الگوسازی

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در دیدار دست‌اندرکاران همایش بین‌المللی بررسی احوال و آثار حکیم قطب‌الدین شیرازی که چندی پیش انجام گرفت، به دو موضوع اساسی و مورد نیاز امروز جامعه اشاره فرمودند:
1- توسعه ظرفیت علمی؛ «تخصص‌گرایی به معنای محدود کردن ذهن و فکر انسان، یک نکته برجسته‌ای نیست – که همین طور تخصص‌ها پشت سر هم همدیگر را می‌شکافند، یک تخصص کوچک‌تری، دایره محدودتری به‌وجود می‌آید، به یک معنا به‌خاطر رسیدگی به وضع زندگی انسان در آن تخصص خاص چیز خوبی است؛ اما به یک معنا محدود کردن انسان است – چون ظرفیت ذهن انسان خیلی وسیع است و می‌تواند در همه این امور صاحب‌نظر باشد.» معظم‌له فراز فوق را پس از آن بیان کردند که درباره تبحر قطب‌الدین شیرازی در چند رشته علمی توضیحاتی دادند. نقد ظریف ایشان به تخصص واحد و قناعت به آن و بی‌خبری از حوزه سایر علوم و اشاره به گسترده بودن ظرفیت ذهنی انسان، نکته دقیقی است که در گذشته مصادیق عینی فراوانی داشته است به‌نحوی که در بین گذشتگان، کمتر شخصیتی را می‌توان پیدا کرد که ساحت علمی‌اش در یک علم منحصر بوده باشد. چه‌بسا تأمل در این مهم و کاوش دقیق وضعیت علمای گذشته، تحول مهمی در وضعیت علمای امروز ایجاد کند که به‌نحوی خدمت به علم و بشریت است.
2- شناختن قدر سرمایه‌های خود؛ «سعی کنید این شخصیت‌های برجسته را به‌عنوان الگوهایی برای نسل جوان امروز ما معرفی کنید که جوان امروز بداند که می‌تواند الگویش این باشد. هیچ لزومی ندارد که ما یک شخصیت را از اعماق تاریکی‌های قرون وسطایی اروپا بکشیم بیرون، او را به‌عنوان یک شخصیت معرفی کنیم، اینها [الگو] هستند.» برخی الگوها اگر در مقاطع خاص زندگی افراد در معرض شناخت آن‌ها قرار گیرند، در شکل‌گیری شخصیت افراد مؤثرند و برخی الگوها رفتار کوتاه‌مدت افراد را جهت می‌دهند. اولی بسیار مهم‌تر است و چنانچه در آن مرحله خوب عمل شود، تا حد زیادی زمینه دومی از بین می‌رود. میراث دینی و ملی ایرانیان سرشار از این الگوها است که باید درباره چگونگی استفاده از آن به راهکار مناسب رسید و آن را از رکود خارج ساخت.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.