«سعید حجاریان» که از مبتکران این طرح است، درباره آن گفته است: «پارلمان اصلاحات ايده خوبي است. ايدهاي است که ميخواهد از پايين شکل بگيرد؛ از سطح مناطق، شهرستانها، استانها و مرکز. هرمي باشد که افراد، درون آن سازمان مييابند. پارلمان اصلاحات چند خوبي دارد: اول اينکه، موانع کنوني بر سر فعاليت احزاب، پيش روي فعاليت پارلمان قرار ندارد. دوم آنکه، پارلمان محيطي شبيه به پلاسما را بهوجود ميآورد که احزاب بتوانند داخل آن عضوگيري کنند. ثالثاً، در مواقع انتخابات، این پارلمان، قدرت بسيج کنندگي براي جمعآوري آرا را دارد. منتهي مشکل پارلمان، موقعی است که قرار باشد جاي احزاب را بگيرد در حالي که پارلمان يعني قوه مقننه. مادامي که نگوييم قوه مجريه پارلمان چيست و کيست، اين طرح ابتر خواهد بود. بايد نشان داد بازوي اجرايي پارلمان چيست؟ مصوبات پارلمان اصلاحات را قرار است چه کسي اجرايي کند؟ آيا قرار است پارلمان اصلاحات جايگزين دفتر سياسي احزاب شود؛ که محال است. يا آنکه ميخواهد مستقلاً بازوي اجرايي بسازد؛ که خلاف قانون احزاب است و قانون خاص ميخواهد.»
حجاريان در بخش ديگري از سخنان خود، با توجه به مشکلات فراروی پارلمان اصلاحات، پيشنهاد جبهه ملي اصلاحطلبان را داده و گفته است: «به نظرم، الگوي جبهه ملي مناسب است. به هر حال، ايدهاي بود که مدتي کار کرد.»
دیدگاه ها