روز قدس تجلي آرمان فلسطين و وحدت جهان اسلام عليه جاهليت مدرن

مسلمانان روزه‌دار در سراسر دنيا، خود را آماده مي‌كنند تا در آخرين جمعه ماه مبارك رمضان در دفاع از آرمان فلسطين، راهپيمايي برگزار كنند

مسلمانان روزه‌دار در سراسر دنيا، خود را آماده مي‌كنند تا در آخرين جمعه ماه مبارك رمضان در دفاع از آرمان فلسطين، راهپيمايي برگزار كنند. راهپيمايي‌اي كه با ابتكار امام خميني(ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي، سال‌هاست به كابوس سران رژيم اشغالگر قدس تبديل شده است. تمامي اين‌ها در حالي است كه نقطه ثقل و كانوني اين راهپيمايي در ايران است، جايي كه به گفته رئيس ستاد انتفاضه و قدس، قرار است شعار محوري و اصلي راهپيمايي امسالش «روز جهاني قدس، تجلي آرمان فلسطين، فرياد وحدت امت اسلام عليه جاهليت مدرن و كودك‌كشي از غزه يا يمن» باشد.

اين خبر را رمضان شريف در نشست خبري كه پيرامون برگزاري مراسم روز قدس برگزار شد، عنوان كرد و گفت: روز جهاني قدس بار ديگر نشان خواهد داد كه امت اسلامي همچنان به دشمن مشترك خود امريكا و رژيم‌صهيونيستي مي‌انديشد و تحولات و رخدادهاي سخت و غم‌انگيز جاري در برخي از كشورهاي اسلامي منطقه از جمله عراق، سوريه و يمن هرگز آنها را از فلسطين به عنوان مسئله اول و اولويت اول جهان اسلام غافل نخواهد كرد.

شريف سپس ادامه داد: ملت ايران نشان داده است كه در مسائل اصلي و راهبردي انقلاب و نظام رويكردي فراجناحي و فراحزبي داشته و همواره متحد و يكپارچه بوده است و اين مزيت و ويژگي را در مسائل مهمي چون حقوق هسته‌اي و حمايت از آرمان فلسطين نشان داده است. به همين خاطر روز قدس امسال در آزموني جديد تصوير عزم و اراده ايرانيان غيرتمند و انقلابي در پيگيري آرمان‌هاي بلند خود از جمله آرمان آزادي قدس شريف را به رخ جهانيان به ويژه سردمداران نظام سلطه و صهيونيست بين‌الملل خواهد كشيد.

رئيس ستاد انتفاضه و قدس اظهار داشت: جنايت سعودي‌ها و سكوت جامعه بين‌المللي در قبال آن و خوشحالي صهيونيست‌ها از اين حملات پيوندي عجيب و تركيب ناميموني ميان غربي‌ها و چند كشور عربي و رژيم‌صهيونيستي به وجود آورده است.

رئيس ستاد انتفاضه و قدس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي خاطرنشان كرد: از بدو نامگذاري روز جهاني قدس در سال 58 هر چقدر كه پيش مي‌رود ميدان نبرد با رژيم‌صهيونيستي از انگيزه‌ها و احساسات و آرزوها و تخيلات مسلمانان و ‌آزاديخواهان جهان كه در اختناق بين‌المللي امريكا و صهيونيست گرفتار بودند به حوزه‌هاي تعيين‌كننده فيزيكي تغيير موقعيت داده و طي يك دهه گذشته با شكل‌گيري مكتب مقاومت در نوار غزه، كرانه باختري و محيط پيراموني سرزمين‌هاي اشغالي شاهد پويايي و سازماندهي نبردهاي جديد عليه اسرائيل بوده‌ايم.

وي ادامه داد: اوضاع فعلي منطقه هم‌اينك در معرض تحولات سوريه، عراق و يمن بسيار حساس و پيچيده شده است و روز قدس امسال به مثابه يك فرصت تعيين‌كننده فراروي ملت‌هاي مسلمان قرار دارد.

