امانتداری مثل یک رئیس جمهور؛

الگوی عملی صداقت در خدمت رسانی/ در زمان سرپرستی «محمد مخبر» بر دولت سیزدهم چه گذشت؟ +تصاویر

دوران سرپرستی محمد مخبر که به عنوان یک گزینه جدی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری نیز شناخته نمی‌شد اما مردانگی به خرج داد و وارد کارزار نشد تا امانتدار خوبی برای دولت سیزدهم باشد، با اقدامات مثبتی سپری شد.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از جهان نیوز :   اقدامات دولت سیزدهم بعد از شهادت آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید حائز نکات ویژه و ارزشمندی است. «محمد مخبر»  سرپرست دولت سیزدهم به مانند یک رئیس جمهور در این مدت قوه مجریه را مدیریت و امورات کشور را پیش برد و در این راه امانتداری مناسبی را انجام داد. خصوصا اینکه دو دوره انتخابات ریاست جمهوری را در کمال صحت و بی طرفی نیز برگزار کرد. به غیر از بحث برگزاری انتخابات مجموعه خدمات دکتر مخبر را به چهار حوزه می‌توان تقسیم بندی کرد که در ادامه به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم:

امورات جاری کشور و اجرای برنامه‌های مدون دولت سیزدهم:‌ پس از شهادت شهید رئیسی در بازه زمانی که قوه مجریه بدون رئیس بود،‌ سرپرستی امور این قوه به مخبر به عنوان معاون اول واگذار شد. در این حوزه مدیریت بخش‌های اجرایی کشور به خوبی مورد توجه قرار گرفت و دولت سیزدهم سعی کرد کشور فقدان و جای خالی رئیس جمهور را که بسیار مهم است،‌ کمتر احساس کند. در این دوره مواردی چون « قانون حمایت از مالکیت صنعتی» توسط سرپرست دولت ابلاغ شد و جلساتی چون جلسات شورای اقتصادی با قوت برگزار شد و مصوبات دولت پیگیر شد. مواردی چون احداث نیروگاه برق آبی متوسط، احداث نیروگاه برق آبی کوچک،افتتاح ۴۲ طرح آب و برق در استان‌های کشور، احداث سد و نیروگاه بختیاری و توسعه نیروگاه گتوند علیا از سوی وزیر نیرو مطرح و پس از بحث و بررسی با موافقت اعضای این شورا به تصویب رسید. موافقت هیأت وزیران با یک‌پارچه‌سازی نظام پرداخت حقوق کارکنان دولت، افتتاح سازمان ملی هوش مصنوعی، برگزاری بدون گرایش انتخابات که به عینه در واقعیت بسیار آشکارا رعایت شد،‌ از جمله این اقدامات بود.

اقدامات دیپلماتیک دولت سیزدهم بعد از شهید رئیسی:‌ سرپرست ریاست جمهوری پس از شهید رئیسی با اشاره به تلاش‌های اعضای دولت برای پیگیری بدون وقفه وظایف و ماموریت‌های محوله، گفته بود: «هیچ تعللی در گره‌گشایی از مردم جایز نیست.» ‌این موضوع در افعال دولت خصوصا در بعد سیاست خارجی که بسیار مهم و حیاتی است به خوبی تبلور داشت. موارد سیاست خارجی که بسیاری از موارد آن زحمات رئیس جمهور شهید و وزیر خارجه شهید امیر عبداللهیان بود باید پیگیری می شد. در همین رابطه مخبر سفرهایی داشته و با افرادی همچون «ولادیمیر پوتین»‌ دیدار کرده و در اجلاسیه پیمان شانگهای شرکت کرد. همچنین سرپرست ریاست جمهوری و شی جین پینگ رئیس جمهور چین با یکدیگر در قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کردند. البته در گفت و گوهای تلفنی نیز این موارد بیشتر مورد تاکید قرار گرفت تا دستاوردهای دیپلماتیکی که بوجود آمده تداوم یابد و کشور از مواهب آن بهره مند شود.


