حسن نیت، حسن نیت نمی‌آورد

واکاوی ۲ پالس سیاسی و رسانه‌ای غرب به دولت چهاردهم

به تازگی و تنها اندکی پس از موضع گیری رئیس جمهور منتخب کشورمان مبنی بر توسعه روابط سازنده ایران با جهان و باز کردن گره پرونده هایی نظیر برجام، شاهد رخداد دو تحول خاص و معنادار از سوی جهان غرب در رابطه با کشورمان بوده ایم که در نوع خود پیام های معناداری را به ایران مخابره می کنند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از جهان نیوز : ایران همواره بر توسعه روابط دوستانه و همزیستی مسالمت آمیز با همسایگان و دیگر کشورهای جهان تاکید داشته و دارد. در حقیقت این موضوع یکی از اصول ثابت سیات خارجی کشورمان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بوده است.

در این راستا، پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اخیر کشورمان و پیروزی مسعود پزشکیان در این انتخابات، وی در موضع گیری های مختلفی از عزم و اراده جدی خود جهت تعامل با دیگر کشورها و به طور خاص باز کردن گره توافق برجام به واسطه انجام رایزنی های مختلف خبر داد.
با این حال، با فاصله کمی از این موضع گیری های رئیس جمهور منتخب کشورمان، شاهد 2 تحول مهم و معنادار با مهندسی قدرت های غربی در رابطه با کشورمان بوده ایم که در نوع خود می توان آن ها را به مثابه پالس هایی معنادار به دولت جدید کشورمان نیز ارزیابی کرد.

در تحول نخست، خبرگزاری رویترز با انشار تعدادی عکس ماهواره ای و البته انعکاس دیدگاه های برخی کارشناسان غربی به این مساله اشاره کرده که کشورمان در دو مجتمع تولید موشک های بالستیک شهید مدرس و خجیر در اطراف تهران، بیش از 30 سازه جدید احداث می کند. موضوعی که ناظران و تحلیلگران غربی آن را مرتبط با توسعه چشمگیر برنامه موشکی و البته پهپادی کشورمان مرتبط دانسته اند.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود ادعاهای غیرمستندی را در مورد ماهیت احداث تاسیسات نظامی جدید در کشورمان مطرح کرده و مدعی شده که تعهدات روزافزون ایران به حوثی های یمنی و حزب الله لبنان و همچنین برخی تعهدات ایران به روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین، همه و همه سبب شده اند تا ایران توسعه زیرساخت های موشکی و پهپادی خود را به نحوی جدی در دستورکار داشته باشد.

در تحول دیگر، جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در موضع گیری در واکنش به پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری ایران گفته است که موضعه دولت آمریکا در رابطه با ایران تغییر نمی کند. وی مدعی شده که ایران همچنان به رفتارهای بی ثبات کننده خود در سطح منطقه ادامه می دهد و تا این روندها اصلاح نشوند، واشینگتن نیز در موضع خود ردر قبال ایران تغییری ایجاد نخواهد کرد.

این دو تحول آن هم در شرایطی که رئیس جمهور منتخب کشورمان از اراده خود و دولتش جهت توسعه روابط دوستانه با کشورهای اقصی نقاط جهان و به طور خاص باز کردن گره توافق برجام و تعامل با قدرتهای غربی سخن گفته، حامل 3 نکته مهم و راهبردی است.

یک: غرب و تکیه بر راهبردهای کلیشه ای در مورد ایران
یکی از ابتدایی ترین پیام های دو تحرک اخیر غربی ها علیه کشورمان که در این گزارش به آن ها اشاره شد این است که قدرت های غربی همچنان بر راهبردهای پوسیده و کلیشه ای خود در رابطه با کشورمان تاکید دارند. در حقیقت، ایران هر چقدر هم که رویکردهای مثتب و سازنده ای را اتخاذ کند با این حال، قدرت های غربی به هر نحو ممکن صرفا به دنبال تامین اهداف خود و ضرر زدن به منافع ملی کشورمان هستند.
در این چهارچوب، سال هاست که قدرت های غربی و جریان های رسانه ای متحد آن ها با تشدید فشارهای سیاسی و رسانه ای علیه کشورمان بر آن بوده اند تا در میدان عملی تعامل با ایران، به ضرر کشورمان از ایران اخذ امتیاز کنند. به بیان ساده تر، آن ها حاضر به تعامل سازنده و توام با احترام با ایران نیستند و از همان آغاز کار به دنبال جوسازی و حاکم کردن فضای منفی و ضدایرانی در هرگونه تعامل با کشورمان هستند. اگر جهان غرب به معنای واقعی کلمه به دنبال تعامل سازنده با ایران است، دلیلی وجود ندارد که مقام های غربی و البته رسانه‌های متحد آن ها پیش از هرگونه تعاملی با کشورمان اقدام به سم پاشی علیه ایران کنند و به نوعی سعی در تشدید فشارها علیه ایران و سیاه نمایی در مورد تحرکات کشورمان داشته باشند.

دو: دروغ بزرگی به نام رسانه های مستقل غربی!
خبرگزاری روبیترز به تازگی در حالی اقدام به عملیاتی کردن یک بازی رسانه ای و تبلیغاتی علیه کشورمان کرده که این خبرگزاری و دیگر بنگاه های رسانه ای در غرب همواره تاکید داشته و دارند که به مثابه رسانه هایی مستقل ایفای نقش می کنند. این در حالی است که کنشگری آن ها در قالب هایی نظیر آنچه به تازگی خبرگزاری رویترز عیله کشورمان به نمایش گذاشت، نمونه ای آشکار از تقسیم وظیفه میان این قبیل رسانه ها و رویکردهای سیاسی قدرت های غربی است.

البته که این قبیل رسانه ها در دوره های زمانی مختلف نمودهای عینی این رویکرد خود را به عینه به نمایش گذاشته اند. این مساله از آن جهت اهمیت دارد که در بزنگاه های حساس تاریخی، افکار عمومی در اقصی نقاط جهان به خوبی می توانند به ماهیت مغرضانه کنش های جریان های رسانه ای غربی پی ببرند و در این رابطه رویکردهای منطقی را اتخاذ کنند.

سه: حسن نیت، حسن نیت نمی آورد!
تحرکات اخیر جریان های سیاسی و رسانه ای غربی علیه کشورمان که در این گزارش به آن ها اشاره شد در شرایطی رخ داده اند که رئیس جمهور منتخب کشورمان رویکردی مثبت را در رابطه با تعاملات بین المللی اتخاذ کرده و حسن نیت ایران را در این رابطه اعلام داشته است.

از دیرباز در حوزه روابط بین الملل این نکته گفته شده که حسن نیت، حسن نیت می آورد با این حال، حداقل جهان غرب در رابطه با ایران در قالب رفتارهای مختلف خود به وضوح نشان داده که این ضرب المثل در رابطه با آن صدق نمی کند و غربی ها همچنان روحیه استعماری و امپریالیستی خود را حفظ کرده اند و به سیاست، نگاهی ماکیاولیستی و صفر و صدی دارند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.