ارتش بيست ميليوني – بسيج دهها ميليوني/حسين مطلبي


در نظام اسلامي، محور همه حرکتها با موتور اراده ملت شکل مي‌گيرد و همه موظفند تا در صحنه بوده و با روحيه مسئوليت پذيري و ايثارگري، از انقلاب و کشور در برابر انحرافات و تهديدات دفاع نمايند. در اين گفتمان است که بسيج محدود به قشري خاص از جامعه نمي‌شود و در نگاهي کلان دايره و وسعت بسيج همه معتقدين به نظام اسلامي را در بر مي‌گيرد. حضرت امام خميني(ره) مبتني بر اين نگاه از شکل‌گيري "ارتش بيست ميليوني" سخن گفت و سال‌ها بعد خلف صالح ايشان حضرت امام خامنه اي تلاش براي تشکيل" بسيج دهها ميليوني" را طرحريزي نمود.

 

بسيج شجره طيبه‌اي بود که وقتي شکل گرفت، چشم طمع دشمنان اين ملت براي دستبرد به ثروت‌هاي نهفته در ايران زمين کور گرديد. شکل‌گيري بسيج برخاسته از راهبردي بود که از عمق آموزه هاي اسلامي احصاء شده بود و تعيين عيني مسئوليت پذيري در جامعه ديني و امر به معروف و نهي از منکر بود. در جامعه ديني هيچ مسلمان و مومني در قبال سرنوشت جامعه و ديگران بي‌مسئوليت نيست و اداره امور کشور بر عهده ملت است. در نظام اسلامي، محور همه حرکتها با موتور اراده ملت شکل مي‌گيرد و همه موظفند تا در صحنه بوده و با روحيه مسئوليت پذيري و ايثارگري، از انقلاب و کشور در برابر انحرافات و تهديدات دفاع نمايند.

در اين گفتمان است که بسيج محدود به قشري خاص از جامعه نمي‌شود و در نگاهي کلان دايره و وسعت بسيج همه معتقدين به نظام اسلامي را در بر مي‌گيرد. حضرت امام خميني(ره) مبتني بر اين نگاه از شکل‌گيري "ارتش بيست ميليوني" سخن گفت و سال‌ها بعد خلف صالح ايشان حضرت امام خامنه اي تلاش براي تشکيل" بسيج دهها ميليوني" را طرحريزي نمود.

ابعاد اين دکترين امنيتي، فرهنگي و سياسي را مي‌توان در لابلاي رهنمودهاي اين راهبران انقلاب در طول دهه‌هاي اخير مشاهده و تفهيم نمود.

 


الف- رهنمودهاي حضرت امام خميني(ره) در مورد تشکيل ارتش بيست ميليوني


حفظ و حراست اسلام و كشور اسلامي در صدر طاعات و عبادات

شما عزيزان و جوانان بزرگوار بايد بدانيد كه حفظ و حراست اسلام و كشور اسلامي و دين حق از بزرگترين طاعاتي است كه از صدر عالم تا كنون انبياي معظّم و اولياي بزرگ- صلوات اللَّه عليهم اجمعين- در راه آن كوشش جانفرسا نموده و از هيچ فداكاري دريغ ننموده‏اند و تربيت و تعليم و تعلم فنون نظامي در راه اين هدف ارزنده ترين ارزشهاست، و تا شما جوانان بيدار و ساير قشرهاي ملت بزرگ با اين شور و شعور در صحنه حاضريد به كشور و جمهوري اسلامي آسيبي نخواهد رسيد. (صحيفه امام، ج‏۱۵، ص: ۳۸۷، ۴/۹/۶۰)


ضرورت آمادگي ملت براي دفاع

اميدوارم با جديت شما و كساني كه در اين مراكز هستند، اين امر به پيش رود، و ايران كشوري شود كه در عين حال كه هركس مشغول كار خودش مي‏باشد، مستعد براي اين باشد كه هر روزي اعلام شد، همه براي دفاع حاضر بشوند، و يك چنين كشوري آسيب نخواهد ديد. (صحيفه امام، ج‏۱۹، ص: ۲۲۱، ۲۵/۱/۶۴)


