بی‌برنامه‌ترین نمایشگاه مطبوعات پس از یک‌سال تعطیلی

پس از گذشت یک سال از تعطیلی نمایشگاه مطبوعات و تغییرات مکرر در زمان برپایی آن، بالاخره بیستمین دوره این نمایشگاه امروز با کاستن از روزهای برگزاری‌اش افتتاح شد.

 

در اولین سال فعالیت دولت تدبیر و امید، وزیر فرهنگ دولت یازدهم، دی‌ماه 92 اعلام کرد که نمایشگاه مطبوعات را برگزار نمی‌کند تا به جای یک نمایشگاه سطحی، کاری عمیق و غنی صورت گیرد! و حالا پس از گذشت یک سال از تعطیلی نمایشگاه مطبوعات و تغییرات مکرر در زمان برپایی آن، بالاخره بیستمین دوره این نمایشگاه امروز با کاستن از روزهای برگزاری‌اش افتتاح شد.

اما آنچه در این مدت از این کار عمیق و غنی برآورد می‌‌شود، چیزی جز بی‌برنامگی نیست. این در حالی است که زمان برپایی یک نمایشگاه، ابتدایی‌ترین موضوعی است که باید برای آن برنامه‌ریزی داشت.

جالب این است که حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و انارکی، قائم‌مقام وی که در کنار «شورایی با عنوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی» برای این دوره از نمایشگاه، برنامه‌ریز هستند، در نهایت پس از جابه‌جایی‌های مختلف در زمان‌های برگزاری، باز هم به همان زمان دوره‌های پیشین یعنی «آبان‌ماه» برای برگزاری نمایشگاه رسیده‌اند!

از طرفی هر ساله برپایی همزمان جشنواره مطبوعات و نمایشگاه مطبوعات، شور و هیجان و رقابت دلنشینی را در بین اهالی خبر به راه می‌انداخت که امسال جشنواره هم از نمایشگاه، تفکیک شد. امسال اگر چه تلاش شد تا رسانه‌ها در انتخاب غرفه‌ها به ظاهر آزادی بیشتری داشته باشند، اما چینش گزینشی تریبون‌های دولتی در ترکیب غرفه‌ها کاملاً محسوس است!

 نمایشگاه مطبوعات کشور در حالی به‌طور رسمی بیستمین دوره خود را آغاز کرد که غرفه‌ها عملاً زمان اوج عزاداری‌ها برای سالار شهیدان تحویل داده شدند و قاعدتاً کسی در شب‌های عاشورا و تاسوعای حسینی برای غرفه‌سازی اقدامی نمی‌کرد و رسانه‌ها از این جهت حجم فشار بالایی را از نظر کمبود وقت متحمل شدند. از سویی، سیاست متولی برپایی نمایشگاه، ظاهراً «سکوت» است چرا که کمترین تبلیغی از این نمایشگاه دیده می‌شود.همچنین در حالی که در سال 91 نوزدهمین دوره نمایشگاه مطبوعات 7 تا 14 آبان و در سال 90 هجدهمین دوره آن 3 تا 10 آبان برگزار شد؛ اما امسال قرار است 17 تا 23 آبان بیستمین دوره آن برپا شود که باز هم یک روز از زمان برپایی آن با وجود 8 روز برگزاری نمایشگاه در سنوات پیشین، کاسته شده است. نکته جالب اینکه این دوره از نمایشگاه مطبوعات به گفته معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، قرار است افتتاح شود؛ اما اختتامیه‌ای ندارد! در حالی که در دوره‌های پیشین با به وجود آمدن رقابت سالم بین رسانه‌ها، برترین‌ها در بخش‌های مختلف نمایشگاه اعلام می‌شدند و مورد تقدیر قرار می‌گرفتند. همچنین گفته می‌شود برخی رسانه‌های نوشتاری و پایگاه‌های خبری نیز به بهانه نداشتن مجوز از حضور در این نمایشگاه محروم شده‌اند، در حالی که  در سال‌های قبل در نمایشگاه حضور داشتند!

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.