پس از برگزیت

صندوق بین‌المللی پول چشم‌انداز رشد اقتصادی منطقه یورو را کاهش داد

در پی اعلام رسمی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود درباره رشد اقتصادی منطقه یورو طی سال 2017 میلادی را کاهش داد...

هادی نیوز: صندوق بین‌المللی پول دیروز جمعه چشم‌انداز رشد اقتصادی منطقه یورو در سال 2017 میلادی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را از 1.6 درصد به 1.4 درصد کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، صندوق بین‌المللی پول طی گزارش سالانه خود اعلام کرد: رشد اقتصادی منطقه یورو در سال 2017 به دلیل تأثیر منفی همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا کاهش خواهد یافت.

صندوق بین المللی پول در بررسی سالانه خود، رشد اقتصادی منطقه یورو را 1.4 درصد پیش‌بینی کرد که نسبت به پیش بینی رشد 1.6 درصدی طی 12 آوریل گذشته 0.2 درصد کاهش نشان می‌دهد.

این نهاد مالی بین‌المللی همچنین طی گزارش خود پیامدهای همه‌پرسی استقلال بریتانیا، بحران پناهجویان و نگرانی‌ها از تهدیدهای تروریستی احتمالی را از عوامل مؤثر بر کاهش چشم‌انداز رشد اقتصادی منطقه یورو برشمرد و تضعیف نظام بانکی و مالی برخی کشورهای اروپایی را نیز در این کاهش رشد دخیل دانست.

همه‌پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا در تاریخ سوم تیر برگزار شد و در پایان شمارش آراء، مشخص شد که 52% رأی دهندگان به خروج انگلستان از اتحادیه اروپا رأی داده‌اند. بسیاری از کارشناسان این رأی تاریخی را آغازی بر یک دومینو دانسته‌اند که می‌تواند حیات اتحادیه اروپا و حتی بریتانیای متحد را به چالش بکشد.

به اعتقاد کارشناسان، برگزیت اثرات کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت بر بریتانیا، اتحادیه اروپا و کل جهان خواهد گذاشت به گونه‌ای که در کوتاه مدت منجر به تزریق شوک‌های روانی و قیمتی به بازار خواهد شد و در میان مدت می‌تواند واکنش دولت‌ها و مردم کشورهای دیگر را برانگیزد و آنها نیز خواهان همه‌پرسی برای خروج از اتحادیه اروپا بشوند که در اینصورت واحد پول مشترک اتحادیه اروپا تأثیر خواهد گرفت و این امر می‌تواند ماهیت یورو را تغییر داده و کاهش سرمایه‌گذاری در این منطقه را به دنبال داشته باشد که حاصلی جز رکود نخواهد داشت.

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خودش پیش‌بینی رشد اقتصادی جهان را از 3/4 درصد به 3/2 درصد کاهش داده و علت این اُفت را خرج بریتانیا از اتحادیه اروپا و تردید در سرمایه‌گذاری کلان در این منطقه دانسته‌است.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.