ضرورت احساس جوانان براي حضور در صحنه دفاع از کشور

آن چيزي كه براي ما بسيار مهم است اينكه جوانهاي ما در سراسر كشور احساس كرده‏اند كه خودشان بايد از هر خطري كه پيش مي‏آيد جلوگيري كنند و دنبال اين نباشند كه از خارج يا جاي ديگر به آنها خدمت شود. (صحيفه امام، ج‏۱۹، ص: ۲۲۰، ۲۵/۱/۶۴)


در حال دفاع، بسيج بايد عمومي باشد

ما الآن كه با قدرتهاي بزرگ دنيا مواجه هستيم، حال دفاعي داريم. يعني ما مدافع از آن چيزهايي كه نهضت ما، قيام ما براي ما هديه آورده است، و از اهداف اسلامي و از كشور اسلامي خودمان و از تمام چيزهايي كه مربوط به اسلام و مربوط به كشور است در حال دفاع هستيم، و در حال دفاع، بسيج بايد عمومي باشد. يعني قضيه جهاد يك قضيه است، قضيه دفاع قضيه ديگر. قضيه جهاد يك شرايطي دارد. براي اشخاص خاصي هست. براي گروه معيني هست با شرايطي. لكن قضيه دفاع، عمومي است. مرد، زن، بزرگ، كوچك، پير، جوان همان طوري كه عقل انسان هم آن حكم مي‏كند كه اگر كسي هجوم آورد براي منزل يك كسي، اهالي آن منزل، هريك كه هست دفاع مي‏كنند از خودشان. چنانچه هجوم آورد كسي به شهر يك كسي، اهالي شهر براي حفظ جهات خودشان دفاع مي‏كنند. ديگر اينجا هيچ شرطي نيست. همه دفاع بايد بكنند. و اگر به كشور ما، كشور اسلامي ما هجوم بكنند و بخواهند تعدي بكنند، تجاوز بكنند، بر همه افراد مملكت، بر همه افراد كشور، چه زن، چه مرد، كوچك، بزرگ اينجا ديگر شرطي نيست، بر همه واجب است كه دفاع كنند. و لهذا حال دفاع فرق دارد با حال جهاد. حال جهاد شرايط دارد، حال دفاع شرطي ندارد. بايد دفاع بكنند. حتي يك پيرمردي هم‏ كه خيلي كار از او نمي‏آيد بايد شركت كند در دفاع. آنقدر كه مي‏تواند دفاع كند. و ما امروز كه مواجه هستيم با قدرتهاي بزرگ و شيطنتهاي بزرگ بايد مهيا بشويم براي دفاع. (صحيفه امام، ج‏۱۲، ص: ۲۴۰، ۲۸/۱/۵۹)

حضرت امام خمینی(ره): بار ديگر تأكيد مي‏كنم كه غفلت از ايجاد ارتش بيست ميليوني، سقوط در دام دو ابرقدرت جهاني را به دنبال خواهد داشت. (صحيفه امام، ج‏۲۱، ص: ۱۹۶، ۲/۹/۶۷)

بسيج عمومي دفاع از اسلام و كشور اسلامي

اينجانب از ملت شريف ايران و از جوانان برومند كه از بسيج عمومي استقبال نمودند تشكر مي‏كنم. دفاع از اسلام و كشور اسلامي، امري است كه در مواقع خطر، تكليف شرعي، الهي و ملي است؛ و بر تمام قشرها و گروهها واجب است در اين موقع حساس كه ملت با دشمنان سرسخت و ابرقدرتها خصوصاً امريكا كه با مداخله جنايتكارانه خودش در طول سلطنت غاصبانه محمدرضا پهلوي، ملت ما را از رشد سياسي و فرهنگي و اقتصادي بازداشت، و ذخاير اين ملت فقير را به يغما برد، مواجه است، اگر غفلت شود و با قدرت و پشتكار در مقابل دشمنان بشريت خود را مهيا نكند، و با بسيج عمومي كه به خواست خداوند متعال هيچ قدرتي نمي‏تواند با آن مقابله كند مهياي دفاع از كشور اسلام نشود، خود را و كشور خود را با دست خود به تباهي كشانده است. (صحيفه امام، ج‏۱۲، ص: ۱۶۰، ۱/۱۲/۵۸)


