صفارهرندی در طرح ولایت قزوین:

شاید اصلاحاتی‌ها از روحانی به عنوان کاتالیزور استفاده کنند

وزیر ارشاد دولت نهم گفت: ممکن است اصلاح طلبان با غلبه جریان افراطی، روحانی را به عنوان یک کاتالیزور برای ورود مجدد خود به دولت دانسته و در فکر ...

 

محمدحسین صفارهرندی شب گذشته در جمع دانشجویان طرح ولایت در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین به تحلیل جریان سیاسی کشور پرداخت.

 

وی با اشاره به اتفاقات سال های اخیر در اوضاع سیاسی کشور افزود: نکته قابل توجه از نتایج انتخابات 92، تغییرات در نگرش دو جریان اصلی سیاست ورزی کشور است.

 

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: بدون تردید در سمت جریان اصلاح طلبی آنچه در سال های اخیر به صورت خواسته یا تحمیل شده در این جریان صورت گرفته نوعی بازنگری در جریان های پیشین و تغییر در آرایش کلی و نوع مواجهه با مسائل سیاسی است.

 

صفارهرندی تصریح کرد: مرور تاریخ سیاسی کشور از دوم خرداد سال 76 تا اواخر دهه 80، گویای دوران بحرانی جریان اصلاح طلب در سه ساحت آرمان، برنامه و آرایش تشکیلاتی است.

 

وی بیان داشت: در انتخابات سال 88، اصلاح طلبان فرصتی دوباره برای خیزش یافتند که در این فرصت از سویی جریان مخالف و رقیب و از سویی دیگر بازنگری در روش های خود، به آنها مدد می رساند، ولی آنها از این فرصت استفاده نکرده، از جریانات سال های آخر دوران اصلاحات درس نگرفتند و اوضاع نابسامانی برای خود رقم زدند.

 

این کارشناس مسائل سیاسی به اتفاقات خوب برای اصلاح طلبان نیز اشاره کرد و گفت: اصلاح طلبان بعد از پشت سر گذاشتن فتنه 88 به این نتیجه رسیدند که نظام اسلامی، نظام ریشه دار و مستقل است و خروج از این نظام به نفع آنها نبوده و فرصت ساز نیست.

 

صفارهرندی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نظام جمهوری اسلامی نگاهی به افراد خروج کرده از نظام ندارد، بنابراین اگر هم افرادی خواهان ایجاد تغییر باشند باید وارد نظام شوند.

 

وی بیان داشت: در نگاه به این روند تغییر، نگاهمان مطلق نبوده و این سخن بدان معنا نیست که نگرش همه اصلاح طلبان تغییر کرده یا آنچه آنها امروز جاری می کنند ریشه در واقعیات و صداقت گفتار آنها دارد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت نهم افزود: این گروه از اصلاح طلبان باید صداقت در ادعایشان را اثبات کرده و صف آرایی خود را با افراد اصلاح طلب تندرویی که همچنان برای عدم مشروعیت نظام ارزش قائلند، مشخص کند. 

 

صفارهرندی آرایش کنونی اصلاح طلبان را وفاداری به آموزه های نظام دانست و در مثالی برای تایید این مطلب گفت: در روزهای اتخاذ رای اعتماد مجلس به وزرا شاهد بودیم که تندروترین افراد این جبهه اعلام دوری از جریان فتنه داشته و پذیرفته بودند که حتی اگر اندکی به این جریان تمایل داشته باشند رسوا خواهند شد و اگر هم مستنداتی در حضور این وزرای پیشنهادی وجود داشت، سعی در توجیه آن داشتند.

 

وی بیان داشت: تغییر دیگری که برای جریان اصلاح طلب می توان تحلیل کرد، بازنگری و بازاندیشی آنها نسبت به عملکردهای گذشته خود است.

 

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: در شرایطی که گزینه حداکثری اصلاح طلبان شانس لازم برای کسب آرای مردم یا تایید نظام را نداشت این انعطاف در آنها به وجود آمد که به نفع جریانی که مقبولیت مردمی بیشتری داشته و از تایید نظام برخوردار است، از خواسته های خود تنزل کنند و به گزینه حداقلی راضی شوند.

 

صفارهرندی ادامه داد: در ابتدا به هاشمی که با تمام معیارهای آنها نیز هماهنگی نداشت، روی آورده و بعد از عدم احراز صلاحیت وی، به شخصی که به اعتراف خود از نامزد اصلاح طلبان نبود، راضی شدند.

 

وی خاطرنشان کرد: چنین آمادگی برای قبول واقعیت و تنزل از آرمان های اولیه چیزی بود که به اصلاح طلبان امکان بازسازی خود را داد.

 

این کارشناس مسائل سیاسی  افزود: البته ممکن است اصلاح طلبان با غلبه جریان افراطی، روحانی را به عنوان یک کاتالیزور برای ورود مجدد خود به دولت دانسته و در فکر روی کار آوردن گزینه حداکثری خود در انتخابات ریاست جمهوری دوره های بعدی باشند.

 

صفارهرندی در ادامه به تغییرات جبهه اصولگرایان اشاره کرد و گفت: تغییر مبنایی به وجود آمده در جریان اصولگرایان که متأثر از هدایت های مستقیم رهبر معظم انقلاب بود، واقع نگری را در آنها تقویت کرد و به این نتیجه رسیدند که با وجود اینکه جریان اصلاحات در کانون فتنه قرار داشت و با رصد هر فتنه گری به این جریان می رسیدیم، اما عکس این قضیه درست نیست و نمی توان گفت که تمام اصلاح طلبان در جریانات فتنه نقش داشته اند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اصلاح طلبی که فتنه گر نبوده، متهم نیست؛ البته حساب کسانی که در فتنه شرکت کرده اند جدا است و باید خدا را شاکر باشند که مورد عطوفت نظام قرار گرفته و مجازات نشدند، اما نباید توقع بازگشت به نظام بدون اعلام برائت از فتنه را داشته باشند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.