حمله به سوریه؛ ایران در تنگنای تعامل یا تقابل با غرب!

پایگاه اینترنتی کریستین ساینس مانیتور در مقاله‌ای به بحران سوریه و سیاست‌های ایران پرداخت و نوشت:...

 

 

پایگاه اینترنتی کریستین ساینس مانیتور 31 آگوست 2013 (9 شهریور) در مقاله‌ای به بحران سوریه و سیاست‌های ایران پرداخت و نوشت: به موازات آنکه آمریکا به حمله علیه سوریه نزدیک می‌شود، ایران اتحاد خود با سوریه را حفظ کرده و در عین حال بر تعامل خود با آمریکا و غرب بر سر برنامه هسته‌ای و سایر مسائل تأکید می‌کند. لحن تند ایران ظاهراً چندان تغییر نکرده است. رهبر ایران در مورد حمله به سوریه هشدار داده و گفته که «ابعاد و پیامدهای آن نامشخص است.» محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران نیز اشاره کرده که سوریه می‌تواند به «ویتنام دوم» آمریکا تبدیل بشود؛ اما حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، لحنی معتدل‌تر به خود گرفته است. مقامات ایران، به‌دقت استفاده هر یک از دو طرف از تسلیحات شیمیایی در سوریه را محکوم کرده‌ و راه‌حل دیپلماتیک را بهترین گزینه دانسته‌اند.

در ادامه مقاله آمده است: یک تحلیل‌گر در ایران که نخواست نامش فاش شود، گفت: «این روندی پیچیده است، اما تصور می‌کنم ایران می‌تواند مسئله سوریه را از گفت‌وگوهای خود با غرب و نیز آمریکا در مورد مسئله هسته‌ای تفکیک کند.» به نظر می‌رسد ایران مادامی که بشار اسد بر مسند قدرت باشد، به چنین حمایتی ادامه دهد. سوریه متحدی حیاتی است که در کشمکش اعراب و رژیم صهیونیستی (اسرائیل) نقش اساسی ایفا می‌کند و محور مقاومت در جهان عرب به شمار می‌رود و مسیر ارسال کمک‌های ایران به شبه‌نظامیان حزب‌الله است. این تحلیل‌گر ایرانی با اشاره به اینکه ایران منتقد نحوه مقابله اسد با خیزش‌های مردمی است، می‌افزاید: «اگر اسد پس از حملات در قدرت باقی بماند، ایران تلاش‌هایی برای متقاعد کردن وی به منظور تغییر سیاستش در قبال مردم صورت خواهد داد... اگر جنگی رخ دهد، آخرین نقطه برای ایران نیست و بازی همه یا هیچ برای ایران به شمار نمی‌رود.»

در پایان مقاله آمده است: بحران سوریه نخستین آزمون سیاست خارجی برای روحانی به شمار می‌رود. وی متعهد شده که تنش‌ها با غرب به‌ویژه در مورد مسئله هسته‌ای را به پایان برساند. روحانی این هفته در توئیتر خود نوشت: «ایران از جامعه بین‌الملل می‌خواهد از تمام توان خود برای جلوگیری از کاربرد تسلیحات شیمیایی در جهان به‌ویژه سوریه استفاده کند.» محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز در صفحه فیس‌بوک خود درباره «تحولات منزجرکننده در سوریه» نوشت و آن را محکوم کرد. علی‌اکبر ولایتی، مشاور ارشد رهبر ایران، اوایل امسال گفته بود که هر گونه حمله علیه سوریه، حمله به ایران است. برخی از مقامات ایرانی معتقدند که 21 آگوست شورشیان مخالف اسد حملات شیمیایی انجام داده‌اند که بسیاری از آن‌ها، اسلام‌گرایان سنی و برخی نیز با القاعده مرتبط هستند. مطابق گفته دولت آمریکا، حملات شیمیایی نزدیک دمشق بیش از 1400 کشته بر جای گذاشته است. در ایران، پایگاه اینترنتی عصر ایران واکنش‌های ایران به حمله آمریکا را بررسی کرد. مطابق گزارش عصر ایران، «اگر این حملات اندک باشد، دولت روحانی احتمالاً واکنش نشان نخواهد داد؛ زیرا متعهد شده که سناریوی «برد- برد» را در گفت‌وگوهای هسته‌ای جاری رقم بزند؛ اما اگر حملات، گسترده‌تر باشد و به سرنگونی اسد بینجامد، ایران می‌تواند مقابله غیرمستقیم و غیررسمی را مد نظر قرار دهد.» فریده فرحی، کارشناس ایران در دانشگاه هاوایی، می‌گوید: «واقعیت این است که واکنش نظامی اوباما، تراژدی سوریه را به تراژدی آمریکا بدل می‌کند نه ایران... .

تحلیل‌:موضع ایران در برابر تحولات سوریه کاملاً‌ روشن است. آمریکا ادعایی کاملاً‌ کذب دارد که حتی با اسناد ساختگی هم نمی‌تواند افکار مستقل و هوشیار را فریب دهد و در حال حاضر هم نبود اسناد حقیقی و متقن، آمریکا را منفعل کرده و آن‌ها تلاش می‌کنند تا تنها با ادعای در دست داشتن اسناد افکار عمومی را قانع کنند تا شاید طی روزهای آینده برای آن چاره‌ای بیندیشند. روش برخورد آمریکا با سوریه بدون تأثیر بر مباحث هسته‌ای ایران نیست با این تفاوت که در بحث هسته‌ای، مدیریت، موقعیت و روش ایران، تعیین‌کننده‌ است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.