شهید رئیسی مدیر دولت احیاء بود

دولت نیمه تمامی که پروژه‌ها را به سرانجام می‌رساند/ اقدامی که برای دولت هیچ سود تبلیغاتی نداشت

دولت سیزدهم اگرچه بر اثر یک سانحه تلخ هوایی نیمه تمام ماند اما همین دولت مجری و پایان دهنده پروژه‌های نیمه تمامی بود که سالیانی متمادی در کشور خاک می‌خوردند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از جهان نیوز : دولت سیزدهم با توجه به اینکه رئیس جمهوری بی حاشیه داشت، برنامه های مدونی را در دستور کار خود قرار داده بود تا این موارد را به سرانجام برساند. آیت الله رئیسی در نقاط ویژه ای تصمیمات راهبردی و اصولی گرفته بود و دولت سیزدهم این تصمیمات را پیگیرانه دنبال می کرد.

سیاست اتمام پروژه های نیمه تمام  خود از جمله طرح های مهم دولتی بود که دولت آیت الله رئیسی به آن اهتمام زیادی داشت. پروژه هایی که سال ها حتی خاک خورره بودند و نه تنها هزینه اولیه آنان رو به در رفت بود بلکه با این شرایط بی حاصل مانده بودند و در گیر و دار طرح های دولت های دیگر پروژه ها بر روی پروژه های دیگر تلنبار شده بود.

اتمام این پروژه ها می توانست اقتصاد منطقه را متحول کند و بر سطح رفاه و آبادانی محلات مختلف بیفزاید اما با مرور زمان دستخوش بی تحرکی و توقفی بیمارگونه و حتی برخی از این پروژه ها نیز به دست فراموشی سپرده شده بود.

اراده دولت رییسی به کنار باید برای این موارد منابعی سنجیده و تامین می شد که آن ها را تکمیل کند. تامین منابع و صرف جلسات مختلف برای بررسی مجدد کارشناسی پروژه ها و بعد شروع دوباره آن برای اتمام این پروژه ها همت خاصی می طلبید. چه اینکه برخی این پروژه ها درگیر مسائل مختلف بروکراسی اداری و حقوقی و ... نیز شده بودند. گاها بیماری پروژه های نیمه تمام بر اثر نرسیدن بودجه کافی رخ داده بود و همین امر در طول مدت تداوم پیدا کرده و پروژه خوابیده بود.

 اگر بر اساس رویه تبلیغات سیاسی هم نگاهی بیندازیم عوامل و کارگزاران دولت های قبل با توجه به اینکه این پروژه ها در زمان آنان کلید خورده بود، اتمام کار را به نام خود می زدند و حتی برخی از این پروژه های نیمه تمام به همان صورت افتتاح هم شده بود!

با این شرایط دولت رییسی دست به اقدامی غیرسیاسی در راستای منفعت عمومی زد. ۶۲ هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود داشت که  برای اتمام آن ها چیزی حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان منابع باید هزینه می شد و در این راه تامین منابع این حجم از کارها یک کار بزرگ بود که دولت سیزدهم سعی کرد این موارد را با مولد سازی و راهکارهای مختلف تامین بودجه کند.

دولت سیزدهم عزم خود را بر اتمام طرح های نیمه تمام قرار داد تا از این طریق ضمن گشایش در امور، از تداوم خسارت های تحمیل شده ناشی از فرسایشی شدن پروژه ها هم جلوگیری کند.

سفرهای استانی رئیسی در این زمینه یک بخش ویژه داشت، بخش پروژه های نیمه تمام در کنار بخش رسیدگی روزآمد به وضعیت استان ها همواره مورد توجه رئیس جمهور شهید بود. از همین رو بود که بعد از دور اول سفرهای استانی، افتتاح پروژه ها با همت دولت آغاز شد و در دوره های بعد سفرهای استانی بسیاری از پروژه ها به بهره برداری رسید که حتی رئیس جمهور و وزیرانش نیز نمی توانستند خود این موارد را افتتاح کنند کار به افتتاح آنلاین می رسید.

تنها درحوزه های مختلف و خاص از جمله ورزشی شاهد بهره برداری ییش از ۱۰۰۰ پروژه در دولت سیزدهم بوده ایم. در همین راستا، «مریم کاظمی پور»، معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد: «یک هزار و ۸۰۹ پروژه ورزشی نیمه‌تمام از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون در سراسر کشور تکمیل و افتتاح شده است.»

جالب است که در این پروژه ها مواردی بوده که حتی بیش از سه دهه به اتمام نرسیده بودند است اما دولت سیزدهم با نگاهی که صرفه اقتصادی در آن لحاظ شده است، این پروژه ها را به اتمام رساند.
در همین رابطه، «علیرضا فخاری»‌ در آذرماه سال گذشته درباره افتتاح بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان شهریار گفت:‌ « این پروژه سالیان متمادی بود که در وضعیت نامناسبی قرار داشت و با عدم تخصیص به موقع بودجه، ‌تکمیل و بهره‌برداری آن حدود 34 سال طول کشید.»

در این موارد پروژه‌های بزرگی بودند که تکمیل آنان نیز سال های طولانی وقت برد تا در دولت سیزدهم به بهره برداری برسند. فرودگاه شهدای سقز بعد از 27 سال، راه آهن همدان سنندج بعد از 18 سال،‌ سد غدیر بابا بعد از 15 سال، 12 سال انتظار برای افتتاح بیمارستان امام حسین (ع)‌استان فارس، افتتاح سد چمشیر بعد از 11 سال، بهره برداری مجتمع پتروشیمی گچساران بعد از 17 سال، افتتاح راه آهن بستان آباد خاوران بعد از 22 سال و ... از جمله این موارد بودند که دولت آیت الله رئیسی با نظر ویژه رئیس جمهوری فقید برای اتمام این پروژه‌ها اقدام کرد. واقعا طول مدت بهره برداری این موارد نشان می دهد که این پروژه ها در برخی از دولت ها نه تنها چندان پیش نرفته اند بلکه به دست فراموشی سپرده شده بودند!

پروژه‌هایی که با توجه به حجم بسیار زیاد آن دولت نیمه تمام سیزدهم نتوانست به سایر این پروژه ها رسیدگی کند اما سنت حسنه‌ای را این دولت در این حوزه از خود به یادگار گذاشت و این امیدواری وجود دارد که در دولت های دیگر این رویه ادامه یابد تا دیگر پروژه نیمه تمامی در کشور وجود نداشته باشد.

به نظر می رسد اگر دولت آینده می خواهد کلنگ انجام یک پروژه جدید را بر زمین بزند اول با توجه به مطالبه‌ای که دولت سیزدهم در نهادینه کردن اتمام طرح های نیمه تمام در ذهن افکارعمومی سراسر کشور بوجود آورد، باید نظری به بخش پروژه های نیمه تمام کشور بیندازد و این موارد را به سامان برساند.  

انتهای پیام/* 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.