بی‌اعتمادی در نظام سیاسی آمریکا سیاه‌پوستان را به قربانگاه می‌برد

تحلیلگر: شهربانو جمعه‌پور

کشته شدن سیاه‌پوستان در آمریکا به دست پلیس و تبعیض نژادی در این کشور موضوع تازه‌ای نیست و همه‌ساله خبر کشته شدن سیاه‌پوستان در ایالات متحده و واکنش افکار عمومی به این موضوع، در رسانه‌ها مخابره می‌شود. در آخرین مورد مرگ سیاه‌پوستان به دست پلیس آمریکا، هفته گذشته دو سیاه پوست در یک تیراندازی مرگبار با پلیس جان خود را از دست دادند که این موضوع نیز مانند موارد قبلی، درگیری‌هایی را در داخل ایالات متحده به دنبال داشت.

گفتنی است، طی هفته گذشته، "آلتون استرلینگ" در ایالت لوییزیانا به دست پلیس و بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داد و صدها نفر در اعتراض به این حادثه و در همان نقطه‎ای که او کشته شد، تجمع اعتراضی برگزار کردند. همچنین" فیلاندو کاستیل" سیاه‌پوست دیگری، هنگام توقف در یک ایست راهنمایی در "مینه‌سوتا" و درگیری با پلیس جان خود را از دست داد که این حادثه نیز باعث اعتراضات گسترده در برخی از ایالت‌های آمریکا شد.

گفتنی است؛ کاستیل، ۳۲ ساله، مسئول نظارت بر یک کافه‌تریا در مدرسه‌ای در مینه‌سوتا بود. تصاویری که لویش رینالدز، دوست کاستیل از حادثه کشته شدن وی گرفته، نشان می‎دهد که مقتول غرق در خون روی زمین افتاده و پلیس هنوز اسلحه‎اش را به سوی او نشانه گرفته است.

به گفته خانم رینالدز، فیلاندو کاستیل هنگامی به ضرب گلوله پلیس کشته شد که داشت از جیبش تصدیق رانندگی‎اش را درمی‌آورد تا به پلیس نشان دهد.

لویش رینالدز در ویدیو می‎گوید که کاستیل سوار بر خودرو در فالکون هایتز، حومه سنت پل بود که پلیس او را برای چراغ شکسته پشتی نگه می‌دارد. امّا؛ به گفته رینالدز قبل از آنکه پلیس آغاز به شلیک کند، کاستیل به پلیس توضیح داد که دارای مجوز برای حمل یک اسلحه می‌باشد و آن اسلحه همراهش است.

رینالدز در ویدیو می‎گوید: شما چهار بار به او شلیک کردید، او فقط داشت گواهینامه رانندگی و مدارک خودرو را درمی‎آورد. صدای افسر پلیس در پاسخ شنیده می‌شود که می‌گوید:‌ "به او گفتم دستش را طرف جیبش نبرد، به او گفتم دستانش را بیرون نگه دارد."

جزئیاتی که درباره قتل سیاه‌پوستان آمریکایی منتشر شده، نشان می‌دهد که اعتمادی میان پلیس و مردم (به ویژه میان پلیس و سیاه‌پوستان) در ایالات متحده وجود ندارد و کوچکترین سوءتفاهم ممکن است که به کشته شدن شهروندان این کشور منجر شود.

آنگونه که دوست مقتول اعلام کرده است، سیاه‌پوست کشته شده به دست پلیس آمریکا در حال در آوردن مدارک خود بوده که بر اثر گلوله‌های پی‌درپی جان خود را از دست داده است. این موضوع به وضوح میزان بی‌اعتمادی میان پلیس و سیاه‌پوستان را در ایالات متحده نشان می‌دهد.

وجود نداشتن اعتماد میان مردم و پلیس به عنوان نماد امنیت در جامعه، عواقب خطرناک اجتماعی و امنیتی را برای شهروندان ایالات متحده به دنبال دارد. مهم اینکه؛ بخش مهمی از وظیفه پلیس در هر کشور ایجاد ایمنی در جامعه به لحاظ ذهنی است، به طوریکه موارد استفاده از اسلحه و زور توسط پلیس در جامعه نسبت به ابعاد روانی امنیتی که پلیس در جامعه ایجاد می‌کند، کمتر است. امّا؛ زمانیکه پلیس نتواند به لحاظ روانی و ذهنی با شهروندان ارتباط برقرار کند، رابطه‌ای یکطرفه، از بالا به پایین، نامتوازن و همراه با زور میان شهروندان و پلیس شکل می‌گیرد که در نهایت به ضرر امنیت اجتماعی است.

