آمریکا بر سر خروج از افغانستان با طالبان توافق کرد

نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان گفت: در مورد زمان خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و همچنین عدم تبدیل نشدن این کشور به مکانی برای تروریسم به یک پیش‌نویس توافق با طالبان رسیدیم.

هادی نیوز:  «زلمی خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در صلح افغانستان اظهار داشت: ماراتون مذاکرات آمریکا و طالبان روز گذشته به اتمام رسید و تمامی طرفین در این دور از مذاکرات به دنبال پایان جنگ در افغانستان هستند.

وی افزود: با تمام فراز و فرودهایی که در این دوره از مذاکرات وجود داشت اما حرکت به سمت جلو بوده است.

خلیلزاد ادامه داد: برای رسیدن به توافق صلح باید در مورد چهار موضوع خروج سربازان، تضمین‌های ضد تروریسم، گفت‌وگوی بین الافغانی و آتش‌بس به توافق برسیم و اینکه در پنجمین مذاکرات در دوحه در مورد خروج نظامیان و تبدیل نشدن افغانستان به مکانی برای فعالیت تروریسم به یک پیش‌نویس رسیدیم.

وی تاکید کرد: زمانی که توافق بر سر زمان خروج نظامیان و همچنین عدم تبدیل نشدن افغانستان به مکانی برای تروریسم، صورت گیرد، مذاکرات بین الافغانی آغاز خواهد شد.

نماینده ویژه آمریکا در صفحه توئیتر خود در پایان نوشت: برای مشورت به واشنگتن برخواهم گشت و به زودی مذاکرات از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش فارس، پنجمین دور مذاکرات میان آمریکا و طالبان در دوحه قطر 15 روز به طول کشید و روز گذشته به پایان رسید.

در چهارمین دور مذاکرات طرفین اعلام کردند که به چهارچوب توافق دست یافته و پیشرفت‌های قابل ملاحضه‌ایدر مورد خروج نظامیان آمریکا و عدم تبدیل شدن افغانستان به مکانی برای فعالیت‌های تروریستی صورت گرفته است.

در 19 سال گذشته بیش از 48 هزار نفر در افغانستان کشته شده و با افزایش خشونت در این کشور و عدم توانایی آمریکا در شکست طالبان، واشنگتن برای پایان جنگ رو به مذاکره مستقیم به طالبان آورده است.

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.