ارتش بيست ميليوني

اگر يك ملت كه همه جوانهايش مجهز باشند به همين جهازي علاوه بر جهاز ديني و ايماني كه دارند، مجهز به جهازهاي مادي هم باشند، سلاحي هم باشند و ياد گرفته باشند، همچي نباشند كه يك تفنگي دستشان آمدند ندانند با آن چه بكنندش. بايد ياد بگيريد و ياد بدهيد رفقايتان را. جوانها را يادشان بدهيد. و همه جا بايد اين‏طور بشود كه‏ يك مملكت بعد از يك چند سالي بشود يك كشوري با ۲۰ ميليون جوان كه دارد بيست ميليون تفنگدار داشته باشد. بيست ميليون ارتش داشته باشد. و اين يك همچه مملكتي آسيب بردار نيست. و الآن هم الحمدللَّه آسيب بردار نيست. الآن هم ما پشتيبانمان خداست. و ما براي او نهضت كرديم. براي پياده كردن دين او نهضت كرديم. و خدا با ماست. و من اميدوارم كه شكست براي شما نباشد ان شاء اللَّه. خداوند همه‏تان را حفظ كند. و اين معنايي را كه عرض كردم توجه بهش داشته باشيد. به رفقايي كه داريد، به دستجاتي كه هستند آنجا، هر جا كه هستند، توجه بدهيد، كه امروز روزي است كه همه با هم يك مطلب بايد بگوييم. و آن اينكه الآن شعار مردم شده همه. الآن محرّم است، و همه دستجات بيرون مي‏آيند. و دستجات بايد عزاداري بكنند. عزاداري مهم است. در ضمن عزاداري همان شعارهايي هم كه مي‏دهند بدهند. ولي عزاداريشان هم بايد باشد. خداوند همه شما را ان شاء اللَّه حفظ كند. من دعاگوي همه شما هستم. من ديگر حالم مقتضي نيست (صحيفه امام، ج‏۱۱، ص: ۱۲۳، ۵/۹/۵۸)


ضرورت تشکيل ارتش بيست ميليوني

اگر يك ملت كه همه جوانهايش مجهز باشند به همين جهازي علاوه بر جهاز ديني و ايماني كه دارند، مجهز به جهازهاي مادي هم باشند، سلاحي هم باشند و ياد گرفته باشند، همچي نباشند كه يك تفنگي دستشان آمدند ندانند با آن چه بكنندش. بايد ياد بگيريد و ياد بدهيد رفقايتان را. جوانها را يادشان بدهيد. و همه جا بايد اين‏طور بشود كه‏ يك مملكت بعد از يك چند سالي بشود يك كشوري با ۲۰ ميليون جوان كه دارد بيست ميليون تفنگدار داشته باشد. بيست ميليون ارتش داشته باشد. و اين يك همچه مملكتي آسيب بردار نيست. و الآن هم الحمدللَّه آسيب بردار نيست. الآن هم ما پشتيبانمان خداست. و ما براي او نهضت كرديم. براي پياده كردن دين او نهضت كرديم. و خدا با ماست . (صحيفه امام، ج‏۱۱، ص: ۱۲۲، ۴/۹/۵۸)


ضرورت تشکيل ارتش بيست ميليوني با محوريت جوانان

البته اين احتمال بسيار كم است كه ما يكوقت محتاج به دفاع نظامي بشويم. كم است احتمال. براي اينكه قدرتهاي بزرگ هم مي‏دانند كه نبايد حالا هجوم كنند. لكن هرچه هم احتمال كم است لكن از باب اينكه دفاع از يك مملكتي است، دفاع از اسلام است، اين محتمل بزرگ است. از اين جهت، ما بايد مهيا بشويم. مهيا شدن يكي اين است كه با قوه، چه قوه افرادي و چه قواي ديگر، بايد مهيا بشود. چنانچه قرآن كريم دستور داده. و مهيا شدنمان هم به طوري باشد كه با اين مهيا شدن بترسند آنهايي كه بناي، خيال هجمه دارند. دشمنانتان بترسند از قوه شما. اگر بنا شد كه در يك كشور سي و چند ميليوني، بيست ميليون قيام كردند براي اينكه مهيا كنند خودشان را از براي دفاع، ولو آن تتمه هم در وقتي كه مقتضي شد و محتاج به دفاع شد آنها هم بايد بكنند. لكن حالا كه مي‏خواهيم ما مهيا بشويم، بايد اين بيست ميليون، يعني همه جوانها همه اشخاصي كه ازشان كاري برمي‏آيد، بايد خودشان را مهيا كنند. آن روزي را ملاحظه كنند كه يكوقت دشمن رو آورد به طرفشان. هم بايد تجهيزات مهيا بشود به قدري كه بترساند دشمنها را، و هم بايد قواي افراد، قواي نظامي، قواي چريكي، قواي پارتيزاني بايد مهيا بشود، و هم قوه ايمان بايد زياد بشود. (صحيفه امام، ج‏۱۲، ص: ۲۴۰، ۲۸/۱/۵۹)