سفرهای استانی و بازدیدهای میدانی:‌ «بهادر جهرمی»‌ سخنگوی دولت مطرح می کند که «‌ مخبر وارد کارزار انتخابات نشد تا به مسئولیت‌های خود در دولت برسد.» سفرهای استانی در غیاب رئیس جمهور شهید نیز ادامه یافت و در این مدت پروژه‌های مختلف و بسیاری در شهرهای کشور افتتاح شد. مخبر سفرهای استانی چون خراسان رضوی که در این مدت داشت. همچنین وی به گیلان نیز سفر کرد و علاوه بر پیگیری مصوبات استانی بازدیدی سرزده نیز به بیمارستان قائم رشت داشت. مخبر که برای افتتاح خط‌آهن رشت-کاسپین و اتصال آن به راه‌آهن سراسری به استان گیلان سفر کرده بود، از بیمارستان قائم رشت بازدید و دستوراتی برای دلجویی حادثه دیدگان و خانواده‌هایشان و رسیدگی به این موضوع صادر کرد. این سفرها و بازدیدها برای پیگیری مصوبات و احیانا مشکلات مردم انجام شد و دولت در این مدت زمانی با وجود اینکه داغ دار رئیس جمهور شهید بود اما خود را نیز فعال و پرکار نشان داد.

افتتاح طرح های مختلف:‌ دولت سیزدهم زمان فقدان شهید رئیسی اقدام به افتتاح بسیاری از طرح های مختلف که زمان اجرا و راه اندازی آن رسیده بود،‌کرد. بخشی از این افتتاحیه ها با سفرهای استانی به گیلان و مشهد مقدس به صورت حضوری انجام شد و بخش دیگر نیز به صورت ویدئو کنفرانس و از راه دور صورت گرفت تا مردم ماحصل و نتیجه این طرح ها را بتوانند در زندگی خود احساس کنند. در همین راستا،‌ طی سفر به خراسان رضوی ۱۰۹ طرح عمرانی و خدماتی راه اندازی شد. همسو با گشایش طرح سراسری آبرسانی به ۸۱۴ روستای کشور، طی  مراسمی با حضور بر خط سرپرست دولت سیزدهم، طرح آبرسانی به ۴۰ روستای استان فارس با صرف اعتباری بالغ بر ۴۱۸ میلیارد تومان، به بهره‌برداری رسید.

بهره برداری از ابرپروژه بیمارستان ولیعصر اراک، افتتاح مگاپروژه انتقال آب از هفتیان به شهرستان تفرش، افتتاح پروژه انتقال آب خلیج فارس به رفسنجان، افتتاح ۴۲ طرح‌ صنعت آب و برق در چهار استان اردبیل، هرمزگان، کرمان،‌ مرکزی، تحویل ۱۹۲ واحد نهضت ملی مسکن در استان یزد،‌ افتتاح ۱۷۴۹ واحد مسکونی در خوزستان،‌ افتتاح ۲۶ طرح صنعتی و تولیدی در ۱۰ استان با اعتباری بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان،‌ افتتاح و بهره‌برداری رسمی از ۶۷۸ پروژه حوزه سلامت در سراسر کشور، افتتاح راه‌آهن رشت - بندر کاسپین از جمله این موارد بود.
دولت سیزدهم سعی کرد که در این مدت با پیگیری مشی رئیس جمهور شهید که در راه خدمت رسانی به کشور به درجه رفیع شهادت نائل شد، امانتدار خوبی برای کشور باشد و این امانت را نیز به رئیس جمهوری جدید که حالا منتخب ملت ایران است و باید مراسم تنفیذ وی انجام شود، تحویل دهد.

اقدامات دولت سیزدهم در این مدت و تحت مدیریت و سرپرستی مخبر نشان داد که این دولت تا پایان کار خود با حسن نیت برای خدمت رسانی آمده است و این موضوع را به طور صادقانه در عمل نشان داد. صداقتی که می توان آنرا الگوی عملیاتی برای اقدامات دولت جدید قرار داد. واقعیت این است که دولت سیزدهم در دو برهه زمانی حساس که برهه دوم آن هر چند اندک را می توان زمان سرپرستی محمد مخبر دانست، با صداقتی مثال زدنی نشان داد که تنها برای خدمت رسانی آمده است و الگویی مناسب از رفتار ارزنده و تراز در حوزه دولتداری و کشور داری در بخش اجرایی از خود به نمایش گذاشت.

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.