مروری بر شکست منافقین در عملیات مرصاد

منافقین که با همه توان پا به عرصه نبرد گذاشته بودند، فارغ از هر خیالی و به امید رسیدن به تهران و دست‌یابی به آنچه در خیال می‌پروراندند، به کمک ارتش بعث از خطوط مقدم، از غرب تجاوز خود را آغاز کردند اما دیری نگذشت که حلقه محاصره رزمندگان تنگ‌تر شد و آنگاه که قلع و قمعشان شروع شد تازه پی بردند که گرفتار چه دام هولناکی شده‌اند و راهی جز مرگ یا اسارت در انتظارشان نیست.

هادي نيوز: پس از قبول قطعنامه ۵۹۸ در تاریخ ۲۷ تیر ماه ۶۷ از سوی جمهوری اسلامی ایران و قبل از برقراری آتش‌بس در خطوط مقدم، دشمن بعثی بار دیگر شانس خود را برای رسیدن به اهدافی که او را در سال ۵۹ وادار به تجاوز به میهن اسلامی ما و به اصطلاح فتح سه روزه تهران کرده بود، آزمود و در نهایت شکستی مفتضحانه‌تر نصیب خود و ایادی وابسته به استکبار کرد.

روز ۳۱ تیر ماه ۶۷ هجوم سنگین نیرو‌های بعثی به جنوب کشور آغاز شد. این حمله گسترده با یک نقشه از قبل طرح‌ریزی شده و به ۲ منظور صورت گرفت. ابتدا تصاحب بخش وسیعی از مناطق کشورمان و سپس مشغول کردن رزمندگان در جنوب و فراهم کردن امکان نفوذ خودفروختگانی که در غرب کشورمان بودند. به طوری که همزمان با این تهاجم سنگین منافقین خودفروخته با پشتیبانی و حمایت نیرو‌های بعثی، حمله سازمان یافته‌ای را از غرب کشور تدارک دیدند و نام «فروغ جاویدان» را برآن نهادند.

رزمندگان و فرماندهان نیز همزمان با دفع سنگین تجاوز وسیع دشمن در جنوب، ضمن ارزیابی شرایط موجود، دامی حساب شده برای انهدام منافقین خودفروخته در غرب فراهم آوردند. منافقین که با همه توان پا به عرصه نبرد گذاشته بودند، فارغ از هرخیالی و به امید رسیدن به تهران و دست‌یابی به آنچه در خیال می‌پروراندند، به کمک ارتش بعث از خطوط مقدم، از غرب تجاوز خود را آغاز کردند. راه برای نفوذ منافقین تا منطقه چهارزبر در نزدیکی باختران باز گذاشته شد و آن‌ها که تصور می‌کردند با هیچ‌گونه مقاومتی روبرو نخواهند شد، سرخوش پیروزی بودند، اما دیری نگذشت که حلقه محاصره رزمندگان تنگ‌تر شد و آنگاه که قلع و قمعشان شروع شد تازه پی بردند که گرفتار چه دام هولناکی شده‌اند و راهی جز مرگ یا اسارت در انتظارشان نیست.

عملیات منافقین برای فتح تهران در حالی بود که نیرو‌های بعثی نیز با فضاحت از جنوب بیرون رانده شده بودند. وقتی دشمن در جنوب تار و مار و در غرب حلقه محاصره منافقین بسته شد، عملیات غرورآفرین «مرصاد» آغاز شد و رزمندگان اسلام  از منافقین انتقام سنگینی گرفتند.

عملیات مرصاد از نخستین ساعات بامداد روز سه‌شنبه ۴ مرداد ۶۷ با رمز مقدس «یا علی (ع)» آغاز شد و رزمندگان اسلام تا ظهر آن روز شهر اسلام‌آباد را که با حمایت ارتش عراق به اشغال منافقین درآمده بود به محاصره کامل خود درآوردند. ساعاتی بعد رزمندگان اسلام وارد شهر شدند و به پاکسازی آن پرداختند که در جریان این پاکسازی تعداد زیادی از جاسوسان و سرسپردگان استکبار به هلاکت رسیدند.

این رقم بالغ بر هزار و ۱۰۰ جاسوس و خودفروخته بود. پس از آن برای انهدام باقی مانده نیرو‌های جاسوس، شهر تخلیه شد، تا منافقین به طمع اشغال مجدد آن، وارد شهر شوند، و این تاکتیک حساب شده نیز موثر واقع شد، اما از روز پنج‌شنبه، بقایای نیرو‌های عراقی و منافقین به محاصره کامل درآمدند و سرکوب و انهدام آن‌ها شروع شد، به طوری که تا پایان آن روز (پنج‌شنبه) آمار تلفات منافقین به چهار هزار و ۵۰۰ کشته و زخمی رسید و شهر اسلام‌آباد غرب پنج‌شنبه شب کاملاً آزاد و متعاقب آن شهر و روستا‌های اطراف »کرند«، پاکسازی شدند. رزمندگان تا ظهر روز جمعه ۷ مرداد ۶۷ آخرین مواضع دشمن در شهر کرند غرب را فتح و به سوی شهر سرپل ذهاب پیشروی کردند و تا غروب روز جمعه غرب کشور از لوث وجود جرثومه‌های فساد و مزدوران منافق پاکسازی شد.