تلاش همگاني براي تشکيل ارتش بيست ميليوني

و رحمت و بركات خداوند بزرگ بر بسيج مستضعفان كه بحق پشتوانه انقلاب اسلامي است و به كوشش ارزنده خود ادامه داده [اند] و بحمد اللَّه تعالي با همت جوانان برومند و داوطلبان، گروهِ ميليونيِ رزمنده تربيت [كرده‏اند]، و اميد آن است كه با شركت فعال قشرهاي معظم ملت و شور و شعفي كه در جوانان عزيز از بركت اسلام مشاهده مي‏شود «ارتش بيست ميليوني» كه نگهبان جمهوري اسلامي و كشور عزيز از شرّ جهانخواران متجاوز است، تحقق يابد. (صحيفه امام، ج‏۱۵، ص: ۳۸۷، ۴/۹/۶۰)


تداوم تلاش براي تشکيل ارتش بيست ميليوني بعد از پايان جنگ

و حتي در شرايط بازسازي نيروهاي مسلح، بايد بزرگترين توجه ما به بازسازي نيروها و استعدادها و انتقال تجارب نظامي و دفاعي به كليه آحاد ملت و مدافعان انقلاب باشد، چرا كه در هنگامه نبرد مجال پرداختن به همه جهات قوّتها و ضعفها و طرحها و برنامه‏ها، و در حقيقت ترسيم استراتژي دفاع همه جانبه، نبوده است. ولي در شرايط عادي بايد با سعه صدر و به دور از حب و بغضها به اين مسائل پرداخت؛ و از همه اندوخته‏ها و تجربه‏ها و استعدادها و طرحها استفاده نمود؛ و در جذب هر چه بيشتر نيروهاي مؤمن به انقلاب همت گماشت، و تجارب را به ديگران منتقل ساخت؛ و در تجهيز كليه آحاد و افراد اين كشور، بر اساس اصول و فرمول خاصِ دفاعِ همه جانبه، و تا رسيدن به تشكل واقعي و حقيقي بسيج و ارتش بيست ميليوني، كوشش نمود. (صحيفه امام، ج‏۲۱، ص: ۱۳۴، ۲۶/۶/۶۷)


خطر غفلت از ايجاد ارتش بيست ميليوني

بار ديگر تأكيد مي‏كنم كه غفلت از ايجاد ارتش بيست ميليوني، سقوط در دام دو ابرقدرت جهاني را به دنبال خواهد داشت. (صحيفه امام، ج‏۲۱، ص: ۱۹۶، ۲/۹/۶۷)


آموزش نظامي و عقيدتي و اخلاقي و فرهنگي در بسيج همه جانبه

من از آنچه تاكنون به همت مردان و زنان با شرف و رزمنده شده است، اميد آن دارم كه در بسيج همه جانبه آموزش نظامي و عقيدتي و اخلاقي و فرهنگي با تأييد خداوند متعال موفق شوند، و دوره تعليمات و تمرينهاي عملي نظامي و پارتيزاني و چريكي را شايسته، و به طوري كه سزاوار يك ملت اسلامي بپاخاسته است، به پايان رسانند. (صحيفه امام، ج‏۱۲، ص: ۱۶۰، ۱/۱۲/۵۸)

 

 

