آیت‌الله آملی‌لاریجانی:

بی‌توجهی به علم اصول کفران نعمت است/ فلسفه اصول به مرزهای خارج از حوزه صادر شود

رئیس قوه قضاییه گفت: علمای محدودی با وجود اشتغال پراکنده در حوزه‌های مختلف علمی، اقدامات شایسته‌ای را در حوزه علم اصول انجام داده‌اند و با این وجود بی‌توجهی به دستاوردهای علم اصول کفران نعمت است...

هادی نیوز:  آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی ظهر امروز در مراسم رونمایی از کتاب فلسفه علم اصول که در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه فلسفه علم اصول از مباحث مهم علوم دینی است، اظهار کرد: ضرورت تدوین جدید علم اصول در دهه 60 به خوبی قابل احساس بود به همین علت در آن سال‌ها با وجود تدریس در حوزه پژوهش‌های لازم را در این راستا آغاز کردم.

وی از وجود دیدگاه‌های مختلف نسبت به مبانی فلسفه علم اصول یاد و اضافه کرد: وجود نیازهای واقعی به پالایش علم اصول از علت‌های تالیف مجموعه فلسفه علم اصول بوده است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه هیچ علمی همانند علم اصول به الزام و رابطه آن نپرداخته است، خاطرنشان کرد: علم اصول زنده است اما نسبت به این علم غفلت می‌شود زیرا با وجود اینکه علما برجسته‌ای در حوزه علم اصول تلاش کرده‌اند، قدر این علم را نمی‌دانیم.

وی با تاکید بر اینکه آموزه‌ها و مبانی فلسفه علم اصول در قواعد اصلی دیگر علوم دینی تاثیرگذار است، عنوان کرد: علمای محدودی با وجود اشتغال پراکنده در حوزه‌های مختلف علمی، اقدامات شایسته‌ای را در حوزه علم اصول انجام داده‌اند و با این وجود بی‌توجهی به دستاوردهای علم اصول کفران نعمت است.

آملی‌لاریجانی یادآور شد: فلسفه علم اصول آماده عرضه به کشورهای مختلف دنیا بوده و فیلسوفان غربی نسبت به برخی از موضوع‌های برگرفته از علم اصول تحقیقات بسیاری را انجام داده‌اند که این تحقیقات مورد توجه جمعیت قابل توجهی قرار گرفته است.

وی از اصول به عنوان مقدمه فقه نام برد و ادامه داد: علم اصول در حوزه‌های مختلف علمی مورد استفاده قرار گرفته است و اساتید برجسته بسیاری در طول تاریخ در این حوزه کوشا بوده‌اند.

آملی‌لاریجانی با بیان اینکه فلسفه علم اصول دانش درجه دوم است، مطرح کرد: فردی که در علم اصول اقدامات عملی را پیگیری کرده در فقه عملکرد مطلوب‌تری دارد.

مؤلف کتاب «فلسفه علم اصول» با اشاره به اینکه مباحث مختلف این کتاب از دانش درجه دوم گرفته شده است، اضافه کرد: فلسفه علم اصول می‌تواند به مرزهای خارج از حوزه‌های علمیه صادر شود و مورد استفاده محققان کشورهای مختلف دنیا قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه علمای برجسته در طول تاریخ علم اصول به جنبه‌های فلسفی نگاه ویژه داشته‌اند، گفت: برای رسیدن به نتایج مورد نظر در حوزه علم اصول باید موضوع‌های بسیاری از حوزه‌های مختلف علمی را مورد بررسی قرار دهیم.

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.