ایران محور گفت‌وگوی اوباما و نتانیاهو

پایگاه اینترنتی سی‌بی‌اس نیوزدر مقاله‌ای به محتوای سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با باراک اوباما، رئیس‌جمهورآمریکا،پرداخت و نوشت: ...

 

 

پایگاه اینترنتی سی‌بی‌اس نیوز 1 اکتبر 2013 (9مهر) در مقاله‌ای به محتوای سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با باراک اوباما، رئیس‌جمهورآمریکا،پرداخت و نوشت: دیپلمات‌ها می‌گویند نخست‌وزیر اسرائیل[رژیم صهیونیستی] یک پیام برایآمریکا و جامعه بین‌الملل داشت: ادامه دهید و پیشنهاد رئیس‌جمهور جدید ایران را آزمایش کنید؛ اما دلیلی ندارد که به ایران در مورد شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای اعتماد کنید.

در ادامه مقاله آمده است: اما پرسش اینجاست که ایران در مورد اعتمادسازی برای آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چه تعهدی داده است؟ ایران تمایل دارد در ازای پایبندی به قطعنامه‌های سازمان ملل، تحریم‌های تحمیلی لغو شود. روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که ایران حق دارد برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز را ادامه دهد. در واقع، این موضوع تضمینی درست تحت ان‌پی‌تی است. با وجود این، دلیل اینکه چهار دور تحریم‌ها علیه ایران اجرایی شد، شفاف نبودن برنامه هسته‌ای این کشور بود. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در کاخ سفید به آقای اوباما گفت: «حداقل درخواست و حرف آخر اینکه ایران باید به‌طور کامل برنامه هسته‌ای نظامی خود را متوقف کند.» آقای اوباما نیز گفت: «ما با چشمان بسیار باز وارد این گفت‌وگوها شدیم. هر آنچه که ما انجام می‌دهیم، مستلزم حصول بالاترین سطوح اطمینان و تأیید برای ماست تا لغو تحریم‌ها که تصور می‌کنم ایرانی‌ها دنبال می‌کنند، محقق شود.» سوزان رایس، نماینده آمریکا سازمان در سازمان ملل و در حال حاضر مشاور امنیت ملیآمریکا پیش از این دیدار شفاف‌سازی کرد که «به ایران اجازه داده نخواهد شد که به غنی‌سازی ادامه دهد.»

در پایان مقاله آمده است: هنگامی که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای دور نخست تحریم‌ها به ایران را تحمیل کرد، در قطعنامه آن آمده بود که ایران حق غنی‌سازی برای اهداف صلح‌آمیز را دارد؛ اما به دلیل سرپیچی از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و به‌منظور اعتمادسازی در مورد عدم انحراف به سوی ساخت تسلیحات هسته‌ای، «ایران باید بدون تأخیر بیشتر، تمام فعالیت‌های مرتبط با غنی‌‌سازی و فرآوری را به حالت تعلیق درآورد.» اما آماده‌سازی‌های ایران برای اعتمادسازی برای جامعه‌ بین‌الملل به‌زودی آزمایش خواهد شد؛ اما نتانیاهو در مورد صداقت رئیس‌جمهور ایران تردید دارد. دیپلمات‌ها می‌گویند او احتمالاً در مجمع عمومی سازمان ملل مانند سال گذشته تصویر کارتونی برای نمایش خطر بمب هسته‌ای نشان نخواهد داد،‌ بلکه احتمالاً ترجیح می‌دهد باراک اوباما و قدرت‌های بزرگ، مسیر دیپلماتیک را آزمایش کنند؛ اما بر این نکته تأکید خواهد کرد که هرگونه لغو تحریم‌ها باید نخست با تحقق نتایج ملموس و اطمینان‌بخش صورت گیرد.

 

تحلیل‌:مشی جدید جمهوری اسلامی ایران موج سنگینی به راه انداخته که به صلاح آمریکا و حتی رژیم صهیونیستی نیست که در برابر آن بایستند و با اینکه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تلاش کرده موضع تندی در برابر این مشی جدید بگیرد و اوباما هم مایل بوده در این موضوع با وی همراهی کند، در لحن و کلام آن‌ها نشانه‌های احتیاط و پرهیز از برخورد مستقیم با این موج سنگین مشاهده می‌شود. ایران برای فشار بیشتر بر آن دو باید با حفظ کامل حقوق هسته‌ای به «نرمش قهرمانانه تهاجمی» ادامه دهد و نگذارد موج به راه افتاده فرونشیند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.