روش اوباما در کسب حمایت از کنگره

پایگاه اینترنتی فایننشال تایمز در مقاله‌ای به راهبردهای دولت اوباما برای حمله به سوریه پرداخت و نوشت:...

 

 

پایگاه اینترنتی فایننشال تایمز 4 سپتامبر 2013 (13شهریور) در مقاله‌ای به راهبردهای دولت اوباما برای حمله به سوریه پرداخت و نوشت: راهبرد اوباما برای جلب حمایت کنگره در حمله نظامی به سوریه بر دو محور مهم متکی است: نخست، چالش‌آفرینی علیه ایران و دوم، حفاظت از اسرائیل[رژیم صهیونیستی] با حمله نظامی به سوریه. اگرچه کنگره عمیقاً در مورد منطق حملات موشکی اختلاف‌نظر دارد؛ اما اعضای آن عموماً در فرستادن پیام محکم به ایران در مورد برنامه هسته‌ای اتفاق‌نظر دارند. آن‌ها درک می‌‌کنند که اسرائیل در عین حال که در مورد مسئله حملات سکوت اختیار کرده، به دنبال محفوظ ماندن از گسترش جنگ داخلی سوریه و جلوگیری از ناامنی محیط داخلی و پیرامونی خود است. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه از مباحث مربوط به ایران و اسرائیل در مصاحبه تلویزیونی استفاده کرد. وی گفت: «ایران تصمیم و رفتار ما در مورد کنوانسیون تسلیحات شیمیایی را مهم تلقی خواهد کرد... به همین ترتیب، اسرائیل در خطر است.»

در ادامه مقاله آمده است: مقامات دولتی آمریکا به طور خصوصی می‌گویند که عدم رأی به حمله نظامی به سوریه، ایران را ترغیب خواهد کرد که برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را به پیش ببرد و مداخله آمریکا را بعداً دشوارتر کند. آن‌ها تأیید می‌کنند که عاملی کلیدی در بحث دو هفته آینده حامیان و طرفداران اسرائیل خواهند بود که در میان جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان اهرم فشار دارند و می‌توانند تعداد موافقان حمله به سوریه را افزایش دهند. مسیحیان محافظه‌کار که مدافع اسرائیل هستند، می‌توانند در میان جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان اثرگذاری داشته باشند.

در پایان مقاله آمده است: برخی جمهوری‌خواهان ضدجنگ، استدلال می‌کنند که حمله به سوریه می‌تواند اسرائیل را بیشتر در خطر قرار دهد؛ به این ترتیب که سوریه و حزب‌الله لبنان ترغیب می‌شوند به‌دلیل حملات علیه سوریه، حملاتی صورت دهند؛ اما بسیاری از تحلیل‌گران تردید دارند که سوریه یا حزب‌الله خواهان تحریک اسرائیل به مداخله نظامی باشند، زیرا این شرایط، کار را برای سوریه و حزب‌الله دشوارتر می‌کند. این مسئله برای اسرائیل بسیار حساس است، زیرا اسرائیل تمایل ندارد از آمریکا بخواهد برای حفاظت از این کشور نیرو وارد سوریه کند. به همین دلیل، دولت اسرائیل نقش‌آفرینی کمرنگی دارد و گروه‌های طرفدار اسرائیل احتمالاً تمایل دارند که از نقش‌آفرینی برجسته در این مسئله پرهیز کنند. مایکل هرتزوگ از مؤسسه سیاست خاورنزدیک واشنگتن در تحلیلی نوشت: «در حالی که اسرائیل مراقب است در این بحران دخیل به نظر نرسد، به‌آرامی انتظار دارد آمریکا اقدامی واقعی صورت دهد... اسرائیلی‌ها معتقدند اعتبار آمریکا میان بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه در نظر ایران در خطر است. نابودی بازدارندگی آمریکا برای اسرائیل و آمریکا بد و نامطلوب خواهد بود.» کاخ سفید احتمالاً می‌تواند روی کمک برخی نمایندگان حامی اسرائیل حساب باز کند.

 

تحلیل‌:قضیه حمله احتمالی به سوریه دو رکن پیدا کرده است: 1- اعتبار آمریکا 2- امنیت رژیم صهیونیستی. جنگ‌طلبان با بهانه کردن این دو رکن بر طبل جنگ می‌کوبند؛ اما هیچ کجا در جهان پیدا نمی‌شود که تضمین کند در صورت وقوع جنگ، این دو رکن مصون و محفوظ می‌مانند. تنها دروغ‌پردازان این‌گونه تبلیغ می‌کنند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.