رمضان شريف يادآور شد: شعار محوري و اصلي روز جهاني قدس امسال با نگاه به تحولات و رخدادهاي منطقه و واقعيت‌هاي پيش روي مسلمانان جهان با عنوان «روز جهاني قدس، تجلي آرمان فلسطين، فرياد وحدت امت اسلام عليه جاهليت مدرن و كودك‌كشي از غزه يا يمن» انتخاب شده است. رئيس ستاد انتفاضه و قدس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي اظهار داشت: براي برگزاري مراسم روز قدس امسال هماهنگي‌هاي لازم انجام شده و بيش از 30 غرفه در مسيرهاي راهپيمايي براي تبيين وضعيت مردم فلسطين و نشان دادن جنايت‌هاي رژيم‌صهيونيستي در نظر گرفته شده است. وي گفت: در مراسم روز قدس سال جاري 800 نفر خبرنگار داخلي، 100 نفر خبرنگار خارجي از بيش از 185 مركز خبري داخلي و 70 مركز خارجي براي پوشش خبري مراسم خود را آماده كرد‌ه‌اند.

وي در ادامه در رابطه با سؤالي كه پيرامون نقش حضور مردم بر مذاكرات هسته‌اي پرسيده شد گفت: هر تصميمي كه ديپلمات‌هاي باغيرت ما در مذاكرات بگيرند و به عنوان تصميم نظام تلقي شود مورد حمايت ملت خواهد بود ولي اين تصميم هيچ تغييري در استكبار‌ستيزي و سلطه‌ستيزي مردم ما نخواهد داشت و ملت با استقامت بدون توجه به مسائل جانبي استكبار‌ستيزي خود را دنبال خواهند كرد. شريف در خاتمه اظهار داشت: در سال‌هاي گذشته حضور ميليوني مردم در راهپيمايي روز قدس و 22 بهمن مؤيد پشتيباني مردم از آرمان‌هاي انقلاب و نظام بوده و قطعاً حضور پرشكوه مردم در راهپيمايي روز قدس امسال نيز مي‌تواند پشتيبان خوبي براي تيم مذاكره كننده باشد.

 

دعوت سران قوا براي حضور مردم در راهپيمايي روز قدس

در همين ارتباط، حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور در آستانه برگزاري روز جهاني قدس طي گفت‌وگويي با واحد مركزي خبر گفت: ملت‌هاي مسلمان، به‌ويژه ملت ايران نداي مظلوميت يك ملت بزرگ را كه 66 سال از خانه و كاشانه خود آواره شده است، به گوش جهانيان مي‌رسانند. وي از روز قدس به عنوان يادگار بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران ياد كرد و افزود: مردم در روز قدس به جهانيان خواهند گفت كه فلسطين و اشغال اين سرزمين از ذهن ملت مسلمان نخواهد رفت و فراموش نخواهد شد. رئيس‌جمهور تصريح كرد: امت اسلامي در واقع در روز قدس به يك معنا نداي وحدت خود را سر مي‌دهد. روحاني ادامه داد: مردم با هم فرياد مي‌زنند و همه مسلمانان يكصدا در جهان خواهان آزادي سرزمين اشغالي هستند و مي‌خواهند بگويند ظلمي كه به اين ملت شده، سكوتي كه بعضي‌ها كردند، مردم مسلمان نه قدس و نه ملت فلسطين را فراموش نمي‌كنند.

وي با اشاره به اينكه مردم همه ساله با نشاط و شور بيشتري در راهپيمايي روز قدس شركت مي‌كنند راهپيمايي روز قدس امسال را داراي دو ويژگي دانست و گفت: از يك طرف كشتاري كه در منطقه وجود دارد و مزدوراني كه در واقع پشت پرده به صهيونيست‌ها وصل هستند و به كشتار مردم مي‌پردازند، مردم نفرت خود را از رژيم‌صهيونيستي و نيروهاي تروريستي اعلام مي‌كنند. رئيس‌جمهور اضافه كرد: از طرف ديگر حضور مردم در روز قدس در شرايط مذاكره يك نوع پشتيباني بزرگ از حقوق و عزت خودشان است. روحاني با اشاره به راهپيمايي روز قدس خاطرنشان كرد: هر چه اين راهپيمايي باشكوه‌تر باشد عزت ملت مسلمان ايران و قدرت دولت اسلامي و نظام اسلامي از ديد جهانيان بيشتر خواهد بود. رئيس‌جمهور ابراز اميدواري كرد امسال مردم با حضور شكوهمند، روز قدس را گرامي بدارند.

