زوایایی دیگر از مراسم استقبال از روحانی در فرودگاه مهرآباد+فیلم

«خبرگزاری دانشجو» طی گزارشی مستند تلاش کرده گوشه‌ای از اتفاقات تجمع در فرودگاه مهرآباد برای استقبال از رئیس‌جمهور را نمایان کند.

 

اول مهر ماه حسن روحانی زنگ مدارس را زد و پس از آن راهی اولین سفر خود به نیویورک برای شرکت در  شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد شد.

روحانی پیش از ترک تهران امید این مسئله را داد که قرار است چهره دیگری از ملت ایران به تصویر بکشد و با کلید واژه «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» راهی آمریکا شد. اما پیش از سفر روحانی فضای رسانه ای سمت و سویی عجیب به خود گرفت و پس از انتشار بیانیه کاخ سفید مبنی بر احتمال دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه این نشست کمتر کسی بود که در این رابطه سخن نگوید. در همان زمان روزنامه یدیعوت آهارانوت گزارش داد که وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است در صورتی که دولت حسن روحانی در رابطه با تلاش‌ها برای حل اختلافات در برنامه هسته ای ایران مصمم باشد، آمریکا مایل است با رییس‌جمهور جدید ایران همکاری داشته باشد.

 

روحانی به نیویورک سفر کرد و در سخنان خود در سازمان ملل اظهار داشت: «در این گذر حساس در تاریخ مناسبات جهانی، عصر بازی‌های با حاصل جمع صفر پایان یافته است؛ ولی هنوز معدودی از بازیگران روشها و ابزارهای کهنه‌شده، و عمیقاً ناکارآمد را به‌کار می‌گیرند تا برتری و سلطه پیشین خود را حفظ کنند. نظامی‌گری و استفاده از ابزارهای نظامی و خشن برای انقیاد دیگران، نمونه ناکارآمدی از تداوم کنشهای کهنه در شرایط نوین است.» 

 

 

 

 

در واپسین لحظات سفر روحانی به نیویورک بود که خبری تمام رسانه ها را در کمتر از چند ساعت در نوردید؛ «روحانی و اوباما با صورت تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند». این اقدام که بدون رعایت ملاحضات و چارچوب های متداول دیپلماتیک صورت گرفته بود ابتدا همه را در شوک فرو برد و پس از آن واکنش های زیادی را در بین نخبگان، مسئولان و دانشجویان به همراه داشت چرا پس از 34 سال دو تن از مسئولان ارشد ایران و آمریکا با یکدیگر گفتگو میکردند و البته که همه در کشور انتظار داشتند این گفتگو مابه‌ازایی برای جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

 

هر رفتنی را برگشتنی است و روحانی نیز از این قاعده مستثنی نبود؛ روحانی پس از این اتفاقات به کشور بازگشت اما حواشی این بازگشت زیاد بود. شنبه ششم مهر نزدیک ظهر است که از سامانه های ارسال پیامک انبوه، پیامی مبنی بر استقبال از رئیس جمهور در پاویون دولت برای تعداد زیادی از شهروندان تهرانی ارسال می شود. شبکه های مجازی نیز در آخرین ساعات روز جمعه میدان تبادل اخبار و تحلیل های این گفتگو بود. در این میان اطلاعیه دعوت برای استقبال از رئیس جمهور از سوی گروه‌های فعال در جریان فتنه 88 نیز رد و بدل می شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جمعی از دانشجویان هم که به گفته خودشان از مذاکرات هسته ای سال 2003 سعد آباد که منجر به محور شرارت خواندن ایران و تعطیلی فعالیت های صلح آمیز هسته ای انجامیده بود احساس نگرانی میکردند تصمیم گرفتند تا با حضور در فرودگاه مهرآباد نگرانیشان را به رئیس جمهور ابراز کنند.دانشجویان باحمل پلاکاردهایی تلاش می کردند به روحانی و مسئولان مربوطه این هشدار را بدهند تا مراقب باشند حرکت بر مدار عزت ملت ایران در بحث هسته ای را در خط سازش قرار ندهند و عقبگرد نداشته باشند.

