بررسی ۴۰ شاخصه حکمرانی اخلاقی در مکتب رئیسی؛ (۱)

روش مدیریتی شهید رئیسی الگوی جهانی با افق تمدنی است

یک پژوهشگر مذهبی گفت: شهید رئیسی مدلی از مدیریت بر مبنای عقلانیت و خدمت به مردم را با افق تمدن اسلامی دنبال می‌کرد، این روش مدیریتی سیدالشهدای خدمت می‌تواند یک الگوی جهانی شود.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از ایرنا :  حجت الاسلام محمدباقر ولدان از مکتب رئیسی با ۴۰ شاخصه به عنوان یک حکمران اخلاقی یاد کرد و به خبرنگار معارف ایرنا گفت: امروز حکمرانی اخلاقی یکی از پربسامدترین موضوع‌هایی است که بشر در سطح مدیریت‌های خرد و کلان به آن نیاز دارد.

وی افزود: در این راستا می توان ۴۰ شاخصه از نگاه حکمرانی اخلاقی را در مدیریت آیت الله سید ابراهیم رئیسی سیدالشهدای خدمت دنبال کرد که در سه ساحت ارتباط با خود یعنی صفات فردی، ارتباط با خدا یعنی صفات بندگی و ارتباط با مردم و جامعه یعنی ارتباط اجتماعی یاد کرد که این روابط سه گانه حاکم بر این ۴۰ شاخصه است و هر شاخص نیازمند تعریف و توضیح و مصادیقی است که سید شهیدان خدمت داشت.

این استاد حوزه افزود: همه مردم به ویژه مسئولان و دولتمردان می‌توانند از آن چیزی که آیت الله رئیسی را سیدالشهدای خدمت کرد، به عنوان نشان‌هایی از سلوک صحیح در مسیر خدمتگزاری عاشقانه، عارفانه و عاقلانه به کار گیرند.

شاخص های مدیریتی شهید رئیسی پویش «در امتداد ابراهیم» شود

ولدان به شاخصه‌هایی همچون ایمان، شجاعت، مردمداری، پرکاری، مجاهدت، اخلاق مداری، دشمن شناسی، ساده‌زیستی، انقلابی، خطرپذیری، صراحت، قاطعیت و بلندنظری اشاره کرد و گفت: این شاخصه‌ها را می توان در پویشی با عنوان «در امتداد ابراهیم» دنبال کرد.

نویسنده کتاب قطب‌نمای راه گفت: نخستین شاخصه عبارت از عقل است و شهید رئیسی کارگزار عاقل تمام عیار بود. چون عقل، رکن اصلی در دولت اسلامی و رهبر معظم انقلاب نیز فرمود «شرط استقرار و استمرار هر جمع قوی، موجب نیل به اهداف غنی و عالی است و عقلانیت صحیح از جمله ملزومات تشکیل، قوام و استمرار و دستیابی دولت اسلامی به اهداف و آرمان‌ها است».

ولدان با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب افزود: بنابراین در دولت اسلامی کار توأم با عقلانیت و توجه به عنصر عقل در انتخاب کارگزاران بسیار مهم است. حاکمیت عقلانیت بر ارکان مختلف دولت و خصوصاً مسئولین اجرایی کشور، در سطح جامعه منعکس شده، به‌تدریج در جامعه اثر می‌گذارد و کم‌کم جامعه را سمت عقلانیت سوق می‌دهد.

وی افزود: اگر پایبندی به معارف و آرمان‌های اسلامی با عقلانیت همراه شود، باعث جلب قلوب و الگو شدن دولت اسلامی برای دیگر ملت‌ها خواهد شد. چرا که یک دولت اسلامی بر اساس عقلانیت و با سلاح عقل از همه ملت‌های مظلوم و آزادی‌خواه عالم دفاع می‌کند و مبارزه با نظام سلطه استکبار را به عنوان یک وظیفه شرعی و عقلی تا نجات جامعه بشری ادامه خواهد داد.

سیره عقلانی سید شهیدان خدمت در مملکتداری

ولدان گفت: عقلانیت اسلامی بر اساس خدامحوری شکل می‌گیرد و بر این اساس خواست و رضای الهی در همه شئون زندگی دین‌داران محوریت می یابد. به عبارت دیگر دین اصیل، معنویت و عقلانیت و عدالت را با هم به بشر هدیه می‌کند و محاسبه عقلانی و بهره‌گیری از علم و خرد به انسان کمک می‌کند تا هم بتواند حقیقت عدالت را بشناسد، هم مصادیق درست عدالت را به طور کامل بشناسد و هم بتواند راه‌ها و ابزار درست تحقق عدالت را تشخیص دهد و اجرایی کند.

نویسنده کتاب نظریه حکومت تربیت محور افزود: توجه و التزام به اخلاق الهی و ملکات فاضله نیز از جمله بن‌مایه‌های فرهنگ و برگرفته از عقلانیت اسلامی است و در تربیت انسان به صورت ویژه مورد توجه قرار می‌گیرد و آیت الله رئیسی مصداق کامل چنین عقلانیتی است و این عقلانیت باید در جامعه اسلامی امتداد یابد.

وی اضافه کرد: سیره عقلانی سید شهیدان خدمت در اداره امور کشور و در سطح بین المللی و مواجهه با مخالفان داخلی و معاندان خارجی و در بالاترین درجه، عقلانیت ایشان در معامله با پرودگار غنی متعال شاهد بر این مطلب است.

به گزارش ایرنا آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی خادم‌الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه -۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳- در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و به همراه تمام همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی بن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل آمد.

آیت الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سیدمهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد، از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهوری بودند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.