 

  مسئله فلسطين محل قدرت امت اسلامي

همچنين علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در نشست با فعالان آزادي قدس شريف، با اشاره به اينكه ريشه افزايش شرارت‌هاي رژيم‌صهيونيستي به قوت اين رژيم برنمي‌گردد، گفت: ريشه اين موضوع به ضعف كشورهاي اسلامي مربوط مي‌شود كه بازي خوردند. لاريجاني با استقبال از برگزاري كنفرانسي در تهران حول موضوع فلسطين با هدف متمركز كردن اذهان منحرف شده دولت‌هاي اسلامي از موضوع فلسطين گفت: ما در حمايت از مردم فلسطين هدف كاذبي را دنبال نمي‌كنيم چراكه اگر مسلمانان حول مسئله فلسطين دور يكديگر جمع نشوند درباره هيچ موضوع ديگري جمع نخواهند شد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به نقش شرارت‌بار رژيم غاصب صهيونيستي در موضوع هسته‌اي ايران علاوه بر لابي‌گري‌ها گفت: در دور قبلي مذاكرات رژيم اشغالگر قدس و برخي كشورهاي عربي به قصد به نتيجه نرسيدن مذاكرات تلاش‌هايي انجام دادند و اخيراً نيز نخست‌وزير اسرائيل پابرهنه وارد موضوع شده و نگراني خود را از سوي توافق هسته‌اي ابراز كرده است در حالي كه اين توافق اگر چارچوب‌هايش رعايت شود نه تنها براي ايران بلكه براي كل منطقه خوب است. رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان با اشاره مجدد به ابتكار بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در نامگذاري آخرين جمعه ماه مبارك رمضان به عنوان روز قدس تصريح كرد: اهميتي كه امام به مسئله قدس مي‌داد به اين علت بود كه مسئله قدس و فلسطين محل قدرت امت اسلامي است.

 

   علاقه‌مندي خود به فلسطين را در روز قدس به نمايش خواهيم گذاشت

رئيس‌ مجمع تشخيص مصلحت نظام ضمن دعوت مردم براي حضور در راهپيمايي روز قدس گفت: ما بايد يكبار ديگر علاقه‌مندي خود به مردم فلسطين و همچنين انزجار از اسرائيل و از همه مهم‌تر ظلم و ستم در دنيا را به نمايش بگذاريم. آيت‌الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز با اشاره به اهميت روز قدس در بين مسلمانان، گفت: مردم فلسطين مظلوم‌ترين مردمان تاريخ هستند كه چند نسل در اردوگاه‌ها زندگي كرده‌ و سال‌هاست كه آرامش و آسايش را تجربه نكرده‌اند. وي با تأكيد بر حضور پرشور مردم در راهپيمايي روز قدس همچون سال‌هاي گذشته، اظهار داشت: ما بايد يكبار ديگر علاقه‌مندي خود به مردم فلسطين و همچنين انزجار از اسرائيل و از همه مهم‌تر ظلم و ستم در دنيا را به نمايش بگذاريم.

