دیپلماسی ظریف یا ضعیف؟!

وزير امورخارجه انگليس در ديدار با آقاي ظريف، وزير امور خارجه کشورمان، تقريباً هرچه دلش خواست، نثار همتاي ايراني خود کرد!

 

جناب ظريف که معمولاً زودتر از خبرگزاري‌ها، خبر ديدارها و فعاليت‌هايش را در صفحه فيس‌بوکش مي‌نويسد، در اين شبکه اجتماعي نوشته که دو طرف توافق کرده‌اند براي بازگشايي سفارت‌ها در تهران و لندن مذاکراتي ميان مديران وزارت‌خانه‌ها انجام شود؛ اما بي‌بي‌سي - بنگاه خبرپراکني وابسته به وزارت امورخارجه انگليس - روايت کامل‌تري از اين ديدار ارائه کرده و نوشته است: وزیر امور خارجه در این دیدار گفته است: کلمات به‌تنهایی کافی نخواهند بود.«وقت آن است که آن بیانیه‌ها با گام‌های ملموس از سوی ایران برای پاسخ به نگرانی‌های جامعه جهانی در مورد نیات ایران همراه شود و اگر چنین گام‌هایی برداشته شود، در آن صورت، به اعتقاد من امکان ایجاد رابطه‌ای سازنده‌تر میان ما وجود خواهد داشت.»[!]

هیگ از ایران خواست با پایان دادن به حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و حمایت از یک معاهده صلح در سوریه که سازمان ملل تلاش دارد میانجیگری کند «نقشی سازنده» در بحران سوریه بازی کند. او همچنین خواستار بهبود وضع حقوق بشر در ایران شد.[!]

آقای هیگ همچنین گفت که سفارت بریتانیا فقط در صورتی مجدداً باز خواهد شد که بتواند «بدون آزار و بدون مشکلاتی که در گذشته در مسیر آن قرار داده شده بود»، کار کند.

اين‌طور که بي‌بي‌سي جريان اين ديدار را روايت کرده، ظاهراً آقاي ظريف مطلب خاصي براي ارائه در اين ديدار نداشته است!ظاهراً «ديپلماسي ظريف» که روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب به هر بهانه‌اي تيترش مي‌کنند، اين قدر‌ها هم ظريف نيست، بلکه مي‌شود گفت در اين اتفاق ضعيف است!

بسيار جالب است که وزير خارجه انگيس اساساً به حمايت غرب از جنگجويان مستقر در سوريه و ارسال سلاح و کمک به آن‌ها حرفي به ميان نياورده است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.