غرب هشدار اسد را جدي بگيرد

در هفته گذشته بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه در مصاحبه با شبكه «روسيااليوم» در خصوص بحران در سوريه به سؤالات خبرنگار اين شبكه صريح و بي‌پرده پاسخ داد.

 
 
اسد در پاسخ به سؤالي در خصوص احتمال حمله خارجي به سوريه گفت: «من معتقدم كه چنين جنگي هزينه‌هاي بسيار زيادي براي منطقه و جهان به دنبال خواهد داشت و در صورت آغاز جنگ عليه سوريه،‌يقيناً به قدري بزرگ خواهد بود كه تمامي جهان نيز نمي‌تواند بار سنگين آن را تحمل كند.» در صورتي كه جنگ رخ دهد اثر دومينويي آن برجهان سيطره خواهد يافت و به اين ترتيب از اقيانوس اطلس به اقيانوس آرام گسترش خواهد يافت و پيامد‌هاي آن تمامي جهان را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد و من معتقدم غرب به سمت چنين آينده‌اي حركت نمي‌كند، چرا كه در اين صورت هيچ‌كس نمي‌تواند پيش‌بيني كند چه روي خواهد داد.»
به نظر مي‌رسد واقعيات منطقه و جهان و روند تحولات كنوني در نظام بين‌الملل به گونه‌اي است كه غربي‌ها و كشورهاي همسو در بحران‌ سوريه، بايد اين هشدار بشار اسد را جدي بگيرند و با برآوردها و محاسبات غلط، مرتكب اشتباهات راهبردي نشوند. البته تاكنون آنان اينگونه عمل كرده‌اند و مبتني بر اين نگاه كه مدل ليبي را نمي‌توان در سوريه تكرار كرد، از مداخله نظامي در بحران سوريه خودداري نموده‌اند. اما پرهيز از مداخله نظامي با اين فرض بود كه با تقويت بيش از پيش معارضين و مخالفين و گروه‌هاي مسلح در سوريه،‌ در نهايت حكومت سوريه فرو خواهد ريخت. اكنون تمامي برآورد‌ها نشان مي‌دهد كه چنين فرض و پيش‌بيني‌اي نادرست بوده و حاكميت در سوريه علاوه بر مقاومت در برابر تمامي فشار‌هاي خارجي، توانسته با سركوب تروريست‌هاي مسلح، بحران سوريه را به خوبي مديريت نمايد.
شرايط داخلي سوريه به گونه‌اي است كه گروه‌هاي مخالف با جنايت‌هايي كه مرتكب شدند، هيچ پايگاهي در ميان مردم سوريه ندارند و بر همين اساس اين گروه‌ها و حاميان منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي آنها به رغم هزينه‌هاي ميلياردي، هيچ آينده روشن و اطمينان‌بخشي را براي تداوم حركت در مسير كنوني نمي‌توانند براي خود پيش‌بيني كنند. در اين وضعيت، راه‌حل سياسي با دست برتر حاكميت،‌تنها راه‌حل معقول براي پايان دادن به خشونت‌ها و درگيري‌ها در سوريه در حال تبديل شدن به يك گفتمان غالب است، اما از آنجا كه اين راه‌حل، نه تنها نمي‌تواند اهداف غربي‌ها از ايجاد بحران در سوريه را تأمين كند، بلكه موقعيت آنان در منطقه و جهان را نسبت به قبل ضعيف‌تر خواهد كرد، احتمال روي آوردن آنان براي انديشيدن به گزينه مداخله نظامي، هر چند ضعيف، دور از ذهن نيست.
از همين روي، بازماندگان بحران سوريه بايد به عواقب هر نوع تجاوز نظامي خارجي به سوريه بيش از پيش بينديشند و هشدار رئيس‌جمهور سوريه را جدي بگيرند. دلايل جدي گرفتن اين هشدار را مي‌توان در موارد زير خلاصه كرد:
1.     بحران سوريه ابعاد بين‌المللي پيدا كرده است. بازيگران خارجي بحران سوريه شامل محور غربي- عربي، صهيونيست‌ها و ترك‌ها، با ايجاد بحران در سوريه و تلاش براي ساقط كردن حكومت بشار اسد، به دنبال تضعيف محور مقاومت در منطقه و در نهايت فشار بر ايران براي تغيير ژئوپوليتيك غرب آسيا (خاورميانه) هستند. بديهي است كه شكل‌دهي به يك نظم جديد در منطقه راهبردي آسيا از سوي غربي‌ها، با منافع راهبردي برخي از كشور‌هاي منطقه و قدرت‌هاي هسته‌اي آسيايي چون روسيه‌،‌ چين و هند ناسازگاري دارد. همين تضاد منافع راهبردي بين قدرت‌هاي هسته‌اي‌ كفايت مي‌كند كه برخي از كشورهاي منطقه و قدرت‌هاي مذكور در قبال مداخله نظامي غرب در بحران سوريه، به تماشاگري صحنه بسنده نكنند و در راستاي حفظ منافع راهبردي خود وارد عمل گردند.
2.       به محض مداخله نظامي غرب در بحران سوريه، پيش‌بيني مي‌شد خواسته يا ناخواسته شعله‌هاي آتش دامن رژيم صهيونيستي را در بر گيرد. با كشيده شدن پاي رژيم صهيونيستي در اين جنگ، برخي ديگر از كشورهاي منطقه و مجموعه‌هاي قدرتمندي چون حزب‌الله لبنان و گروه‌هايي از فلسطينيان عليه رژيم صهيو‌نيستي وارد جنگ خواهند شد. پرواضح است كه در چنين جنگي، امنيت كه نه، موجوديت رژيم اشغالگر قدس شريف به پاشنه آشيل غرب تبديل مي‌گردد. از همه مهم‌تر، دست زدن سوري‌ها به مقاومت در برابر هر نوع تجاوز خارجي است. سوري‌ها طي ۲۰ ماه بحران اخير نشان دادند نسبت به سرنوشت كشورشان حساس هستند و با تحولاتي كه با مديريت خارجي و بيگانه در كشورشان بخواهد به انجام برسد، موافق نيستند. حمايت‌هاي مردمي از بشار اسد و در نهايت تشكيل جيش‌الشعبي، حفظ و پالايش ساختار قدرت سياسي و حفظ يكپارچگي ارتش سوريه و نمايش وفاداري ارتش به آرمان‌هاي ملي و حاكميت كنوني از عوامل اصلي در خنثي‌سازي توطئه‌ها و بحران‌آفريني‌هاي بيگانگان در سوريه مي‌باشد. به طور قطع اين ظرفيت‌ها با يك هم‌افزايي قابل ملاحظه در برابر تهاجم نظامي بيگانه فعال‌تر خواهد شد. ارتش سوريه با توجه به آمادگي‌هاي بيش از شش دهه در برابر رژيم صهيونيستي از قوي‌ترين ارتش‌هاي منطقه با توان موشكي بالا مي‌باشد. آسيب‌پذيري طرف مقابل به ويژه رژيم صهيونيستي در برابر چنين ارتشي،‌ كار مداخله‌گران خارجي با اقدام نظامي را سخت‌ خواهد كرد.
 
 
مرجع : روزنامه جوان يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۱ .
 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.