آیا روحانی به بن‌بست هسته‌ای ایران پایان می‌دهد؟

پایگاه اینترنتی آسیاتایمز در مقاله‌ای به روند گفت‌وگوهای هسته‌ای در دولت آینده حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب ایران، پرداخت و نوشت:...

 

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی آسیاتایمز 17 ژوئیه 2013 (26 تیر) در مقاله‌ای به روند گفت‌وگوهای هسته‌ای در دولت آینده حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب ایران، پرداخت و نوشت: انتخاب حسن روحانی ملقب به «شیخ دیپلماتیک» با شادی گسترده مردم ایران همراه شد و در عین حال، واکنش‌هایی را نیز در سراسر جهان به همراه داشت. دولت اوباما نیز ظاهراً به‌دنبال گفت‌وگوهای مستقیم با ایران است؛ اما پرسش این است که آمریکا تا چه میزان می‌تواند برای رسیدن به توافق مورد پذیرش دو طرف به جلو گام بردارد و آیا ایران به این توافق تن می‌دهد؟ نخست‌وزیر اسرائیل که بیش از دو دهه در مورد نزدیک شدن ایران به ساخت بمب هسته‌ای هشدار داده، خواهان افزایش فشار آمریکا بر ایران و در عین حال، حفظ گزینه نظامی احتمالی علیه برنامه هسته‌ای این کشور است. بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه گفت: «آنچه مهم است، به‌ویژه پس از انتخابات ایران، عدم تغییر سیاست‌هاست و این موضوع با افزایش تحریم‌ها و اقدام نظامی پشتیبانی می‌شود.»

در ادامه مقاله آمده است: اما آمریکا ظاهراً به دولت نتانیاهو تضمین داده که پس از پیروزی روحانی از میزان فشارها کم نخواهد کرد. به گفته سیدحسین موسویان، سخنگوی سابق تیم گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران که همکاری نزدیکی با روحانی داشته، بدون تعدیل جدی مواضع واشنگتن در گفت‌وگوها، ایران نیز مسیر خود را تغییر نخواهد داد. آقای موسویان در گفت‌وگو با آی‌پی‌اس‌نیوز گفته است: «تأکید می‌کنم نخستین و مهم‌ترین گزینه مطلوب ایران، تداوم یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز برای پایان بن‌بست کنونی است... خواست اصلی گروه 1+5 افزایش شفافیت است.» ایران در مقابل، دو درخواست کلیدی دارد:‌ لغو تحریم‌ها و شناسایی حقوق ایران مطابق ان‌پی‌تی. آقای موسویان می‌گوید:‌ «من پیشنهاد کرده‌ام که قدرت‌های جهانی و ایران، درخواست‌های خود را در چارچوبی مشخص مطرح کنند و آن را به روش گام‌به‌گام به اجرا درآورند. نیت ایران هرگز خروج از ان‌پی‌تی نبوده است.»

در پایان مقاله آمده است: آقای موسویان می‌گوید: «سیاست‌های تهدیدآمیز و صحبت از روی میز بودن تمام گزینه‌ها... خلاف منشور سازمان ملل، ان‌پی‌تی و منع تکثیر است؛ به‌طوری که کشورهایی مجهز به تسلیحات هسته‌ای، [نباید] ایران (کشورهای فاقد تسلیحات هسته‌ای)‌ را به حمله نظامی تهدید کنند. بنابراین، مادامی که سیاست آمریکا حفظ تمام گزینه‌ها روی میز باشد، ایران نیز به‌عنوان کشوری مستقل مجبور است تمام گزینه‌ها را روی میز حفظ کنند... پیشنهاد هسته‌ای به ایران در قزاقستان دربرگیرنده حداکثر درخواست‌ها از ایران و حداقل امتیازها به این کشور بود. دولت روحانی آماده توافقی عادلانه و متوازن و حل‌وفصل مسائل مطابق ان‌پی‌تی خواهد بود... مادامی که آمریکا به تحریم‌ها و سیاست فشار ادامه می‌دهد، ایران درخواست‌های آمریکا برای گفت‌وگوها و تعامل مستقیم را جدی نخواهد گرفت.» 

 

تحلیل‌:واقعیت این است که حل بحث هسته‌ای ایران به تغییر رئیس‌جمهور‌ها در ایران ربطی ندارد، آنچه که در این باره مهم و تأثیر‌گذار است، تغییر رویکرد غربی‌ها به سرکردگی آمریکا در گفت‌وگوها است. تا زمانی که این تغییر از سوی غربی‌ها انجام نشود و آنان همچنان بر زورگویی و خواست‌های غیرقانونی و غیرمنطقی خود پافشاری می‌کنند. حل مسائل هسته‌ای ایران نیز ممکن نمی‌شود. از این رو تغییر دولت‌ها در ایران، چیزی را در این زمینه عوض نخواهد کرد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.