دستگیری رهبر اخوان‌المسلمین و آغاز موج بحران جدید

روزنامه دیلی تلگراف به بحران مصر و موج دستگیری‌های رهبران اخوان‌المسملین پرداخت و نوشت:...

 

روزنامه دیلی تلگراف 20 آگوست 2013 (29 مرداد) به بحران مصر و موج دستگیری‌های رهبران اخوان‌المسملین پرداخت و نوشت: نیروهای امنیتی مصر روز سه‌‌شنبه محمد بدیع، رهبر معنوی اخوان‌المسلمین را دستگیر کردند که این اقدام، آغاز روند تشدید سرکوب‌ها علیه حزب محمد مرسی، رئیس‌جمهور مخلوع مصر است. این اقدام، وحشت از تشدید وضعیت پرتنش کنونی در مصر را به همراه داشته است. تاکنون حدود 900 نفر طی تنش‌ها و سرکوب‌ها در سراسر کشور کشته شده‌اند. در آخرین خونریزی‌ها، شبه‌نظامیان 25 پلیس را در شبه‌جزیره سینا کشتند که این اقدام، درست چند ساعت پس از کشته شدن 37 زندانی اخوان‌المسلمین صورت گرفت. وزارت کشور مصر اعلام کرد که پلیس، محمد بدیع، رهبر اخوان‌المسلمین را در نزدیکی میدان رابعه العدویه بازداشت کرده است. در این میدان روز چهارشنبه هنگامی که نیروهای امینتی تلاش می‌کردند از حضور معترضان پاکسازی شود، بیش از 200 تن از طرفداران اخوان‌المسلمین کشته شدند.

در ادامه مقاله آمده است: اعضای ارشد سازمان اخوان‌المسلمین از جمله محمد بدیع از سوی مقامات مورد حمایت ارتش به تحریک خشونت و کشتار متهم شده‌اند. منابع قضایی گفتند که اتهامات تازه‌ای نیز علیه شخص محمد مرسی مطرح شده است.

بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل گفت که عمیقاً از آمار کشته‌شدگان ناراحت است و خواستار «تحقیقات کامل به‌منظور مشخص شدن حقایق مربوط به این حادثه» شد.

در پایان مقاله آمده است: موج جدید ناآرامی‌ها چند ساعت پس از آن آغاز شد که ژنرال عبدالفتاح السیسی متعهد شد که از طریق نیروهای امنیتی پاسخ مقتدرانه‌ای به خشونت معترضان خواهد داد. سیسی گفت که «هرگز در برابر نابودی کشور ساکت نخواهیم نشست.»

دیده‌بان حقوق بشر از حاکمان مصر خواست «به‌طور اضطراری دستورات خود به پلیس برای کاربرد سلاح گرم علیه معترضان را لغو کند.» سفرای اتحادیه اروپا در واکنش به خشونت‌ها برای نشست در بروکسل، از تعطیلات تابستانی فراخوانده شدند تا روابط خود با مصر را طی این نشست اضطراری در روز چهارشنبه مورد بازنگری قرار دهند. اتحادیه اروپا متعهد شده است پنج میلیارد یورو به مصر کمک کند؛ اما پس از سرنگونی مرسی، در این مورد احتیاط‌آمیز رفتار کرده است. چاک هگل، وزیر دفاع آمریکا، مصرانه از دولت موقت مصر خواست تا «راهبردی فراگیر برای آشتی اتخاذ کند» اما در عین حال گفت که نفوذ آمریکا در این مورد محدود است. واکنش بین‌المللی در کل انتقادآمیز نبوده است. عربستان و اردن نیز گفته‌اند از مصر در جنگ علیه تروریسم حمایت می‌کنند.

تحلیل‌:به اوضاع بغرنج و بحران مصر از زاویه دیگری هم می‌توان نگاه کرد، زاویه‌ای که کمتر به آن پرداخته شده است. واقعیت این است که رژیم صهیونیستی که پس از آغاز موج بیداری اسلامی و به‌ویژه پس از پیروزی اسلام‌گرایان در مصر به‌شدت تحت‌فشار قرار گرفته بود، این روزها، روزهای خوش و شادی را می‌گذراند و این رژیم را می‌توان بزرگ‌ترین کامیاب اوضاع امروز جهان اسلام به‌ویژه مصر و سوریه و... دانست. بنابراین مشخص است که کودتاچیان به چه کسانی خدمت می‌کنند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.