پشت پرده «روحانی سنج» و تلاش افراطیون خارج نشین

حسن روحانی ملزم به انجام وعده‌های انتخاباتیش است، اما این به هیچ وجه نباید به ابزار فشار برای افراطیون خارج‌نشین تبدیل شود.

 

 

کمپین «روحانی سنج» فعالیت جدیدی برای تحت فشار قرار دادن روسای جمهور دنیا نیست. پیش از این کمپین «Obama meter» و «morsi meter» برای بررسی فعالیت های باراک اوباما و محمد مرسی تشکیل شده بود؛ سرانجام این دو کمپین قابل توجه است. در آمریکا با بی توجهی غول های رسانه ای نافرجام ماند، اما در کشور مصر به ابزاری در دست کودتاچیان تبدیل شد. 

 

 


چندی پیش خبری مبنی بر ایجاد پایگاهی اینترنتی به نام «روحانی سنج» منتشر شد. صاحبان این صفحه خود را موظف کرده اند که «در طول 100 روز نخست ریاست جمهوری حسن روحانی» مانند نهادی ذی صلاح «بر نحوه اجرای وعده‌های وی» نظارت کنند. این صفحه وابسته به سازمان گفت و گوی جهانی است که با همکاری موسسه مانک (وابسته به دانشگاه تورنتو) و به همت شرکت اسمال مدیا فعالیت می کند.

 

موسسه گفت و گوی جهانی زاییده یک موسسه دیگر با نام موسسه گفت وگوی بین الادیان و بین فرهنگ هاست. پایه گذاران آن لئونارد سوندلر و آشوک کانگادبن هستند. برنامه کلی این موسسه هفت بخش دارد. این مراحل در جهت شبیه سازی انسان ها به یکدیگر (جهانی سازی) و هم راستا با نظم نوین طراحی شده است.

 


    

بخش آسیایی دانشکده امور جهانی دانشگاه تورنتو موسوم به موسسه مانک یکی از شرکای صفحه روحانی سنج است. رامین جهانبگلو که به جرم همکاری اطلاعاتی با سلطنت‌طلبان و برخی گروه‌های معارض، مدتی در زندان اوین بوده است از فعالان این موسسه به شمار می رود. این موسسه در ماه می 2013 با همکاری وزارت امور خارجه کانادا پیش از انتخابات 24 خرداد جلسه ای علیه ایرانیان در تورنتو برگزار کرد. جان برد، وزیر امور خارجه و پیتر مکی، وزیر جنگ کانادا از هر گونه خشونت و درگیری در ایران حمایت کردند.


در این جلسات دو روزه که با تلاش موسسه مانک برگزار شد گروهی از افراطیون خارج نشین به مدیریت مهرانگیز کار به سخنرانی پرداختند. از جمله موضوعات محوری که به بحث گذاشته شد راه های ناامید کردن مردم و افزایش فشارهای اقتصادی به ایرانیان بود.

 

 

 


جالب ترین حامی صفحه روحانی سنج، سایتی به نام اسمال مدیاست که به زبان انگلیسی فعالیت می کند. بیشترین تلاش این سایت (همان طور که در سه عکس طراحی شده در لوگوی روحانی سنج آمده است) تاکید بر زنان و فمنیست است. در پروژه هایی که این سایت علیه زنان مسلمان ایرانی به عمل آورده است ضمن توهین به زنان، با درج عکس های غیراخلاقی به سیاه نمایی پرداخته است. آنها با تاکید بر اینکه «فرهنگ ایران در شرایط اضطراری قرار گرفته» تلاش کردند که وضعیتی وخیم از هنرمندان ایرانی، خصوصاً جامعه زنان به تصویر بکشند. لینک این سایت در صفحه اصلی روحانی سنج قرار دارد.


سه موسسه فوق به همراه چند سایت دیگر که خدمات نرم افزاری مخرب ارائه می دهند با ساختن صفحه روحانی سنج به شمارش معکوس پرداخته اند! گروه هایی که تا چند ساعت قبل از انتخابات سعی در برهم زدن آرامش و جلوگیری از حضور مردم در انتخابات داشتند، با چهره ای خیرخواهانه در پی تخریب منتخب ملت هستند. تحت فشار قرار دادن دولت و نظام اسلامی یکی از اهداف سایت روحانی سنج است.


حسن روحانی ملزم به انجام وعده های انتخاباتیش است، اما این به هیچ وجه نباید به ابزار فشار برای افراطیون خارج نشین  تبدیل شود. چنانچه رهبر معظم انقلاب می فرمایند: «من توصیه می‌کنم، هم مردم را به بردبارى، هم مسئولان محترم را به شکیبایی و حوصله. نباید توقع داشت مشکلاتى که در سر راه مردم وجود دارد - چه در زمینه‌ اقتصادى، چه در هر زمینه‌ دیگرى - در مدت کوتاهى برطرف شود.» 


در این صفحه ده ها مشکل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به چشم می خورد. حل همه آنها در 100 روز محال به نظر می رسد و احتمالاً موسسات ضدایرانی برنامه دیگری بعد از 100روز تدارک می بینند. امروز مدعیان دموکراسی برای مقابله با رای ملت ایران به ترفند «روحانی سنج» متوسل شدند، هر چند خوب می دانند ایران تفاوت زیادی با مصر دارد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.