بررسی ۴۰ شاخصه حکمرانی اخلاقی در مکتب رئیسی؛ (۳)

الگوی مردمداری مکتب رئیسی امتداد یابد

نویسنده کتاب قطب‌نمای راه از آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به عنوان مصداق کامل مردمداری یاد کرد و از ضرورت ترویج الگوی مردمداری در جامعه اسلامی سخن گفت.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از ایرنا : حجت الاسلام محمدباقر ولدان با برشمردن ۴۰ شاخصه برای مکتب رئیسی به عنوان یک حکمران اخلاقی به سومین شاخصه اشاره کرد و به خبرنگار معارف ایرنا گفت: شهید رئیسی یک کارگزار مردمدار تمام عیار بود. از نگاه دین، هدف پیامبران در اجرای قسط و عدل توسط مردم محقق می‌شود و لازمه اجرای آن، خواست مردم است و تأکید کرده اند که مردم باید خودشان اقامه قسط کنند.

وی افزود: به عبارت دیگر انبیاء راه را نشان می‌دهند و ابزار آن را فراهم می کنند اما این مردم هستند که نقش اصلی را در تحقق حاکمیت دینی دارند و در جامعه از نقش محوری برخوردار هستند. مردم آگاه و حق شناس، زمینه سازان حاکمیت حاکم اسلامی و اجرای عدالت در جامعه‌اند؛ چنانکه درباره مردم شرق عالم آمده است که زمینه حاکمیت مهدی(عج) را فراهم می ‏آورند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: مردم ایران اسلامی نیز با تحمل سختی ها و مصائب، همچون مردم زمان رسول الله(ص)، زمینه حاکمیت و اجرای عدالت را در جامعه ایجاد کردند. حضرت امام (ره) نیز معتقد بودند که در جمهوری اسلامی، مردم اعطا کننده جایگاه و مقام به مسئولان هستند. لذا حفظ احترام و جایگاه مردم از اولویت های نظام اسلامی است. لذا در ۴۵ ساله گذشته در طول نظام اسلامی همه مدیریت های اجرائی، مسئولان تقنینی و مدیران شهری با رای مردم انتخاب و بر مسند مدیریت نشسته اند.

[الگوی مردمداری مکتب رئیسی امتداد یابد]
 حجت الاسلام محمدباقر ولدان - استاد حوزه

وی افزود: بنابراین باید کارگزاران منتخب مردم به گونه‌ای عمل کنند که مردم از آن ها ناراضی نباشند؛ چراکه بی‌توجهی به مردم و فاصله‌گیری از آنان باعث عدم توفیق مسئولان در کارها خواهد شد و در امتداد آن موجب عدم توفیق در پایداری نظام خواهد شد.

نویسنده کتاب نظریه حکومت تربیت محور ادامه داد: در این راستا مردمداری، مردم گرایی و مردمی بودن از ویژگی‌های رهبران انقلاب اسلامی است و همواره آنان را به عنوان ولی نعمت انقلاب معرفی می کنند و امام خمینی (ره) نیز به دست اندرکاران نظام توصیه اکید داشتند که خدمت هر چه بیشتر به مردم داشته باشند.

ولدان از سید شهیدان خدمت به عنوان مصداق کامل مردمداری یاد کرد و گفت: این الگوی مردمداری باید در جامعه اسلامی امتداد یابد. رئیسی همواره در برابر مردم متواضع بود و خود را خدمتگزار آن ها می دانست. او در میان مردم حضور داشت و سخن آنان را مهربانانه و دغدغه مندانه می شنید و برای رفع مشکلات آنان از هیچ تلاشی دریغ نمی کرد.

این استاد حوزه اضافه کرد: سیره رئیسی در سفرهای استانی متعدد، شاهدی بر این مطلب است. او همچنین یک رابطه قلبی و عاطفی و فراتر از صِرف رابطه‏ قانونی با مردم داشت و نسبت به آنان همواره احساس مسئولیت می کرد و به معنای حقیقی کلمه، «مردمدار» بود!

 
 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.