ب- رهنمودهاي امام خامنه‌اي در مورد تشکيل بسيج ده‌ها ميليوني


بسيجِ ده‌ها ميليوني

بسيج يعني آن مجموعه‌ي بهترين عناصر يك كشور كه همت ما، عشق ما، اميد ما اين است كه اين مجموعه فراگير باشد؛ همه‌ي افراد اين ملت بزرگ را در بر بگيرد. همينجور هم هست؛ ما مي‌گوئيم بيست ميليون، اما در واقع، بسيج دهها ميليون بيشتر از اين تعدادها و مقدارها بايد باشد و به اميد خدا هست و خواهد بود.(بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار گردانهاي نمونه عاشورا و الزهراي بسيج ۵/۹/۸۶)


معنا و حقيقت بسيج بيست ميليوني

امروز همه‌ي جوانان ما، پيران ما، دانشجويان ما، روحانيون ما، بزرگان ما، كوچكان ما و قشرهاي مختلف ما - مگر من شذّ و ندري كه دل به زندگيهاي رنگ و لعابي دروغين غرب بسته باشند - فهميده‌اند كه سعادتشان در اين است كه اسلام را با بصيرت و با روشن‌بيني و خردمندي بفهمند و آن را به‌كار گيرند تا بتوانند از دشمنيها بكاهند، دشمنيها را دفع كنند. اين همان بسيج است؛ حقيقت بسيج يعني اين. ارتش بيست ميليوني كه امام فرمودند، يعني اين.(بيانات در ديدار گروه کثيري از پاسداران و بسيجيان به‌مناسبت ميلاد امام حسين(ع) و روز پاسدار ۲/۹/۷۷)


فايده و معناي بسيج بيست ميليوني

امام با اين مضمون فرمودند كه وقتي بيست ميليون انسانِ آماده‌ي مبارزه‌ي با سلاح در يك جامعه‌اي باشد، هيچ قدرتي در دنيا طمع نميورزد؛ ميفهمد هزينه‌ي تهاجم به اين مجموعه، هزينه‌ي زيادي است. «ارتش بيست ميليوني» را امام مطرح كردند؛ البته بيست ميليون در مقايسه‌ي با جمعيت آن روز كشور كه حدود چهل ميليون بود؛ بعد ما عرض كرديم «ارتش ده‌ها ميليوني». واقع قضيه هم همين است. البته اين معنايش اين نيست كه همه‌ي جامعه نظامي ميشوند، همه تفنگ دست ميگيرند؛ معنايش اين است كه همه آماده‌ي دفاع ميشوند، آماده‌ي مبارزه‌اند. ملتي كه همه آماده‌ي مبارزه‌اند، اين ملت ديگر شكست نخواهد خورد. هر توطئه‌اي در مقابل اين ملتِ اينچنيني، اينجور با اين سطح از آمادگي، نقش بر آب خواهد شد. امام يك چنين ابتكاري را كرد. لذا در آذر ۵۸ امام بسيج را اعلان كردند، تشكيل دادند؛ تا آخر عمر هم امام نسبت به بسيج، همين نگاه اهتمام‌ورزانه را داشتند.(بيانات در ديدار بسيجيان استان كرمانشاه‌ ۲۲/۷/۹۰)

امام خامنه ای: «ارتش بيست ميليوني» را امام مطرح كردند؛ البته بيست ميليون در مقايسه‌ي با جمعيت آن روز كشور كه حدود چهل ميليون بود؛ بعد ما عرض كرديم «ارتش ده‌ها ميليوني». واقع قضيه هم همين است. البته اين معنايش اين نيست كه همه‌ي جامعه نظامي ميشوند، همه تفنگ دست ميگيرند؛ معنايش اين است كه همه آماده‌ي دفاع ميشوند، آماده‌ي مبارزه‌اند. ملتي كه همه آماده‌ي مبارزه‌اند، اين ملت ديگر شكست نخواهد خورد. هر توطئه‌اي در مقابل اين ملتِ اينچنيني، اينجور با اين سطح از آمادگي، نقش بر آب خواهد شد. امام يك چنين ابتكاري را كرد.

