لبنان ناآرام؛ جبران ناکامی در سوریه

ترور رییس امنیت داخلی لبنان در حالی صورت گرفت که وی چندی پیش، یکی از شبکه های جاسوسی اسرائیل در لبنان را کشف کرده و از کار انداخته بود. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان رژیم صهیونیستی را مسئول این ترور می‌دانند. جدای از این اقدام که 100% تأمین منافع اسراییل است…

هم اکنون نیز که لبنان با وضعیت بحرانی روبرو شده بیش از همه منافع دولت های رژیم صهیونیستی، آمریکا و فرانسه تأمین می گردد به خصوص با افتضاح سیاسی ناشی از عملیات ایوب بر فراز سرزمین های اشغالی.

از شنبه (30) مهر لبنان به ویژه مناطق مرکزی و شمالی که تحت اقتدار گروه های 14مارس و المستقبل هستند به شدت ناآرام شده اند. افراد مسلح، برخی خیابان ها و خطوط ارتباطی داخل بیروت و جاده های شمال و جنوب لبنان را بعد از اظهارات تند و خشن سینیوره (نخست وزیر سابق لبنان) بسته و اقدام به ایست و بازرسی کرده اند. در ساختمان های بلند بیروت، مزدوران المستقبل مستقر شده و تک تیراندازها، شهر را رعب آمیز و امنیتی کرده اند. آیا قرار است لبنان امنیتی شود؟ آیا برنامه ایست که می خواهد لبنان را به سمت جنگ داخلی یک طرفه پیش ببرد؟

هم اکنون نیز که لبنان با وضعیت بحرانی روبرو شده بیش از همه منافع دولت های رژیم صهیونیستی، آمریکا و فرانسه تأمین می گردد به خصوص با افتضاح سیاسی ناشی از عملیات ایوب بر فراز سرزمین های اشغالی.

ترور برای آشوب

رییس 47 ساله امنیت داخلی (المدیریة العامة لقوى الأمن الداخلی) لبنان «وسام عدنان الحسن»، بر اثر حادته تروریستی انفجار خودرو به همراه 7 تن دیگر، در منطقه مسیحی نشین بیروت، ترور شد. ترور وی در حالی صورت گرفت که وی چندی پیش، یکی از شبکه های جاسوسی اسرائیل در لبنان را کشف کرده و از کار انداخته بود. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان رژیم صهیونیستی را مسئول این ترور می‌دانند.

 جدای از این اقدام که 100% تأمین منافع اسراییل است، هم اکنون نیز که لبنان با وضعیت بحرانی روبرو شده بیش از همه منافع دولت های رژیم صهیونیستی، آمریکا و فرانسه تأمین می¬گردد به خصوص با افتضاح سیاسی ناشی از عملیات ایوب بر فراز سرزمین¬های اشغالی. رالف شوئنمان، مولف و تحلیلگر مسائل سیاسی در توضیح منفعت این ترور برای اسراییل بیان می کند: «از سال 1992 تا به امروز که بمب‎گذاری‎های مشابهی در بیروت اتفاق افتاد، چه کسی از اقدام برای تفرقه اندازی در لبنان و دامن زدن به آشوب و ناآرامی در این کشور سود می‎برد؟ چه کسی از برهم زدن ثبات دولت در دمشق سود می‎برد، چه کشورهایی بیروت را بی‎ثبات و لبنان را در معرض جنگ داخلی قرار می‎دهند؟ اسرائیل و موساد.

 این عملیاتی کلاسیک از جانب موساد است.» با این وجود به محض وقوع این عملیات تروریستی و بدون هیچ کار کارشناسی و تحلیلی سیاسی، سعد الحریری نخست وزیر اسبق لبنان و ولید جنبلاط رییس حزب جامعه دروزیان لبنان و سمیر جعجع، دولت سوریه را به دست داشتن در این انفجار محکوم می‌کنند! در حالی که جنبش مقاومت حزب الله لبنان نیز ضمن محکوم کردن این حمله تروریستی، آن را «اقدامی برای بی ثبات کردن لبنان و امنیت ملی» توصیف کرد.

 عطف های ترورهای 14 مارس

 گروه 14 مارس که ظاهرا با رهبری سعد حریری و بعد از ترور پدر وی (رفیق حریری)، توانسته بودند با حمایت آمریکا و فرانسه به قدرت برسند و مدتی اداره لبنان را بر عهده بگیرند ولی به دلیل ناکارآمدی از قدرت کنار زده شدند دوباره و به بهانه یک ترور دیگر قصد دارند تا همسایه غربی سوریه را ناآرام و متأثر از درگیری ها در سوریه نشان دهند. به عبارت دیگر قرار است از یک ترور دیگر برای رسیدن به قدرت و تأمین منافع آمریکا و فرانسه سوء استفاده شود.

به هر حال دو سوال اصلی مطرح می شود اول اینکه ترور الحسن چه ربطی به جریان المستقبل دارد؟ و دوم اینکه چرا المستقبل به جای محکوم کردن این جریان تروریستی و حقیقت یابی – که البته کارشناسان فنی، انفجار را به موساد منتسب می کنند- به دنبال برکناری نجیب میقاتی (نخست وزیر کنونی) است؟.

آتش فتنه را نخست وزیر قبلی، یعنی کسی که هم اکنون میقاتی به جای وی در کاخ نخست وزیری نشسته است بر افروخته و در سخنرانی خود از ترور الحسن نتیجه گرفته است که میقاتی باید برود! و این رفتن را جریان المستقبل با محاصره کاخ نخست وزیری و نا امن کردن شهر به نتیجه خواهند رساند. به علاوه آنکه سینیوره، اظهارات میقاتی را در دعوت به آرامش رد کرده، و اظهار می دارد تا زمان کناره‌گیری دولت از قدرت به دلیل ترور، تجمعات ضددولتی و مسلحانه خود را ادامه می دهد؟

گروه 14 مارس که ظاهرا با رهبری سعد حریری و بعد از ترور پدر وی (رفیق حریری)، توانسته بودند با حمایت آمریکا و فرانسه به قدرت برسند و مدتی اداره لبنان را بر عهده بگیرند ولی به دلیل ناکارآمدی از قدرت کنار زده شدند دوباره و به بهانه یک ترور دیگر قصد دارند تا همسایه غربی سوریه را ناآرام و متأثر از درگیری ها در سوریه نشان دهند.

جالب آنکه سعد حریری از پاریس طرفدارانش را به آرامش فرا خوانده است! در واقع سعد حریری با پیامش قصد دارد نقش یک رهبر عالی، که قدرت مدیریت اعتراضات ضد دولتی را در دست دارد، بازی کند، از سرزمینی که چند دهه پیش استعمارگر لبنان بوده و هم اکنون مدافع سرسخت جریان وی و رژیم صهیونیستی علیه حزب الله و دولت بشار اسد است. برخی با طرح این سوال که سعد حریری چرا در جریان ناآرامی ها در پاریس است؟ پاسخ داده اند که فرانسه پشت پرده بحران جدید لبنان است.

 

منبع: سایت رصد

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.