گزارش تحلیلی فارس: لزوم فراخوانی سفیر فرانسه به وزارت امور خارجه

لزوم فراخوانی سفیر فرانسه به وزارت امور خارجه

اجلاس سالانه گروهک تروریستی منافقین از روز شنبه در پایتخت فرانسه برگزار شد. در این اجلاس، معاریف اشخاص ضدایرانی از اقصی‌نقاط جهان شرکت دارند، از علی زاید نماینده پارلمان بحرین گرفته تا نیوت گینگریچ، کسی که از او به‌عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی معاونت نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا یاد می‌شود.

با این‌حال، در این اجلاس حضور یک کشور بسیار پررنگ به‌نظر می‌رسد: «عربستان سعودی». سعودی‌ها که چندسالی است تمام ابزارهای خود را علیه ایران و محور مقاومت به‌کار بسته‌اند، اجلاس منافقین را فرصتی برای عقده‌گشایی یافته‌اند و آنچه خواسته‌اند را در این اجلاس علیه جمهوری اسلامی ایران بر زبان رانده‌اند.

بارزترین نماد این حضور، شرکت شاهزاده «ترکی الفیصل»، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان در اجلاس سالانه گروهک نفاق است. وی علاوه بر این سمت، سفیر عربستان سعودی در بریتانیا و ایالات متحده نیز بوده و از سیاست‌مداران به‌نام سعودی محسوب می‌شود. الفیصل، نماد دستگاه‌های امنیتی سعودی است و مواضع او بی‌تردید بیان‌گر مواضع رژیم سعودی است، مواضعی که دیگر نمی‌توان از آنها به‌عنوان مواضع پشت پرده یاد کرد.

ترکی الفیصل در سخنان خود رسما ابراز می‌دارد که او نیز در کنار منافقین، خواهان براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران است. وی، انقلاب اسلامی را به سرطان تشبیه کرده و در مقابل به اسطوره‌سازی از گروهک منافقین و سرکرده‌گان آن پرداخته است.

او مدعی شد که نظام جمهوری اسلامی ایران چیزی جز «ویرانی و اختلافات مذهبی و خونریزی» به همراه نیاورده و به بهانه حمایت از حقوق ضعفاء در عراق و لبنان و سوریه و یمن حاکمیت این کشورها را نقض می‌کند. الفیصل همچنین جمهوری اسلامی ایران زا به تفرقه‌افکنی در بین کشورهای منطقه متهم کرده است.

در اینکه رفتارهای منافقین حتی ارزش واکنش هم ندارند، نمی‌توان تردید کرد اما این سخنان، این‌بار از سوی کسی مطرح می‌شوند که مواضعش، در محافل مختلف به‌عنوان مواضع ریاض شناخته می‌شود.

از سوی دیگر، رسانه‌های سعودی نظیر العربیه نیز با تمام قوا دست به پوشش خبری اجلاس گروهک نفاق در پاریس زده‌اند، گویا نه مواضع یک گروهک منفور تروریستی که مواضع شخص «ملک سلمان» را پوشش می‌دهند!

یقینا دولت فرانسه باید پاسخ‌گوی برگزاری اجلاسی در خاک این کشور باشد که در آن رسما یک مقام امنیتی سابق عربستان سعودی خواهان سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران شده است؛ آن هم در شرایطی که مساعی دولت یازدهم، عموما بر تنش‌زدایی با غرب و بالاخص اروپا متمرکز بوده و انتظار می‌رود در چنین شرایطی، دست‌کم ابراز خصومت فاش علیه ایران در این کشورها رو به‌کاهش رود.

از این رو، از وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک دستگاه حاکمیتی که متولی دیپلماسی همان نظامی است که در پاریس از سرنگونی آن سخن به‌میان آمده، انتظار می‌رود که دست‌کم با فراخواندن مسئول سفارت فرانسه در تهران به وزارت امور خارجه، مراتب اعتراض ایران را به این نمایش خصومت‌آمیز به سران الیزه ابلاغ کند. «فرانسوا سنمو»، باید این پیام را به پاریس مخابره کند که نمایش‌های خصومت‌آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران، ممکن است هزینه‌بر باشند.

از سوی دیگر، سفیر سوئیس در تهران نیز به‌عنوان حافظ منافع رژیم سعودی می‌تواند به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران فراخوانده شده و اعتراضات قاطع ایران را به ریاض منتقل کند.

بد نیست به حکام ریاض هشدار داده شود که رژیمی که تروریست‌ها را به آغوش می‌کشد، حق آن را ندارد که از «مشت آهنین» در نبرد با تروریسم سخن گوید.

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.