لزوم تشکيل ارتش بيست ميليوني

ما حقيقتاً بايد يك ارتش مردمي متشكل از بيست ميليون جمعيت در اين كشور داشته باشيم كه امروز هنوز نداريم. البته، آحاد مردمي زيادي به جبهه‌ي جنگ شتافتند و مبارزه و جانفشاني كردند و بعضي از بسيجيان به مقام فرماندهيهاي والا در سپاه پاسداران نايل شدند و خود يك فرمانده‌ي بزرگند و امروز هم در سپاه هستند؛ اما به همان چيزي كه امام(ره) فرمودند، احتياج داريم: ارتشي متشكل از بيست ميليون جمعيت؛ ارتشي كه وقتي صلا و ندا داده شد، به فاصله‌ي چند ساعت، در مراكز و يگانهاي خود مستقر بشوند؛ ارتشي كه فرمانده و يگان خود را بشناسند، حتّي نقطه‌ي استقرار خود را بشناسند و بدانند ساز و برگشان كجاست و در اختيار بگيرند و آموزشهاي لازم را داشته باشند. ما بايستي چنين ارتشي را داشته باشيم. چه نهادي اين ارتش را درست خواهد كرد؟ سپاه پاسداران انقلاب اسلامي. اين، حداقل نيمي از مأموريت سپاه را تشكيل خواهد داد. اين، كاري است كه بايد سپاه بكند و متناسب با سپاه است و لاغير.(بيانات در مراسم ششمين دوره‌ي فرماندهي و ستاد دانشگاه امام حسين(ع) ۲۹/۸/۶۸)


تشکيل ارتش بيست ميليوني از افتخارات انقلاب اسلامي

يكي از افتخارات انقلاب اسلامي و بخصوص از افتخارات بزرگ امام راحل عظيم‌الشأن ما (رضوان‌اللَّه‌عليه)، تشكيل ارتش بيست ميليوني بود. اين ارتش، جاي خودش را در افكار عمومي مردم دنيا باز كرده است. (بيانات در مراسم ويژه‌ي روز بسيج در پادگان امام حسن مجتبي(ع) ۵/۹/۶۹)


تکميل ارتش بيست ميليوني از الزامات دفاع از کشور

تقويت بنيه‌ي دفاعي، در وهله‌ي اول به تقويت نيروهاي مسلح ـ اعم از سپاه و ارتش ـ است كه بايد از طريق بالا بردن آموزشها، سازماندهي و نظم، تدوين تاكتيكها و انتقال تجارب جنگ و تمرينها و مانورها و نيز مجهز شدن به سلاحهاي لازم و مدرن تأمين شود. اما پشتوانه‌ي زوال ناپذير دفاع، عبارت است از سازماندهي عمومي بسيج و نيروهاي رزم ديده و تكميل ارتش عظيم بيست ميليوني كه آحاد مردم، سازمان يافته و آماده‌ي دفاع از انقلاب و ميهن و نظام اسلامي خود آن را تشكيل خواهند داد. لازم است برنامه‌يي ريخته شود كه طبق آن، همه‌ي افرادي كه به سن مشموليت مي‌رسند؛ بدون استثنا (جز بيماران و اشخاص ناتوان) آموزش نظامي ببينند و آمادگي لازم را بيابند.(پيام به‌مناسبت نهمين سالگرد جنگ تحميلي ۳۰/۶/۶۸)


چگونگي تشکيل بسيج بيست ميليوني

همه‌ي دستگاههاي نظامي ما مي‌توانند اين فرض را بكنند كه كارشان در يك حد كه رسيد، ديگر گسترش پيدا نمي‌كنند. مثلاً سپاه مي‌گويد اين‌قدر نيروهاي قراردادي دارم، اين‌قدر استخدامي دارم. مي‌گوييم خيلي خوب، شما اين تعداد را تا اين سطح پايين بياوريد، يا تا آن سطح بالا ببريد، بعد ببنديد. براي بسيج نمي‌توانيم سقف ببنديم. سقف،بيست ميليون است. تا آن جا، خيلي فاصله داريم. ممكن است شما بگوييد، دو يا سه و يا چهار ميليون نفر را آموزش داده‌ايم. خيلي خوب، اولاً هرچه آموزش داده‌ايد، عضو شما كه نيست. يكي آمده، پانزده روز آموزش ديده و رفته، بعد هم شما هرگز از او خبري نداريد. وانگهي، سه ميليونِ دوران جنگ و اول كار، با اين هفده ميليوني كه بايد در دوران علي‌الظاهر غير جنگ به بسيج بپيوندند، خيلي فرق دارد. شما چگونه مي‌خواهيد اين هفده ميليون را جذب كنيد؟ مي‌خواهيد جذب كنيد يا نه؟ بايد جذب كنيد؛ شكي نيست. در كشور ما، ارتش بيست ميليوني بايد يك تحقق واقعي باشد. اين نمي‌شود، مگر با جذب اين شانزده و يا هفده ميليون نفر ديگر. اينها را بايد جذب كنيد. همه را بايد سازماندهي كنيد.