 

یکی از دانشجویان دانشگاه امیر کبیر در گفتگو با خبرنگار میدانی «خبرگزاری دانشجو» در خصوص علت حضور در این تجمع گفت: «چندی پیش رسانه های خارجی مانند رادیو فردا در یادداشتی با ذوق زدگی از مذاکرات هسته ای با ترکیب جدید تیم مذاکره کننده به عنوان مذاکرات سعدآباد 2 نام می برد؛ مذاکرات سعد آبادی که ما از اون خاطره خوبی نداریم . نتیجه آن مذاکرات این شد که تحقیقات هسته ای تعلیق و جمهوری اسلامی ایران به عنوان محور شرارت معرفی شد؛ ما نگران این مسئله هستیم و نمی خواهیم کشورمان به آن دوران برگردد. همه حرف ما این است که امریکا قابل اعتماد نیست.»

 

 

 

 

 

 

 

 

در این تجمع تابلوهای دست نوشته دانشجویان  مضامینی از جمله " نرمش قهرمانانه به معنای عبور از خط قرمز نیست"، "از چه زمانی دیگر خون جوانان ما از دستان ننگین آمریکا نمی چکد"، "هدف از مذاکره با آمریکا یک کار تبلیغاتی است" و "نتیجه مذاکره با جان کری تحریم ها لغو نمی شود" و " امریکا قابل اعتماد نیست "بود.

 

 

 

 

 

 

در جمع دانشجویان نیز فردی با ارائه توضیحاتی بر لزوم حفظ احترام رئیس جمهور و ملزومات برگزاری تجمع تاکید می کند.

از سوی دیگر اما عده ای که همواره به عنوان چهره هایی متفاوت در حمایت از این اقدام روحانی در مراسم استقبال حاضر شدند و در تجمعی شعارهایی همچون "روحانی روحانی تشکر تشکر" و "ابوالفضل علمدار روحانی را نگهدار" از مذاکره دو رئیس جمهور حمایت کردند. در بین موافقان چهره های مختلفی حضور داشتند عده ای از آنها با اتوبوس شرکت های خصوصی و با پلاکارد شرکتشان آمده بودند، عده ای هم دانش آموز بودند که با تعطیلی مدارسشان به فرودگاه آورده شده بودند.

 

 

 

 

 

 

 

 

در بین تجمع کنندگان حضور باران کوثری نیز بسیار جلب توجه می‌کرد که بلافاصله پس از تجمع با ارسال فیلمی به  بی‌بی‌سی به شرح ماوقع پرداخت.

 

 

 

 

شاهدان عینی ماجرا اینطور گزارش داده اند که «پس از انتظار تجمع کنندگان برای ورود رئیس جمهور همچنان عده ای صدد هماهنگی بودند و تلفن های مکررشان قطع نمی شد. در این بین عده ای که از بلاتکلیفی خسته شده بودند مشغول نماز خواندن شدن . کمی گذشت و ناگهان ماشین حامل آقای رئیس جمهور وارد شد همه گرد ماشین دکتر روحانی جمع شدند و ماشین ایشان را همراهی می کردند. در این لحظه بود که ماشین با صف نمازگزاران برخورد کرد. عده ای که نماز می خواندن از این حرکت ناراحت شدند». بعد ها در رسانه ها اینطور منعکس شد که کفشی به طرف ماشین رئیس جمهور پرتاب شده و در تیتر رسانه های همچون بی بی سی جای خوش کرد که همه عکس ها و فیلم های موجود حکایت از آن دارد که نمازگزاران کفش های خود را در دست گرفته اند و هیچ کفشی به سمت خودروی حامل رئیس جمهور پرتاب نشده است.

