امید واهی به تأثیر تحریم‌ها نبندیم

مرکز تحقیقات کنگره آمریکا در یک ارزیابی راهبردی، امید بستن به این موضوع را که فشار اقتصادی منجر به شورش در ایران شود، را بیهوده خواند.

 

 

«کنت کاتزمن» در تحلیلی‌ در این باره نوشت:«آمریکا امیدوار است این تحریم‌ها شکافی را در سطح بالای حاکمیت ایران ایجاد کرده باشد.» در این تحلیل آمده است: «ایالات متحده امیدوار است که تحریم‌های بین‌المللی باعث شکاف میان رهبری ایران شود. اگرچه شکافی از ابتدای سال 2011 پدیدار شد؛ اما این موضوع نه به علت تحریم‌های بین‌المللی، بلکه به علت سمت و سوی آینده انقلاب اسلامی بوده است. این موضوع (شکاف) تا انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ 14 ژوئن 2013 رو به افزایش است.» اشاره کاتزمن - که متخصص امور تحریم ایران است- به اظهارات برخی مسئولان، از ابتدای سال 2011 به این سو است که مکرراً مشکلات اقتصادی را محصول تحریم‌ها خوانده و خواستار مذاکره با آمریکا شده‌اند، در حالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی این امر را به‌طور کامل رد کرده است. در عین حال، کاتزمن تأکید کرده است که آمریکا می‌داند تحریم‌های اقتصادی نخواهد توانست شورش‌های مطلوب این کشور را در ایران به‌وجود بیاورد. وی می‌نویسد: «مردم ایران چه مخالف و چه موافق دولت باشند، شرایط سخت دوران جنگ در سال‌های 1980 تا 1988 را گذرانده‌اند.»

اخبار و تحلیل‌ها:خبر فوق، دو نکته مهم در بردارد: 1- اثر تحریم‌های دشمن بر رفتار اجتماعی مردم ایران؛ 2- اختلاف در بین مسئولان. با اینکه تلاش دشمن بر روی تحریم‌ها متمرکز شده تا به اعتراض عمومی منجر شود، احساس کرده این خواسته در عرصه دیگر (اختلاف و تسویه‌حساب شخصی برخی افراد با یکدیگر) در حال انجام است. حال جا دارد این پرسش طرح شود که این استقبال و اشتیاق دشمن برای هوشیار ساختن این افراد کفایت نمی‌کند، آن‌ها از بابت داوری مردم درباره این رفتار نگران‌ نیستند؟!

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.