پس، شما تنها سازمان نظامي‌يي هستيد كه ميدان كارتان - برخلاف بقيه كه قطع و بسته مي‌شود - دايماً رو به گسترش است. شما دايم رو به گسترشيد. بناي كار را بر اين گسترش بگذاريد. حرف اصلي، اين است. پايه‌ي كار را آن‌چنان محكم بكنيد كه مثل ساختماني كه مي‌سازيد، استحكام چندين طبقه‌ي ديگر را داشته باشد. يك وقت مي‌خواهيد روي يك ساختمان، دو طبقه‌ي ديگر بسازيد. يك وقت هم مي‌خواهيد روي آن، بيست طبقه‌ي ديگر بسازيد. در اين صورت، پايه فرق مي‌كند. پايه را به گونه‌يي بچينيد كه بشود بيست طبقه‌ي ديگر روي آن ساخت. اين كار، كار خيلي مهم و دقيق و نفسگيري است.

آن‌وقت در كنار اين نكته، اين قضيه مطرح است كه بسيج - يعني نيروي مردمي - را نمي‌شود با روشهاي جذب بقيه‌ي نيروها جذب كرد. انسان، ارتشي را طور خاصي، و سپاهي را يك‌طور ديگر جذب مي‌كند - مثلاً مختصر فرقي با هم دارند - اما بسيجي را آن‌طوري نمي‌شود جذب كرد. بسيجي، توده‌ي مردم است. شما مي‌خواهيد او را تحت يك سازمان بياوريد، با نظم و انضباط آشنايش كنيد، فرمانبري به او ياد بدهيد و استعداد و شوق و ايماني كه براي دفاع از كشور در او هست، آن را به بهترين شكلي به كار بگيريد و اگر در او كم است، تزريق كنيد. چه كار مي‌خواهيد بكنيد؟ اين كار، كار بسيار مهمي است و من عرض مي‌كنم كه اگر اين كار - يعني فراگير شدن بسيج - انجام شد، اين انقلاب، بيمه‌ي بيمه است؛ اگر نشد، جاي نگراني است. يعني بسيج با سرنوشت انقلاب سر و كار دارد.(بيانات در ديدار با فرماندهان نيروي مقاومت بسيج ۱/۹/۶۹)


توجه به تقويت هسته‌هاي بسيج مقاومت شهري و تشکيل بسيج بيست ميليوني

شما براي تحرك بسيج، دو ميدان اصلي داريد. البته اين سوادآموزي و قرآن‌آموزي و امثال اينها، چيزهايي است كه در حاشيه‌ي كار و يا بعضي به عنوان روح كار لازم است؛ اما آنچه كه ميدان كار عملي شماست، يكي جبهه و ديگري هسته‌هاي مقاومت شهري است. ما مي‌خواهيم كاري كنيم كه اين مجموعه‌يي كه شما تا حالا توانسته‌ايد در اين دو ميدان گرد بياوريد، به بيست ميليون نفر گسترش پيدا كند. البته بعضي از برادران، بيست و پنج يا سي ميليون را گفته‌اند، كه من در سال گذشته در اجتماع برادران گفتم: نه، ما حالا همان بيست ميليوني را كه امام فرمودند، تأمين كنيم. اگر بخواهيم اين چهل، پنجاه ميليوني را كه در كشورمان جمعيت داريم، استحصال كنيم، شايد ته آن، بيشتر از بيست ميليون زبده هم در نيايد. اگرچه - مثلاً فرض كنيد - آن ده، دوازده، سيزده ميليون ديگر هم، باز جزو عزيزان قابل التعليم در حمل سلاح هستند و بايد به فكرشان باشيم، اما بيست ميليون خوب است. ما مي‌خواهيم اين را به بيست‌ميليون برسانيم. شما چگونه مي‌خواهيد اين بيست ميليون را تأمين كنيد؟ (بيانات در ديدار با فرماندهان نيروي مقاومت بسيج ۱/۹/۶۹)

 

منبع: سایت بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.