هشدار داده بودند، آغاز محاکمه رئیس جمهور سابق آمریکا و طرح شکایات رسمی جدید علیه او، منجر به کاهش محبوبیت وی در نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی و حتی از بین رفتن برتری ملموس ماه‌های گذشته وی بر بایدن شده است. همین مسئله سبب شده است تا دموکرات‌ها با قدرت بیشتری بر روی پرونده‌های حقوقی علیه رئیس جمهور سابق آمریکا مانور دهند.

نظرسنجی جدید Yahoo News/YouGov نشان می‌دهد که با شروع اولین محاکمه از چهار محاکمه جنایی ترامپ در این هفته، برتری ضعیف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نسبت به بایدن از بین رفته است و هر دو نامزد ۴۴ درصد آرا را کسب کرده‌اند. این نظرسنجی برای بایدن و ترامپ اهمیت زیادی دارد، زیرا هر دوی آنها، برای سایت یاهو و موسسه یوگاو نظرسنجی هایشان اهمیت زیادی قائل هستند در ماه گذشته، ترامپ با اختلاف ۴۶ درصد به ۴۴ درصد در میان رای دهندگان ثبت نام شده از بایدن پیشی گرفت. در پایان ژانویه، ترامپ ۴۵ درصد به ۴۴ درصد پیش بود. اما این بار ماجرا متفاوت است: آرای برابر!

تغییر الگوی رای مستقل‌ها در آمریکا؟!
اکثر تحلیلگران موسسات نظرسنجی اصلی‌ترین دلیل افت آرای ترامپ را نوع رویکرد رای دهندگان مستقل می‌دانند. برگزاری دادگاه‌های ترامپ سبب شده است تا بسیاری از رای دهندگان مستقل قانع شوند که اتهامات وارده علیه وی سیاسی نبوده و صحیح است. در پاسخ به این سوال که «اگر ترامپ در ماه‌های آینده در دادگاه به صورت جدی محکوم شود» به کدام نامزد رأی می‌دهند، اکنون فقط ۳۶ درصد از رأی‌دهندگان می‌گویند رئیس‌جمهور سابق رای خواهند داد! این در حالی بود که قبلا ۴۰ درصد از شهروندان آمریکایی مدعی بودند حتی در صورت محکومیت ترامپ در دادگاه به وی رای خوهند داد. درمقابل، نظرسنجی‌ها می‌گوید که اگر ترامپ در دادگاه محکوم شود، بایدن در مقابل وی ۴۵ درصد آرای عمومی و سراسری را کسب خواهد کرد. این اختلاف ۹ درصدی برای رئیس جمهور سابق آمریکا یک کابوس محسوب می‌شود و می‌تواند به آرای ایالتی نیز تسری پیدا کند
اکثریت بزرگی از آمریکایی‌ها محکومیت ترامپ در هر یک از اتهامات اصلی را فاجعه بار می‌دانند: این چهار اتهام اصلی عبارت از فرار مالیاتی، دادن حق السکوت به هنرپیشه فیلم‌های مستهجن، نگهداری اسناد محرمانه و فوق محرمانه کاخ سفید و در نهایت، توطئه برای تییر نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ و کودتای انتخاباتی که نقطه اوج آن حمله طرفداران رئیس جمهور سابق آمریکا به کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱ بوده است. به نظر می‌رسد گذشت زمان فعلا به سود ترامپ نبوده است! حساسیت افکار عمومی آمریکا نسبت به پرونده‌های قضایی وی بیشتر شده و این بدترین خبر ممکن برای حزب جمهوریخواه محسوب می‌شود.

بایدن هم در آمریکا نامحبوب است
با همه‌ای اوصاف، نظرسنجی جدید که Yahoo News/YouGov از ۱۷۴۶ بزرگسال آمریکایی که از ۱۱ آوریل تا ۱۵ آوریل انجام شد، تا حدودی برای بایدن نیز زنگ خطر را به صدا در آورده است. برای مثال، تنها ۴۰ درصد از آمریکایی‌ها عملکرد بایدن را به عنوان رئیس جمهور قبول دارند، در حالی که ۵۴ درصد آن را تایید نمی‌کنند. هیچ رئیس جمهور مدرن دیگری - از جمله ترامپ - در این مرحله از ریاست جمهوری خود چنین محبوبیت پایینی را ثبت نکرده است.

