دیدگاه‌های متفاوت مراجع شیعه در مورد بحران سوریه

خبرگزاری رویترز در مقاله‌ای به دیدگاه‌های متفاوت روحانی‌های عراق و ایران در مورد جنگ داخلی سوریه پرداخت و نوشت: ...

 

 

گروه ترجمه-خبرگزاری رویترز 20 ژوئیه 2013 (29 تیر) در مقاله‌ای به دیدگاه‌های متفاوت روحانی‌های عراق و ایران در مورد جنگ داخلی سوریه پرداخت و نوشت: جنگ داخلی در سوریه اختلاف‌نظر میان روحانیان برجسته شیعه در عراق و ایران را بیشتر کرده است. در شهر مقدس قم نیز روحانی‌های برجسته شیعه (مراجع) فتواهایی برای جنگیدن در سوریه در برابر شورشیان سنی صادر کرده‌اند. رهبران شبه‌نظامی شیعه در سوریه و آن‌هایی که مسئول جذب نیرو در عراق هستند، می‌گویند: شمار داوطلبان از زمان صدور فتواها به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.

در ادامه مقاله آمده است: ایران، جدی‌ترین مدافع اسد در منطقه، از متحدان شیعه خود از جمله حزب‌الله لبنان استفاده کرده است. مداخله آشکار حزب‌الله در اوایل امسال، بعدی فرقه‌ای به این جنگ بخشیده است. ورود حزب‌الله به صحنه سوریه، اوضاع را به نفع حکومت سوریه تغییر داد. جنگ سوریه سنی‌ها و شیعیان را در سراسر خاورمیانه در برابر یکدیگر قرار داده، اما این مسئله در عین حال، شکاف‌های موجود میان دو جریان فکری اصلی در جهان اسلام را مشخص کرده است. همچنین علمای نجف و قم در این مورد اختلاف نظر دارند و روابط درون‌فرقه‌ای شیعیان در عراق پیچیده‌تر شده است. در نجف، آیت‌الله علی سیستانی که مورد حمایت اکثریت قاطع شیعیان عراق و بسیاری از شیعیان سراسر جهان است، ورود به جنگی که آن را سیاسی می‌داند و نه مذهبی، تأیید نکرده است. برخلاف دیدگاه سیستانی، برخی از متنفذترین گروه‌های سیاسی و شبه‌نظامی شیعه عراق که به رهبر جمهوری اسلامی ایران وفادار هستند، در جنگ سوریه به ارسال تسلیحات و اعزام نیرو اقدام کرده‌اند.

در پایان مقاله آمده است: دولت شیعه عراق می‌گوید: در جنگ داخلی سوریه بی‌طرف است؛ اما اعزام شبه‌نظامیان عراق از مرز به سوریه، صحت این موضع‌گیری رسمی را زیر سؤال برده است. به گفته روحانیان و سیاستمداران ارشد،‌ رهبر ایران و طرفداران وی در عراق و ایران، سوریه را پیوند مهمی در تداوم «هلال شیعی» تلقی می‌کنند که از تهران تا بیروت کشیده شده است که البته بغداد و دمشق پیوند ارتباطی مهم آن به‌شمار می‌روند. آیت‌الله کاظم حائری، مرجع تقلید عراقی که در ایران ساکن است، در پاسخ به پرسشی در وب‌‌گاه خود در مورد مشروعیت جنگ در سوریه، جنگیدن در این کشور را «وظیفه» برای دفاع از اسلام توصیف کرد. شبه‌نظامیان می‌گویند: حدود پنجاه شیعه عراقی هر هفته برای جنگ به دمشق می‌روند و اغلب در کنار نیروهای اسد می‌جنگند یا به‌منظور حفاظت از مرقد (حضرت) زینب در حومه دمشق چنین اقدامی صورت می‌دهند. علی، عضو سابق جیش‌ المهدی، می‌گوید: «من از مرجع خود پیروی می‌کنم. رهبر معنوی من گفته است جنگ در سوریه وظیفه شرعی است. به آنچه دیگران می‌گویند، توجه نمی‌کنم... کسی حق ندارد جلوی من را بگیرد. من از مذهبم دفاع می‌کنم، از سیده زینب، دختر امامم.»   

 

تحلیل‌:پس از سقوط صدام، اولین چیزی که نیروهای سیاسی را نگران کرد، علم شدن بحث قم و نجف بود. کاملاً قابل پیش‌بینی بود که دشمن به این موضوع دامن بزند که اتفاقاً به این دسیسه متوسل شد؛ اما با هوشیاری مراجع نجف به‌ویژه آیت‌الله سیستانی ناکام ماند. پس از ورود محدود حزب‌الله لبنان به درگیری‌های سوریه برای جلوگیری از کشیده شدن جنگ به خاک لبنان که پیروزی‌هایی را برای ارتش سوریه به همراه داشت، انتظار می‌رفت که دشمن در عرصه تبلیغاتی به تحرکات جدید روی آورد که این‌گونه شد و متن فوق، یکی از نمونه‌های آن است. رسانه‌های غربی که احساس می‌کنند دولت‌هایشان در قضیه سوریه در حال شکست خوردن هستند، تلاش می‌کنند با طرح تبلیغاتی سه موضوع: جنگ شیعه و سنی، اختلاف مراجع قم و نجف و حضور حزب‌الله و شیعیان در کنار ارتش سوریه، از شکست نهایی تروریست‌ها جلوگیری کنند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.