محتوای گزارش اطلاعاتی فرانسه علیه دولت سوریه

روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به گزارش سرویس اطلاعاتی فرانسه در مورد استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی پرداخت و نوشت:

 

روزنامه نیویورک‌تایمز 3 سپتامبر 2013 (12 شهریور) در مقاله‌ای به گزارش سرویس اطلاعاتی فرانسه در مورد استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی پرداخت و نوشت: دولت فرانسه به دنبال تقویت موضوع اقدام نظامی علیه سوریه است و به این منظور، روز دوشنبه خلاصه‌ای از گزارش محرمانه سرویس اطلاعاتی خود را منتشر کرد که در آن، اعلام شده حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، ماه گذشته از تسلیحات شیمیایی در حومه دمشق استفاده کرده است. این گزارش در حالی منتشر می‌شود که نگرانی اذهان عمومی در فرانسه از مداخله نظامی کشورشان در سوریه رو به افزایش است. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز اعلام کرده به‌دنبال رأی کنگره به حملات نظامی علیه سوریه است. در عین حال، مجلس بریتانیا نیز با حمله علیه سوریه مخالفت کرده و این مسئله در کل سبب شده فرانسه در مورد حمله به سوریه، در انزوای بین‌المللی قرار گیرد.

در ادامه مقاله آمده است: درخواست‌ها برای رأی مجلس در مورد حمله به سوریه نیز در فرانسه افزایش یافته است. البته فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، نیز از نظر قانون اساسی ملزم نیست پیش از توسل به اقدام نظامی، با مجلس مشورت کند و دولت وی نیز اعلام کرده چنین اقدامی نخواهد کرد. خلاصه گزارش نُه صفحه‌ای سرویس اطلاعاتی فرانسه به تحلیل و بررسی ویدئوها و اطلاعاتی پرداخته که سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای متحد در اختیار آن قرار داده است. این گزارش دوشنبه‌شب در پایگاه‌های اینترنتی دولتی منتشر شد. در این گزارش آمده است که در 21 آگوست نیروهای اسد حملاتی را هدایت کرده‌اند که در آن‌ها از «عوامل شیمیایی به طور گسترده» علیه غیرنظامیان در حومه دمشق استفاده شده است. در عین حال، به این مسئله نیز اشاره شده که دولت دمشق به منظور پاکسازی شواهد و مدارک، به این مناطق حملات گسترده هوایی کرده است. البته در این گزارش به میزان اطمینان از صحت مدارک و شواهد ارائه شده، اشاره نشده است. این گزارش هشدار داده است که «سرویس‌های ما اطلاعاتی از یک منبع ملی دارند که سبب می‌شود کسی تصور نکند اقداماتی از این دست دوباره انجام شود.» هرچند جزئیاتی دیگر در این گزارش نیامده؛ اما اعلام کرده که هیچ‌یک از گروه‌های شورشی ضداسد «توانایی نگهداری و به‌کارگیری» چنین تسلیحات شیمیایی را ندارند.

در پایان مقاله آمده است: آقای اسد تمام اتهامات علیه دولت خود را رد کرده و در مصاحبه خود با لوفیگارو گفته است که آمریکا یا فرانسه هیچ مدارک ساده‌ای در مورد استفاده دولتش از تسلیحات شیمیایی ندارند و حمله به کشورش می‌تواند پیامدهای نامشخصی در پی داشته باشد. در میان مقامات فرانسوی، این اتفاق نظر گسترده وجود دارد که دولت اسد حتی پیش از انتشار این گزارش اطلاعاتی مقصر است و مشخص نبود که اثر انتشار این سند چه خواهد بود. قرار است مجلس نمایندگان فرانسه روز چهارشنبه جلسه‌ای ویژه در مورد سوریه برگزار کند؛ اما قرار نیست در این مورد رأی‌گیری صورت گیرد. روز دوشنبه بسیاری از وزرای دولت از جمله نخست‌وزیر فرانسه با نمایندگان ارشد دیدار کردند.

 

تحلیل‌:اولاند نیز مانند اوباما و کامرون در مخمصه‌ای گرفتار شده که تنها راه نجات از آن، حواله کردن چند و چون مسئله به جای دیگر یعنی مجلس است. مدارک اشاره شده در یادداشت مذکور، همان مدارکی است که مجلس انگلیس و اوباما برای حمله براساس آن قانع نشدند و بعید است کارشناسان امنیتی فرانسه نیز در آن چیز جدیدی یافته باشند مگر اینکه اولاند قصد داشته باشد با زیر پا گذاشتن عقل و درک به‌تنهایی آتش‌افروزی کند. 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.