بررسی ۴۰ شاخصه حکمرانی اخلاقی در مکتب رئیسی؛ (۵)

آیت‌الله رئیسی چقدر زیرک بود؟

یک پژوهشگر مذهبی با استناد به روایتی از رسول خدا (ص) گفت: شهید «سید ابراهیم رئیسی» یک سیاستمدار و مسئول زیرک اما ساده و صمیمی بود والبته این سادگی و صمیمیت انتخاب وی بود.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از ایرنا :  حجت الاسلام محمدباقر ولدان از مکتب رئیسی با ۴۰ شاخصه به عنوان ویژگی‌های یک حکمران اخلاقی یاد کرد و به خبرنگار معارف ایرنا گفت: شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی یک سیاستمدار و مسئول زیرک بود. البته باید توجه داشت که ایشان ساده و صمیمی بود اما این سادگی و صمیمیت انتخاب وی بود و نه از سر سادگی.

وی با اشاره به آیه ۱۱۱ سوره توبه اظهار داشت: اساساً شهدا زیرک هستند. چون شهید، جانش را فروخته و در مقابل آن، بهشت و رضای الهی را گرفته است که بالاترین دستاوردهاست. لذا باید از این منظر به شهادت در راه خدا نگاه کنیم. شهادت، مرگ انسان های زیرک و هوشیار است که نمی‌گذارند این جان، مفت از دستشان برود و در مقابل، چیزی عایدشان نشود.

این استاد حوزه با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در این زمینه، اظهار داشت: زیرکی یکی از ویژگی های مومنان حقیقی است. از رسول خدا(ص) پرسیدند «در بین مومنین چه کسی زیرک‌تر از همه است‌؟» پیامبر فرمود «زیرک آن کسی است که بیش از همه به یاد مرگ باشد و بیش از همه خود را آماده‌ مردن کند». کسانی که با فرهنگ اسلامی آشنا هستند، می دانند که معنای «آماده‌ مردن شدن» این نیست که کار و زندگی را کنار بگذارد، برود رو به قبله دراز بکشد. یعنی کسب و کار خود را داشته باشد و در فعّالیّت های اجتماعی و سیاسی حضور پیدا کند ولی در همه‌ اینها به یاد مرگ هم باشد و خودش را برای مرگ آماده کند.

وی ادامه داد: نکته بسیار مهم این است که باید تمایز بین زیرکی و بی وجدانی و کلاهبرداری مشخص شود. در این راستا معاویه که شایعه زیرکی او گاهی مطرح می شود، در واقع زیرک نبود. چون او از روش هایی استفاده می کرد که زرنگی محسوب نمی شود، بلکه بی‌وجدانی و شیطنت است. زیرکی و زرنگی این نیست که انسان دروغ بگوید و در سایه‌ دروغ و افترا، کار خود را پیش ببرد.

ولدان با بیان فرازی از کتاب دو امام مجاهد نوشته رهبر معظم انقلاب، افزود: در مقابل، کاردانی و زیرکی و تیزهوشی امام حسن (ع) آن‌چنان است که وقتی انسان دقّت می کند و ماجرای صلح را تحلیل می کند، متوجه می شود که خیلی عمیق و جالب‌تر از آنچه امثال معاویه حتّی فکرش را بکنند و بتوانند حسابش را بکنند، امام حسن فکر کرده و اندیشیده و عمل کرده است.

نویسنده کتاب نظریه حکومت تربیت محور افزود: این ویژگی، از صفات بارز رهبران انقلاب اسلامی بوده است؛ چنانکه رهبر معظم انقلاب در چند مورد صفت زیرکی را به امام خمینی (ره) نسبت داده و در جایی فرمودند «امام رحمة اللّه علیه، هم هوشمند و زیرک بود و هم باتجربه». البته زیرکی رهبر معظم انقلاب نیز بر هیچ ناظر عاقلی پوشیده نیست.

ولدان از رئیسی به عنوان یک کارگزار جدی تمام عیار یاد کرد و گفت: آیت الله رئیسی یک سیاستمدار جدی بود و این الگوی جدیت او باید در جامعه اسلامی امتداد یابد. در این راستا رهبر معظم انقلاب، امام خامنه‌ای در دیدار با نخست‌وزیر عراق که به نمایندگی از دولت و ملتش برای شرکت در مراسم تشییع شهید رئیسی به ایران آمده بود، فرمودند «ما شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم؛ آقای رئیس جمهور، برادر بسیار خوب و مسئولی کارآمد، با کفایت، صمیمی و جدی بود».

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) فرمود «رحمت خدا بر انسانی که کاری را انجام دهد و آن را نیکو، محکم و صحیح انجام دهد» که این هدف با وجدان کاری توأم با جدیت تحقق می یابد. این که انسان متوجه باشد که در قیامت فقط با نتیجه اعمال خود روبرو می شود و هیچ گونه جبران یا عذرخواهی امکان ندارد و همچنین هیچ حسب و نسبی باقی نمی ماند و تنها اعمالش با اوست، سبب می شود که از خواب غفلت بیدار شده و به مسئولیت ها و تکالیف فردی و اجتماعی که در دنیا دارد، بپردازد و با جدیت در مسیر تربیت و اعتلای فردی و اجتماعی خود گام بردارد.

نویسنده کتاب حکمت ولایی افزود: یکی از عرصه های مهم جدیت، عرصه رعایت و حفظ قانون است. لذا از جمله ویژگی‌های مهم حکومت پیامبر(ص) این بود که ایشان علاوه بر ابلاغ وحی و تبیین معارف اسلامی، به برقراری نظامات اسلام و اجرای احکام آن بسیار همت داشتند و با جدیت تمام حافظ قانون بودند و به هیچ وجه اجازه نمی‌دادند قانون الهی نقض شود.

وی ادامه داد: یکی از عرصه های دیگر جدیت، عرصه مواجهه با دشمنان است. اگر مسلمانان مسائل خود را به صورت جدی با جهان‌خواران حل نکنند و لااقل خود را به مرز قدرت بزرگ جهان نرسانند، آسوده نخواهند بود و بنابراین راهی جز مبارزه با ابرقدرت‌ها و خصوصاً آمریکا باقی نمی ماند.

ولدان اضافه کرد: گفتمان امت اسلامی نیز که همان جامعه پردازی است، می تواند به عنوان مرحله دوم از فرآیند دستیابی به تمدن نوین اسلامی نقش آفرین باشد و یکی از لوازم نیل به حیات طیبه تمدن اسلامی، جدیت است. حفظ عزت هم نیاز به همت و جدیت دارد.

وی افزود: در شرایط کنونی انقلاب اسلامی نیز، تنها راه حفظ عزت و اقتدار، پیگیری ارزش های انقلاب اسلامی مبتنی بر سیره پیامبر (ص) با جدیت و همت مضاعف است. باید به این مطلب باور داشت که با تلاش و جدیت، اقتصاد، کشاورزی، صنعت و بسیاری از مسائل زیر بنایی کشور را می توان احیا کرد و شهید رئیسی به همه موارد فوق باور داشت و با جدیت عمل می‌کرد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.