مقابله ایران با جنگ نفتی آل‌سعود و آمریکا!

کارشناسان بازار جهانی انرژی اعتقاد دارند که مهم‌ترین دلیل تبانی عربستان و آمریکا برای پایین نگه داشتن قیمت نفت، ضربه زدن به اقتصاد کشورهایی همچون ایران، روسیه و ونزوئلا است و به عبارت دیگر، این دو کشور سعی دارند توطئه کاهش قیمت نفت را جایگزین تحریم‌های بین‌المللی کنند.

 

در عین حال، ایران نیز برنامه‌هایی برای مقابله با این توطئه‌ها دارد. مطابق برنامه زمان‌بندی شرکت ملی نفت ایران، قرار است تا پایان سال جاری با بهره‌برداری از تعدادی دیگر از سکوها و ردیف‌های پالایشگاهی، طرح توسعه فاز ۱۲، ۱۵تا ۱۸پارس جنوبی حدود ۷۰میلیون متر مکعب دیگر به ظرفیت تولید روزانه گاز ایران اضافه شود که با این حساب، ۲۸۰هزار بشکه میعانات گازی، یک هزار و ۵۵۰تن گوگرد، سالانه 1/2میلیون تن گاز مایع و حدود دو میلیون تن اتان به ظرفیت تولید کشور افزوده خواهد شد. قیمت فعلی هر بشکه میعانات گازی هم در بازارهای آسیایی حدود ۷۵تا ۷۰دلار است که با احتساب تولید روزانه ۲۸۰هزار بشکه این محصول راهبردی و گران‌قیمت گازی در این پنج فاز پارس جنوبی، به‌طور متوسط روزانه ۲۲تا ۲۵میلیون دلار به درآمدهای گازی کشور افزوده خواهد شد. علاوه بر این، هم‌اکنون بهای هر تن گاز مایع ایران در بازار جهانی و به‌ویژه کشورهای شرق و جنوب‌شرق آسیا حدود ۸۰۰تا ۹۰۰دلار  است که از محل افزایش تولید گاز مایع و گوگرد فازهای جدید پارس جنوبی هم روزانه 5/2تا ۵میلیون دلار درآمد گازی نصیب اقتصاد کشور خواهد شد.

در مجموع با بهره‌برداری نهایی از این پنج فاز تا بهار سال آینده به‌طور متوسط روزانه ۱۰۰میلیون دلار درآمد جدید نصیب اقتصاد ملی خواهد شد که این درآمد گازی می‌تواند جایگزین کاهش درآمدهای نفتی باشد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.