اولین گروهی که انتخابات آزاد را مطرح کردند چه کسانی بودند؟

 

آیا میدانید اولین جماعتی که در نظام جمهوری اسلامی بحث «انتخابات آزاد» را پیش کشید، در چه تاریخ و از سوی چه گروهی مطرح گردید؟

هنوز چند روزی از پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران نمی گذشت که سازمان مجاهدین خلق و به عبارت درست تر منافقین موضوع «انتخابات آزاد» را پیش کشیدند. این جماعت نفاق آلود در آستانه نخستین انتخاباتی که قرار بود در روزهای آغازین سال 58 برگزار گردد، در اعتراض به رفراندوم تعیین نوع حکومت و نگرانی از رای مردم به جمهوری اسلامی ، ابتدا مدعی شدند که «چرا باید طوری عمل شود که انعکاس درستی نداشته باشد و این شبهه را ایجاد کند که ما را فقط میان رژیم سلطنتی و جمهوری اسلامی مخیر کرده اند ولاغیر! یا می خواهیم که سایرین را وادار کنیم که از ترس سلطنت و به اکراه و اجبار به جمهوری اسلامی رای بدهند؟ چرا باید در همین قدم اول و حتی قبل از استقرار خود جمهوری اسلامی ، بوی اکراه و اجبار به مشام برسد؟»

منافقین در همین اطلاعیه که در دوم اسفند ماه 1357 صادر شده خطاب به دولت وقت می نویسند: «از دولت آقای مهندس بازرگان تقاضا می کنیم ترتیبی اتخاذ نمایند که امکان انتخاب آزاد هر شکل از حکومت برای هر فرد یا گروهی در نظرخواهی وجود داشته باشد.»

نکته جالب توجه این است که ادعای تقلب در انتخابات نیز برای اولین بار از سوی همین گروهک در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی مطرح شد ، که نوع آن شباهت بسیاری به ادعای تقلب فتنه گران در انتخابات ریاست جمهوری دهم در سال 88  داشت. در این رابطه گروهک منافقین در نشریه مجاهد شماره 4 به تاریخ 22 مرداد 58 آورده است: «در انتخابات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی مهمترین تقلب برون صندوقی که انجام شد، در درجه اول استفاده عوام فریبانه از جاذبه عمومی امام بود و در درجه بعد استفاده از عدم آشنایی مردم به ضوابط دمکراتیک یک انتخابات آزاد.»  

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.