حزب الله چگونه با فناوری نظارتی رژیم صهیونیستی مقابله می‌کند؟

خبرگزاری «رویترز» امروز (سه‌شنبه) در گزارشی به نقل از منابع آگاه خود مدعی شد که حزب‌الله لبنان پس از شهادت فرماندهان ارشد خود در حملات هوایی رژیم اسرائیل، از برخی راهبردها با فناوری سطح پایین از جمله پیام‌های کدگذاری شده و پیجرها برای گریز از فناوری‌های نظارتی پیچیده دشمن صهیونیستی استفاده کرده است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از ایرنا  خبرگزاری «رویترز» گزارش داد: حزب الله همچنین از فناوری هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) خود برای بررسی و حمله به قابلیت‌های جمع‌آوری اطلاعات اسرائیل استفاده می‌کند، چیزی که سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان آن را استراتژی «کور و کر کردن» رژیم صهیونیستی توصیف کرده بود.

این رسانه انگلیسی با اشاره به اینکه شنود الکترونیکی رژیم صهیونیستی از جمله هک کردن تلفن‌های همراه و رایانه‌ها، به عنوان یکی از پیچیده‌ترین استراق سمع‌ها در نظر گرفته می‌شود، افزود: همچنین فناوری نظارت الکترونیکی، نقشی حیاتی در حملات رژیم صهیونیستی دارد.

بر اساس این گزارش، نیروهای نظامی اسرائیل مدعی شدند که دوربین‌های امنیتی و سامانه‌های سنجش از راه دوری دارند که مناطقی که حزب‌الله در آن فعالیت می‌کند را نشانه گرفته است و همچنین به طور منظم پهپادهای نظارتی را برای جاسوسی از دشمن خود بر فراز مرز می‌فرستد.

این در حالی است که ۶ منبع آگاه از عملیات حزب‌الله به شرط ناشناس ماندن به رویترز گفتند که حزب‌الله از شکست‌های خود درس گرفته و برای پاسخ، تاکتیک‌های خود را تطبیق داده است.

از سوی دیگر، ۲ منبع رویترز مدعی شدند که استفاده از تلفن‌های همراه که می‌توانند برای ردیابی موقعیت مکانی کاربر استفاده شوند، در میدان جنگ منع شده و با وسایل ارتباطی قدیمی‌تر، از جمله پیجرها و قاصدانی که به طور شخصی پیام‌های شفاهی را جابه‌جا می‌کنند، جایگزین شده است.

سه منبع همچنین ادعا کردند که حزب الله از یک شبکه مخابراتی خصوصی و ثابت نیز استفاده می‌کند که قدمت آن به اوایل دهه ۲۰۰۰ باز می گردد.

رویترز در گزارش خود اضافه می‌کند: به گفته منبع آگاه دیگری، در صورت شنیده شدن مکالمات، از کلمات رمز برای سلاح‌ها و موقعیت جلسات استفاده می‌شود. این منبع گفت که این کلمات رمز، به طور مرتب و روزانه به روزرسانی شده و از طریق پیک به واحدها ارائه می‌شوند.

قاسم قصیر تحلیلگر لبنانی نیز در این باره گفت: ما با نبردی روبه‌رو هستیم که اطلاعات و فناوری بخش‌های اساسی آن هستند. با این حال زمانی که با پیشرفت‌های فنی خاصی روبه‌رو می‌شوید، باید به روش‌های قدیمی روی بیاورید از جمله ارتباطات حضوری و هر روشی که به شما امکان می‌دهد فناوری را دور بزنید.

خبرگزاری رویترز در این گزارش خاطرنشان کرد که دفتر رسانه‌ای حزب الله اعلام کرد که هیچ نظری درباره اظهارات این منابع ندارد.

این رسانه انگلیسی بر اساس آمار خود افزود که حملات اسرائیل بیش از ۳۳۰ رزمنده حزب الله و حدود ۹۰ غیرنظامی را در لبنان به شهادت رسانده است. حزب الله همچنین شهادت بیش از ۲۰ نفر از جمله سه فرمانده ارشد، اعضای نیروهای ویژه یگان رضوان وابسته به حزب الله و عوامل اطلاعاتی در حملات هدفمندی در پشت خط مقدم را تایید کرده است. از سوی دیگر، اسرائیل اعلام کرده است که ۲۱ نیروی این رژیم در حملات لبنان کشته شده اند.

به گزارش ایرنا، با آغاز عملیات «طوفان الاقصی» توسط گروه‌های مقاومت فلسطین، حزب‌الله لبنان در راستای درگیر کردن بخش عمده‌ای از نظامیان صهیونیست در شمال فلسطین و کاهش فشار بر مقاومت در غزه، اقدام به انجام عملیات‌های روزانه و سنگین علیه اهداف رژیم صهیونیستی در داخل خاک فلسطین کرده است.

حزب الله لبنان روز به روز بر دامنه حملات خود به عمق رژیم صهیونیستی می‌افزاید و محافل صهیونیستی اذعان دارند که برای اولین بار طی ۷۶ سال گذشته شاهد چنین وضعیتی هستند.

روزنامه رای الیوم به تازگی در مطلبی با اشاره به حملات کوبنده حزب الله لبنان علیه رژیم صهیونیستی آورده است: روز یکشنبه برای رژیم اشغالگر بدترین روز بود زیرا برای اولین بار حزب الله ده‌ها موشک از انواع مختلف به سمت منطقه الجلیل سفلی در شمال فلسطین اشغالی شلیک کرد که برخی از آنها به نزدیکی شهر «ناصره» یعنی به شهرک های و روستاهای صهیونیست نشین اطراف آن اصابت کرد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.