رفح سمبل معادله قدرت

کانال ابوقاسم در ایتا در مطلبی با عنوان رفح سمبل معادله قدرت نوشت:

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از مشرق :  فریدمن درباره ابرمعامله آمریکا برای خاورمیانه صحبت می‌کند و می گوید ۹۰ درصد کار انجام شده است و فقط جزئیات باقی مانده است.

آمریکا و عربستان نیاز متقابلی برای پیمان‌نامه نظامی را احساس می کنند و غزه به یک سمبل موثر و نقطه عطف سیاست های منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است و همه را نسبت به آنچه در آن در حال وقوع هست را حساس کرده است.

بازیگرانی نظیر ترکیه و عربستان سعودی نمی توانند نسبت به این سنبل بی تفاوت باشند. هرکشوری بر اساس سیاست های تعاملی خود از آن بهره برداری می کند.

دوگانگی رفح و ریاض دقیقا قبل از ۷ اکتبر به وجود آمد.هفت اکتبر واکنشی به نقشه تهاجمی بایدن برای خاورمیانه بود.

آغازگر جنگ دقیقا متوجه آمریکا است،مثل جنگ سردی که ناتو و آمریکا در مرزهای روسیه به راه انداخت و روس ها را به انتخاب جنگ وادار کرد.

تیم بایدن برای تعیین استراتژی جدید در خاورمیانه سعودی ها را متوجه عادی سازی روابط با اسرائیل کردند تا بتوانند پیمان‌نامه دفاعی با آمریکا را امضا کنند.

مساله تشکیل دولت فلسطینی در منطقه و هسته ای شدن عربستان بود که عمق اختلافات تل آویو و ریاض را در پی داشت.

بعد از ۷ اکتبر همه چیز بهم ریخت و شکاف های تل آویو و عربستان به اوج رسید اما انعطاف ریاض نسبت به عادی سازی روابط برای پیمان نامه دفاعی با آمریکا است.

سعودی ها می گویند اگر جنگ در غزه متوقف شود و اسرائیل به رفح حمله نکند و همچنین اگر دولت فلسطینی در یک چشم انداز پنج ساله تشکیل شود مانعی برای عادی سازی روابط با اسرائیل وجود ندارد.

دولت فلسطینی با حضور تشکیلات خودگردان در کرانه باختری و محمد دحلان در نوار غزه البته با تجاری سازی آن مانند کریدور قبرس_غزه که از مرکز این منطقه عبور می‌کند به شهرک های اشغالی می رسد.

بایدن نتانیاهو را تحت فشار قرار داده است تا به تشکیل دولت فلسطینی تن دهد و کارت فلسطین و آرمان آن را از دست ایران در بیاورد و از آرایش سیاسی و امنیتی آینده خاورمیانه لذت ببرد و صلح پایداری را در منطقه ایجاد کنند اما در آخرین موضعگیری رسمی کنست اسرائیل با تشکیل دولت فلسطینی مخالفت قطعی خود را اعلام کرد و تا به الان آن ها بیخیال حمله به رفح نشده اند.

اخوانی های منطقه از جمله ترکیه و قطر نیز گام جدیدی در قطع ارتباط تجاری با اسرائیل برداشتند،پذیرش این گام برای صهیونیست ها بخاطر نقش مهم قطر و ترکیه در طبقه سیاسی حماس قابل پیش بینی بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.