به ویژه، انتشار ویدیوی کشته شدن سیاه‌پوستان توسط پلیس آمریکا در شبکه‌های اجتماعی مختلف، افکار عمومی را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و شیوع خشونت در آمریکا را بیش از پیش نشان می‌دهد.

از سویی دیگر، کشته شدن سیاه‌پوستان به دست پلیس آمریکا، نمود بارزی از تبعیض نژادی در این کشور است. در همین ارتباط، مارک دیتون، فرماندار ایالت مینه سوتا ایالات متحده، تصریح کرده است: فکر نمی‌کنم که اگر فیلاندو کاستیل سفیدپوست بود به او شلیک می‌شد. همین گفته دیتون به عنوان یکی از مقامات کشوری ایالات متحده، نشان دهنده وجود تبعیض نژادی در آمریکا است.

مهم اینکه؛ ایالات متحده ملغمه‌ای از قومیت‌ها، رنگ‌ها و نژادهای مختلف است، از سویی دیگر آمریکا مدعی است که توانسته است به صورت یک دیگ ذوب، نژادها و قومیت‌های مختلف را در خود هضم کند، امّا؛ شواهد نشان می‌دهد که این کار به خوبی انجام نشده است. بدیهی است، در جامعه‌ای که برخی نژادها مجبورند برای کشته نشدن و زنده ماندن، همه ساله تظاهرات بر پا کنند، همزیستی به خوبی انجام نشده است و نظام سیاسی نیاز به بازبینی دارد.

وجود تبعیض نژادی در ایالات متحده به عنوان کشوری که مدعی ایجاد روندهای دموکراتیک در این کشور و چه بسا در سایر کشورهای جهان است، به اعتبار بین المللی آن در جهان ضربه وارد می‌کند. مسائلی مانند آنچه طی هفته گذشته در آمریکا رخ داد، این سوال را در افکار عمومی جهانی ایجاد می‌کند که چگونه کشوری که نمی‌تواند عدالت را در کشور خود برقرار کند، ادعای ایجاد روندهای دموکراتیک در جهان را دارد.

گفتنی است؛ براساس گزارش‌ها، هر سال بیش از ۱۰۰۰ نفر به دست پلیس آمریکا کشته می‌شوند و بیشتر کسانی که کشته شده‌اند، سیاه‌پوست هستند. همچنین، نتایج بررسی‌های روزنامه واشنگتن پست نشان می‌دهد که تیراندازی به سیاه پوستان در آمریکا، دو و نیم برابر بیشتر از تیراندازی به سفیدپوستان در این کشور است. این آمارها نشان می‌دهد که هنوز روندهای دموکراتیک در ایالات متحده آنگونه که مقامات واشنگتن ادعا می‌کنند، پیاده سازی نشده است. هنوز درباره حفظ حقوق اولیه شهروندان (حق حیات) در این کشور اتفاق نظر وجود ندارد و هنوز پلیس‌های آمریکایی به این باور نرسیده‌اند که سیاه‌پوستان نیز به اندازه سفیدپوستان در این کشور از حق حیات و زندگی برخوردارند.

همانگونه که باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده به وضوح اعلام کرده است: حوادث هفته گذشته در زمینه کشته شدن سیاه‌پوستان نشان داد که نظام سیاسی این کشور مشکل دارد و باید در راستای رفع این مشکلات گام برداشت. تمامی آنچه گفته شد، نشان دهنده عدم صلاحیت ایالات متحده برای رهبری جهان و ایجاد دموکراسی در سایر کشورها است. مهم اینکه؛ ایالات متحده خود را رهبر جهان می‌داند و ظاهراً تلاش می‌کند که حتی از طریق مداخله نظامی به استقرار نظام‌های دموکراتیک در کشورهای مختلف اقدام کند، امّا؛ سوال اساسی این است، اکنون که در داخل آمریکا، تبعیض نژادی، نقض حقوق بشر و... در جریان است، آیا نهادی بین‌المللی برای مداخله و حفاظت از حقوق اولیه شهروندی در ایالات متحده وجود دارد.

احتمالاً شرایط پیش آمده در ایالات متحده به بدبینی بیشتر شهروندان این کشور به نظام سیاسی موجود منجر می‌شود و افکار عمومی آمریکایی نمی‌توانند بپذیرند، دولت‌شان که مدعی حفاظت از حقوق شهروندان سایر کشورها است به نقض حقوق اولیه شهروندان این کشور مبادرت نماید.

 

هادي نيوز 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.