بعد از عملیات غرورآفرین مرصاد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه دوم نماز جمعه ۷ مرداد ماه ۶۷ اظهار کرد: «تحلیل عمده منافقین این بود که ملت از رهبری جدا شده و مردم به جنگ نمی‌آیند. ارتش هم حاضر نیست همراهی کند و سپاه هم صلابت سابق را ندارد. اعماق ایران قابل نفوذ شده است و باید حرکتی در عمق ایران انجام داد و حکومت را متزلزل و سرنگون کرد، با این تحلیل آن‌ها وارد عمل شدند. طبق اسناد به دست آمده همه کارشان را معین کرده بودند، که مثلاً ساعت ۹ شب به اسلام‌آباد می‌رسیم. ساعت ۱۲ شب به باختران، ساعت ۶ صبح به همدان و... فلان ساعت هم در تهران هستیم، برای توجیه مزدوران گفته بودند، وقتی به تهران برسید. انبوهی از مردم منتظرتان هستند تا شما را به مقاصدتان برسانند. آن‌ها وقتی وارد اسلام‌آباد شدند، رفتند در بیمارستانی و حدود ۳۰ مجروح را که در بیمارستان بودند، بیرون آورده و آنان را به شهادت رساندند. با بستن جاده کرند- پاطاق، حلقه محاصره بسته شد و اکثر آن‌ها یا به هلاکت رسیدند و یا دستگیر شدند. به نظر من این ضربه جز هدایت الهی نبود. من صمیمانه از فرماندهان سپاه که این طراحی را پیاده کردند و نیز از رزمندگان و خلبانان هوانیروز و خلبانان نیروی هوایی که به خوبی قضیه را پشتیبانی کردند.»

شمخانی وزیر سپاه و معاون عملیات و اطلاعات ستاد فرماندهی کل قوا در مورد عملیات مرصاد نیز گفت: استکبار جهانی، منافقین و رژیم بعث عراق در چهارچوب یک مثلث شوم. قصد باصطلاح براندازی نظام جمهوری اسلامی را داشتند در این توطئه نیرو‌های متجاوز عراق قصد داشتند در مرحله اول با ورود به داخل مرز‌های میهن اسلامیمان و تصرف چند شهر، قوای اسلام را در بخش جنوبی جبهه متمرکز کردند تا نیرو‌های کج‌اندیش منافقین در محور مواصلاتی دیگری، با یک برنامه از پیش تعیین شده به سرعت خود را به تهران رسانده، موجودیت حکومت دمرکرات خلق را اعلام کنند.

وی افزود: نیرو‌های منافقین در منطقه سرپل ذهاب به همراهی ارتش متجاوز بعث عراق وارد خاک ایران شدند و پس از گذشتن از تنگه «پاطاق» به سوی شهر کودتا شروع به پیشروی کردند. ستاد فرماندهی کل قوا با کسب اطلاعات به این توطئه شوم پی برد و توسط نیرو‌های اسلام با یک برنامه منظم در مناطق مختلف عملیاتی ضمن مقابله با تهاجمات ارتش بعث عراق در جنوب کشور، نیرو‌های منافقین را در غرب کشور به کلی منهدم کرد. رزمندگان با آزاد گذاشتن نیرو‌های منافقین که از سوی ارتش به انواع سلاح‌ها مجهز شده بودند، باعث شدند که در نزدیکی شهر باختران آن‌ها به دام بیفتند و در مدت ۴۸ ساعت چهار هزار و ۵۰۰ تن از نیرو‌های منافقینن را با تمام تجهیزات نابود کرده و تعدادی را نیز دستگیر کردند.»

 در جریان عملیات مرصاد مقادیر تجهیزات نظامی و اسناد درون‌گروهی، عکس، پاسپورت، پول عراقی، نقشه های کامل شهر‌های ایران و قرص سیانور به دست رزمندگان افتاد.

منافقین قبل از آغاز حمله به ایران، شرایط موجود را این طور تحلیل می‌کردند که عوارض ناشی از جنگ، رکود اقتصادی، مسایل سیاسی، معضلات اجتماعی، اوضاع خلیج فارس و همچنین براساس شایعات عناصر ناراضی از این مسایل، رژیم در حال فروپاشی است و فقط کافی است که با یک حرکت نظامی، ضربه‌ای را بر پیکر رژیم بزنند به آسانی، فروپاشیده شود.

سرکرده منافقین قبل از ورود مزدورانش به ایران به آن‌ها گفته بود: «ایران و رهبری آن در هیچ شرایطی قطعنامه را نمی‌پذیرفت و قبول قطعنامه نشان دهنده این است که هیچ پایگاه و هیچ سنگری برای رهبری ایران نمانده است و مردم دیگر حمایت نمی‌کنند. من به شما اطمینان می‌دهم که مردم با شما هستند، ما از داخل اطلاع داریم.»

دیدیم که مردم ایران و رزمندگان با اجرای عملیات غرورآفرین و پیروز مرصاد چه به روز آن‌ها آوردند و چگونه به این خودفروختگان نشان دادند که امت مسلمان ایران هرگز از تبعیت از ولی فقیه و حمایت از اسلام و انقلاب و ایران و ارزش‌هایی که در این مدت کسب کرده اند، دست نخواهند کشید.

دفاع پرس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.