   امام راحل با نامگذاري روز قدس

آرمان فلسطين را زنده كردند

آيت‌الله سيد احمد خاتمي عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري نيز با اشاره به اهميت روز جهاني قدس اظهار داشت: راهپيمايي روز جهاني قدس بيعت با آرمان‌هاي بلند امام راحل و عظيم‌الشأن است؛ در زماني كه آرمان فلسطين در اوج مظلوميت بود و مي‌رفت كه قصه قدس شريف از يادها و خاطره‌ها برود امام راحل دوباره اين آرمان را زنده كردند. عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينكه روز قدس امسال در ايران اسلامي پيام رساي ديگري نيز دارد، آن را پيام مقاومت در برابر زياده‌خواهي‌هاي دنياي استكبار دانست و گفت: روز قدس ملت بزرگ ايران به صحنه مي‌آيد تا به دشمنان ايران اسلامي بگويد شما ما را تحريم كرديد اما به ياري خداوند ما فرزند رمضان مانديم و مانند سرو ايستاده‌ايم. وي ادامه داد: ملت ايران در روز قدس خطاب به دشمن خواهد گفت كه اگر تهديدمان كنيد و گزينه‌هاي روي ميز و زير ميزتان را به رخمان بكشيد ما فرزند عاشوراييم، از اين رو پيام امسال روز جهاني قدس از ايران اسلامي فرياد عزت، ذلت‌ناپذيري و تسليم‌ نشدن در برابر دشمنان زياده‌خواه است و به ياري خداوند ملت بزرگ ايران پيروز صحنه اين مصاف خواهند بود.

 

   ملت ايران در خط مقدم حمايت از مقاومت اسلامي خواهد بود

ستاد كل نيروهاي مسلح نيز به‌مناسبت روز جهاني قدس با صدور بيانيه‌اي از عموم مردم خواست در اين راهپيمايي ضد استكباري شركت كنند. در بخشي از اين بيانيه آمده است: با گذشت 35 سال از ابتكار راهبردي و آينده‌نگرانه امام خميني (ره) در نامگذاري آخرين جمعه ماه مبارك رمضان به عنوان روز جهاني قدس و فرصت‌سازي شگفت‌انگيز براي اعتراض به ظلم و جنايت و اشغالگري در سرزمين مقدس فلسطين، آرمان آزادي قدس شريف به يك مطالبه بين‌المللي تبديل شده است و تلاش نظام سلطه و استكبار و امپراتوري رسانه‌اي صهيونيسم در مقابله با موج سهمگين ضدصهيونيستي ناكام و با شكست‌هاي خفت‌باري مواجه شده است. در پايان اين بيانيه با گراميداشت ياد و خاطره بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و مبتكر روز جهاني قدس حضرت امام خميني (ره) تأكيد بر لزوم پيگيري راهبردها و منويات خلف صالح ايشان، مقام معظم رهبري امام خامنه‌اي عزيز (مدظله‌العالي) در پيگيري آرمان قدس شريف و دعوت از آحاد مختلف ملت انقلابي ايران براي حضور پرشور و گسترده در راهپيمايي سراسري اين يوم‌الله عظيم، آمده است: روز قدس جاي جاي ميهن اسلامي جلوه‌گاه وحدت، همدلي و همزباني ايرانيان غيور و انقلابي در حمايت از ملت فلسطين و بيزاري از رژيم‌صهيونيستي و توطئه كودك‌كشي از غزه تا يمن خواهد شد و اين پيام را به مخاطبين جهاني خود به ويژه جبهه استكبار و صهيونيسم و اردوگاه دشمنان اسلام ناب محمدي (ص) ابلاغ خواهد كرد كه ملت ايران با درك و فهم راهبردي از اهميت روز جهاني قدس هيچگاه از فلسطين به عنوان مسئله اول جهان اسلام غفلت نخواهد كرد و با احساس مسئوليت در قبال مظلوميت كشورهاي عراق، سوريه و يمن خود همچنان در خط مقدم حمايت از مقاومت اسلامي و آرمان‌آزادي قدس شريف خواهد بود.

 

   پيام ملت ايران در راهپيمايي روز قدس مقاومت، استكبارستيزي و وحدت است

جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز با صدور اطلاعيه‌اي پيام ملت ايران در راهپيمايي روز جهاني قدس را روحيه مقاومت، استقلال‌خواهي و استكبارستيزي و وحدت همه گروه‌ها در اين كشورها به ويژه كشور فلسطين دانست.

