آمریکا به جایگزین تحریم‌ها می‌اندیشد!

«مارک هيبز» از تحليل‌گران ارشد امور هسته‌ای در «بنياد کارنگی» آمریکا در گفت‌وگو با رادیو فردا گفت: عده‌ای در ايران (بخوانيد اصلاح‌طلبان) و آمريکا معتقدند در صورت وجود رابطه مستقيم بين دو کشور، امکان رسيدن به توافقی اصولی بر سر برنامه هسته‌ای ايران بيشتر است.

وی در پاسخ به اين سؤال كه چرا با وجودي كه تحريم‌ها عليه ايران شديدتر شده، اما هنوز ايران حاضر نشده بر سر ميز مذاكره با آمريكا بيايد، گفت: تحريم‌ها اين کار را نکرده و يکی از دلايل آن هم اين است که در چند ماه مانده به انتخابات رياست‌جمهوری آمريکا، ‌اين کشور نسبت به ايران در موضع تدافعی بود؛ اما روشن است که در سطح مذاکره‌کنندگان، ‌طرف آمريکايی می‌داند که نتيجه نهايی مذاکرات، اجازه دادن به ايران برای غنی‌سازی اورانيوم تحت برخی شرايط است. شرايطی که پنج کشور حاضر در گروه 1+5، ‌شورای امنيت سازمان ملل و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی متقاعد شوند که برنامه اتمی ايران کاملاً صلح‌آميز است. اما بايد تأکيد کنم که به‌دلیل محدوديت‌ها در داخل آمريکا اين کار انجام نشد؛ ولی در روز انتخابات، اين محدوديت‌های سياسی برطرف شد. الآن دست‌کم فرضيه اين است که آمريکا آماده است قدمی به جلو بردارد و به‌طور روشن و شفاف‌تر درباره اين مسائل با ايران برخورد کرده و برای رسيدن به يک نتيجه سازنده کمک کند. مارك هيبز در پاسخ به اين سؤال كه «به نظر شما در چند ماه آينده احتمال رسيدن به نتيجه‌ای ملموس وجود دارد؟»، گفت: من مطمئنم که تلاش‌هايی خواهد شد. احتمالاً در ماه آينده مذاکرات بين آژانس و ايران ادامه می‌يابد. فرصت نامحدود نيست. بايد در چند ماه آينده پيشرفتی در گفت‌وگوها حاصل شود. طرف‌های درگير اين را به‌روشنی می‌دانند؛ اما هنوز فرصت و امکان اين کار هست و اين به گروه 1+5 و ايران بستگی دارد که از اين فرصت استفاده کنند.

 

تحلیل‌:مدتی است که برخی شخصیت‌ها و رسانه‌های آمریکا اصرار دارند القا کنند مذاکره با ایران از مدت‌ها پیش شروع شده؛ اما به‌طور غیرمستقیم. آن‌ها با این ادعا و ذکر اینکه مذاکرات مستقیم زودتر مسائل را حل می‌کند، به‌دنبال مذاکره مستقیم هستند و در این راستا در اقدامی طراحی شده سعی می‌کنند بین مباحث هسته‌ای و مسائل کهنه ایران و آمریکا رابطه ایجاد کنند و نشان دهند حل همه آن‌ها از طریق توافق هسته‌ای امکان‌پذیر است، حال آنکه از لحاظ منطقی (نه سیاسی) بین فعالیت هسته‌ای ایران و اختلافات قدیمی ایران و آمریکا ارتباطی وجود ندارد. در هر صورت، به‌نظر می‌رسد پس از ناکارآمد شدن تحریم‌ها، آمریکایی‌ها پذیرفته‌اند که باید حق مسلم هسته‌ای ایران را به‌رسمیت بشناسند؛ اما نمی‌خواهند رایگان به این حق اعتراف کنند و تلاش می‌کنند مذاکره با ایران را مابه‌ازای آن قرار دهند و این در حالی است که به اعتقاد ایران هر یک از دو موضوع، ویژگی‌های خاص خود را دارد و گره زدن آن‌ها به یکدیگر به معنای پیچیده‌تر کردن آن است؛ چراکه ایران قبلاً بارها شروط مذاکره را مطرح کرده است؛ اما خوی استکباری آمریکا اجازه پذیرش آن شروط منطقی را نداده است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.