مصر در خون‌ریزی و هرج و مرج فرو رفت

روزنامه نیویورک تایمز در مقاله‌ای به تحولات و اعتراضات خونین مصر پرداخت و نوشت:...

 

گروه ترجمه-روزنامه نیویورک تایمز 17 آگوست 2013 (26 مرداد) در مقاله‌ای به تحولات و اعتراضات خونین مصر پرداخت و نوشت: روز جمعه مصر به خشونت و هرج‌ومرج کشیده شد که این مسئله تردیدها در مورد توانایی دولت جدید برای حفظ نظم را بیشتر کرد؛ به‌طوری‌که اسلام‌گرایان و سایر مخالفان کودتای ماه گذشته با نیروهای امنیتی و متحدان غیرنظامی آن‌ها در سراسر پایتخت و سایر شهرها درگیر شدند. به نظر می‌رسد کشور مصر وارد مرحله هرج‌ومرج شده است. درگیری مسلحانه جلوی هتل فور سیزون آغاز شد. اوضاع، بسیار به هم ریخته و نابسامان است و درگیری‌ها ماهیت مسلحانه به خود گرفته است. مطابق آخرین اخبار رسیده، آمار کشته‌شدگان روز جمعه بیش از صد نفر است که در مجموع تعداد کشته‌شدگان از روز چهارشنبه تا به امروز را به حدود هفتصدوپنجاه نفر رسانده است. معترضان با سرپیچی از قوانین حکومت نظامی، شب به خیابان‌ها ریختند و ساختمانی اداری نیز در آتش سوخت.

در ادامه مقاله آمده است: دولت منصوب ارتش نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش، پلیس و مردم در کنار هم علیه طرح‌های تروریستی اخوان‌المسلمین خواهند ایستاد؛ اما میزان خشونت‌ها و تلفات به حدی است که توانایی دولت موقت در بازگرداندن نظم و امنیت زیر سؤال رفته است. فرانسه و آلمان خواستار نشست اضطراری وزاری خارجه اروپا به‌منظور مقابله با خشونت‌های مصر شدند. کاترین اشتون، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت که «آمار کشته‌شدگان و زخمی‌ها تکان‌دهنده است... مسئولیت این تراژدی به‌شدت بر دوش دولت موقت و رهبران سیاسی این کشور است.» درست دو روز پیش، پلیس با حمله به معترضان طرفدار مرسی، صدها نفر از آن‌ها را کشت. روز جمعه شدت خونریزی سبب شد بسیاری، میزان تهدیدات را جدی‌تر تلقی کنند. خشونت‌ها پس از نماز جمعه شدت گرفت که طی آن، هزاران اسلام‌گرا در آخرین دفاع برای بازگشت به صحنه سیاسی به خیابان‌ها ریختند. آن‌ها برای جلوگیری از بازگشت به دوره محرومیت سیاسی، زندان و شکنجه‌ای که طی شصت سال حکومت نظامی و دیکتاتوری تحمل کرده بودند، به این اعتراضات دست زدند.

در پایان مقاله آمده است: برای نخستین‌بار پس از برکناری محمد مرسی از قدرت در شش هفته قبل، برخی غیراسلام‌گراها در کنار حامیان مرسی ایستادند و گاهی جان خود را نیز به خطر انداختند. هم‌اکنون نشانه‌ای از پایان زودهنگام هرج‌ومرج دیده نمی‌شود. اخوان‌المسلمین به‌عنوان گروه اسلام‌گرای مهم حامی مرسی، خواستار تظاهرات‌های مشابه هر روزه طی هفته آینده شده و گفته است برای عزاداری و نماز شب در میدان رامسس حضور پیدا می‌کند. رسانه‌های دولتی مصر همواره به زبان‌های انگلیسی و عربی اعلام می‌کنند که «مصر در حال مبارزه با تروریسم است.» اسلام‌گرایان در ترکیه، تونس و پاکستان اعتراضاتی علیه سرکوب در مصر سازمان‌دهی کرده‌اند؛ اما در عربستان سعودی که دشمن جدی اخوان‌المسلمین است، ملک عبدالله بیانیه‌ای تلویزیونی صادر کرد که در آن، از آنچه که مبارزه مصر علیه تروریسم خوانده می‌شد، حمایت کرد. وی گفت: «پادشاهی عربستان در کنار مصر ایستاده و در برابر آن‌هایی که برای دخالت در امور داخلی این کشور تلاش می‌کنند، نیز می‌ایستد.» در دست غیرنظامیان تمام طرف‌ها اسلحه دیده می‌شد. در بسیاری از مناطق، حامیان غیرنظامی دولت که مسلح بودند، تیراندازی می‌کردند و سربازان و پلیس تنها نظاره‌گر اقدامات آن‌ها هستند.

 

تحلیل‌:مثلث استکبار، ارتجاع و صهیونیسم، مسببان اصلی حوادث مصیبت‌بار مصر هستند. این مثلث فتنه‌گر با بازیچه قراردادن ارتش، آن را به‌کودتا و کشتار مردم واداشته و حال که اداره امور از دست آن‌ها خارج شده و رسوا شده‌اند، هر یک مسیری را برگزیده که جاهلانه‌ترین و پرهزینه‌ترین آن، راه پادشاه عربستان است که با حمایت علنی از کشتار مردم مصر موقعیت بی‌ثباتش را متزلزل‌تر کرده است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.