در بخشي از اين بيانيه آمده است: «اين كار هوشمندانه امام عظيم‌الشأن ما در نامگذاري آخرين جمعه ماه مبارك رمضان به روز قدس از چنان اهميتي برخوردار است كه ايشان فرمودند فلسطين پاره تن اسلام است و مقام معظم رهبري بارها فرمودند مهم‌ترين مسئله جهان اسلام، مسئله فلسطين است. اين بيانيه در پايان تأكيد مي‌كند: جامعه مدرسين حوزه علميه قم ضمن آرزوي قبولي طاعات و عبادات براي همه مسلمانان و ملت ايران اسلامي همگان را به شركت گسترده در راهپيمايي روز جهاني قدس دعوت مي‌نمايد.»

 

   دعوت وزارت امورخارجه از مردم براي حضور در راهپيمايي روز قدس

وزارت امور خارجه كشورمان نيز به مناسبت فرارسيدن روز جهاني قدس بيانيه‌اي صادر كرد.

در ابتداي اين بيانيه آمده است: روز جهاني قدس روز همبستگي بين‌المللي جهان اسلام و يكي از يادگارهاي ماندگار و جاويد حضرت امام خميني(ره) رهبر كبير انقلاب اسلامي و بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران است كه همه آزاديخواهان و مسلمانان جهان در اين روز حمايت از آرمان فلسطين را به نمايش گذاشته و با برگزاري مراسمي باشكوه انزجار خود را از اشغالگران صهيونيست ابراز مي‌نمايند.

اين بيانيه تأكيد مي‌كند: بزرگداشت روز جهاني قدس در سال جاري در شرايطي صورت مي‌گيرد كه آتش فتنه رژيم‌صهيونيستي نه تنها فلسطين و قدس بلكه سرتاسر خاورميانه را در بر گرفته و با همراهي اين رژيم با جريان‌هاي تكفيري، سبعيت و وحشيگري آن به مراتب بيشتر از گذشته نمايان گرديده است. در پايان اين بيانيه آمده است: وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران از آحاد ملت مقاوم و آزاده ايران عزيز، مسلمانان و آزاديخواهان دعوت مي‌نمايد تا با شركت گسترده خود در مراسم بزرگداشت روز جهاني قدس در سراسر جهان، از آرمان انساني و رهايي‌بخش ملت فلسطين و مقاومت قهرمانانه، مشروع و تحسين‌برانگيز اين ملت عليه اشغالگران صهيونيست

حمايت نمايند.

 

   پاسخ مردم به توطئه‌هاي صهيوني

كميته حمايت از انقلاب اسلامي مردم فلسطين نيز به مناسبت روز جهاني قدس بيانيه‌اي را صادر كرد. در بخشي از اين بيانيه آمده است: كميته حمايت از انقلاب اسلامي مردم فلسطين با تشكر از حضور هر ساله ملت غيور ايران اسلامي و آزادگان و مسلمانان جهان در روز جهاني قدس، از آحاد امت اسلامي مي‌خواهد كه با افزايش هوشياري و بصيرت خود نسبت به توطئه‌هاي صهيونيستي براي ايجاد تفرقه در صفوف مستحكم جبهه مقاومت در سوريه، عراق، ‌لبنان و يمن و... روز جهاني قدس سال جاري را تجلي وحدت امت اسلامي و ملت‌هاي آزاده در برابر استكبار و صهيونيسم قرار دهد.

 

   فلسطين يكي از مهم‌ترين مصاديق جنايت عليه انسان‌ها پس از جنگ جهاني دوم است

كميسيون حقوق بشر اسلامي ايران نيز در بيانيه‌اي تأكيد كرد: سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين يكي از مهم‌ترين و برجسته‌ترين مصاديق وقوع ظلم و جنايت عليه انسان‌ها پس از جنگ جهاني دوم است. در پايان اين بيانيه آمده است: اميد است فريادهاي ملل مختلف در حمايت از ملت مظلوم فلسطين و ساير ستمديدگان به‌زودي به‌بار نشيند و رهايي ستمديدگان و تحقق كامل حق تعيين سرنوشت ملت فلسطين و ساير مظلومان عالم از جمله ملت يمن را شاهد باشيم./م

منبع : روزنامه جوان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.