 

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که پس از مذاکره وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر خارجه آمریکا و نیز تماس تلفنی آقای اوباما با رئیس جمهور کشورمان، جمعی از دانشجویان و فعالان سیاسی و اجتماعی با تشکیل کمیته‌ای با عنوان «کمیته صیانت از منافع ایران» سئوالاتی را در ارتباط با این مذاکرات مطرح کردند که متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

در چند روز اخیر با سفر ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، شاهد برخی موج سازی‌های رسانه‌ای و همچنین برخی اقدامات غیرمتعارف در عرصه دیپلماتیک بودیم که سوالات جدی را در رابطه با منافع ملی کشور بوجود می‌آورد. شفاف‌سازی و پاسخ‌گویی در رابطه با رفتارهای صورت گرفته مهمترین اقدامی است که هیات دیپلماتیک ایرانی در بدو ورد به کشور باید انجام دهند تا شائبه هرگونه تسامح و غفلت از حفظ منافع ملی از بین برود. ما بعنوان جمعی از دانش‌جویان و تشکل‌های مردمی در همین راستا سوالاتی را از افرادی که به نمایندگی از ایران در این سفر حضور داشته‌اند به شرح زیر داریم.

 

1- با توجه به سابقه نیرنگ و دشمنی دولت آمریکا، لازم است مفاد دیدار وزیر امور خارجه با همتای آمریکایی به جای گزیده‌گویی در شبکه‌های اجتماعی هرچه زودتر تماماً بصورت رسمی رسانه‌ای شده تا از هرگونه سوء استفاده رسانه‌های بیگانه از این اقدام جلوگیری شود.

 

2- هیات نمایندگان ایرانی باید پاسخ دهند بر اساس کدام تحلیل در شرایط کنونی به این نتیجه رسیده‌اند که به سراغ گفتگو با دشمن شماره یک ملت ایران بروند و دست آورد رفتارهای صورت گرفته در این سفر برای ملت چه بوده است؟

 

3- آقای روحانی باید پاسخ دهند چنین تفسیری از رفتارهای دیرینه یک حکومت غارتگر با یک ملت ستمدیده که تمام مشکلات و دشمنی‌های دولت‌های آمریکا با ایران را ‌صرفاً ناشی از سوء تفاهمات و عدم رعایت آداب دیپلماتیک می‌خوانند ناشی از سطحی‌نگری و ساده‌لوحی در فهم مسائل پیچیده روابط بین‌الملل قلمداد نمی‌شود؟

 

4- آیا نمایندگان ایران در گفت‌وگو و دیدار با مقامات آمریکایی دغدغه‌ای نسبت به جنایات آمریکا از انواع و اقسام کودتاها و دخالت در امور داخلی، همچنین حمایت از شاه تا صدام، منافقین، سرنگونی هواپیمای مسافربری و اعمال وحشیانه‌ترین تحریم‌های تاریخی بر علیه یک ملت داشته‌اند؟ آیا چنین عباراتی را می‌توان در بازخوانی مکالمات تلفنی و متن دیدارهای صورت گرفته یافت؟

 

5- آقای روحانی باید توضیح دهند چگونه طبق آنچه در رسانه‌های خبری از قول مشاور امنیت ملی آمریکا آمده، رئیس جمهور ایران که باید نماد عزت و اقتدار یک ملت باشد در آخرین ساعات حضور در نیویورک، در اقدامی تعجب‌برانگیز در خواست تماسی تلفنی با رئیس دولت آمریکا کرده است؟

 

در پایان با توجه به فراوان سوالاتی که در رابطه با رفتارهای صورت گرفته وجود دارد و همچنین باتوجه به سابقه تاریخی آمریکا که نشان می‌دهد هر گاه سران این دولت ضعف، سستی و یا خوش‌باوری در سران کشورهای مستقل دیده‌اند نه تنها از هجمه‌شان کوتاه نیامده که جرات بیشتری برای تهاجم پیدا کرده‌اند، کمیته مردمی صیانت از منافع ایران برای پیگیری حقوق حقه ملت که ممکن است زیر پای دیپلمات‌ها و سستی مسئولین داخلی یا زیاده‌خواهی خارجی‌ها له شود اعلام موجودیت می‌نماید.

 

 

roh

downloadدانلود

 

roh-2

downloadدانلود

 

roh3

downloadدانلود

 

roh4

downloadدانلود

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.