از سوی دیگر، کماکان ناتوانی جسمی رئیس جمهور کنونی آمریکا، تبدیل به یک مولفه و فاکتور بازدارنده علیه وی و حزب دموکرات شده است. نزدیک به دو سوم آمریکایی‌ها (۶۵ درصد) می‌گویند که بایدن ۸۱ ساله «برای یک دوره ریاست جمهوری دیگر خیلی پیر است». فقط ۳۶ درصد می‌گویند ترامپ ۷۷ ساله خیلی پیر است. اگرچه بر اساس ادعای کاخ سفید، شاخصه‌های اقتصادی اایالات متحده پس از همه گیری کوید -۱۹ به طور پیوسته در حال بهبود بوده است، اما این پیشرفت‌ها به دولت فعلی آمریکا (دولت جوبایدن و حزب دموکرات) کمک نمی‌کند. در عوض، اکثریت آمریکایی‌ها هنوز بر این باورند که شرایط اقتصادی بدتر می‌شود.۵۱ درصد از آمریکایی‌ها پیش بینی کرده اند که وضعیت اقتصادی آن‌ها طی سال‌ها و حتی ماه‌های آتی بدتر می‌شود و دولت فدرال قدرت کنترل این بحران را نخواهد داشت. با این حال ترامپ سعی دارد در سخنرانی‌های انتخاباتی خود، به شهروندان آمریکایی تضمین دهد که وی با استناد دوباره به سیاست‌های حمایت گرایانه اقتصادی، مولفه‌های رشد اقتصادی را در کشورش ارتقا خواهد داد. همچنین ترامپ به صورت مکرر ادعا می‌کند که اگر ویروس کرونا در آمریکا و دیگر نقاط جهان شیوع پیدا نمی‌کرد، وضعیت اقتصادی آمریکا به بحران تبدیل نمی‌شد و وی به راحتی می‌توانست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ بر بایدن پیروز شود! ادعایی که صحت و سقم آن از سوی بسیاری از اقتصاددانان آمریکایی به چالش کشیده شده است.

تورم ادراکی، پاشنه آشیل بایدن و کاخ سفید
نکته مهم‌تر اینکه اکثر رای دهندگان مستقل، اساسا ادعای کاخ سفید در خصوص بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش بیکاری را قبول ندارند. حدود ۷۰ درصد از رای دهندگان مستقل عملکرد اقتصادی دولت خود را مطلوب نمی‌دانند. بنابراین، اگر صرفا اقتصاد بخواهد به ملاک فاکتوری برای انتخاب رئیس جمهور آمریکا تبدیل شود، شاهد شکست بایدن خواهیم بود. در میان دموکرات‌ها نیز صرفا ۴۶ درصد معتقدند عملکرد اقتصادی بایدن خوب بوده و ۵۴ درصد آن را متوسط یا ضعیف قلمداد می‌کنند. اشاید بدتر از همه برای بایدن و دموکرات ها"، خط تورم ادرامی " باشد. تعداد آمریکایی‌هایی که می‌گویند در حال «وخیم‌تر شدن» است، از مارس ۵ واحد افزایش یافته و به ۶۱ درصد رسیده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط وزارتخانه‌های مربوطه در آمریکا، نرخ تورم ایالات متحده از ۸.۲ درصد در سپتامبر ۲۰۲۲ به ۳.۵ درصد کاهش یافته، اما شهروندان این ادعا را پس زده اند. قطعا یکی از اصلی‌ترین مولفه‌هایی که ترامپ قصد دارد برتری خود را در آن به اثبات برساند، اقتصاد خواهد بود. با این حال زمانی که اقتصاد با مولفه‌های دیگری از جمله سیاست خارجی، معادلات اجتماعی، رفتار‌های عمومی و .. تجمیع شود وزنه به سود دموکرات‌ها و بایدن سنگین‌تر می‌شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.