چشم‌انداز مبهم‌ گفت‌ وگوهای هسته‌ای ایران

پایگاه اینترنتی یو ‌اس‌ای تودی 15 اکتبر 2013 (23مهر) در مقاله‌ای به ابعاد گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: ...

 

 پایگاه اینترنتی یو ‌اس‌ای تودی 15 اکتبر 2013 (23مهر) در مقاله‌ای به ابعاد گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی روز سه‌شنبه با ایران در مورد برنامه هسته‌ای گفت‌وگو می‌کنند و در عین حال، نشانه‌هایی وجود دارد که ممکن است ایرانی‌ها برخلاف آنچه که برخی در مورد پایان بن‌بست هسته‌ای و عدم حمله نظامی غرب امیدوار بوده‌اند، منعطف نباشند. کاخ سفید و رهبران اروپایی، ماه جاری هنگامی که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران با از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای موافقت کرد، امیدوار شدند. اگرچه برخی تحلیل‌گران می‌گویند فضا برای خوش‌بینی وجود دارد؛ لحن اخیر ایران، پیام‌های امیدبخش حسن روحانی را که کشورش آماده‌سازش در گفت‌وگوهای ژنو است، در ابهام قرار داد

در ادامه مقاله آمده است: گفت‌وگوکننده ایران به طور پیش‌دستانه ایده‌های غرب برای تضمین عدم تبدیل ذخایر اورانیوم غنی‌شده به تسلیحات هسته‌ای را رد کرده است. رهبر ایران با ادعاهای روحانی برای انعطاف در گفت‌وگوها مخالفت کرد و محمدجواد ظریف‌، وزیر خارجه، نیز گفت که حق غنی‌‌سازی ایران «غیرقابل مذاکره» است. تریتا پارسی، رئیس شورای ملی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار (گروخی مخالف تحریم‌ها و حمله نظامی علیه ایران) روز دوشنبه گفت که «گفت‌وگوها بهترین شانس موفقیت از زمان شکل‌گیری جمهوری اسلامی ایران را دارند... هرگز پیش از این، چنین فضای بسیار خوش‌بینی وجود نداشته است.» «کولین کاهل»، دستیار سابق در وزارت دفاع آمریکا در امور خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] می‌گوید: ‌»اوضاع می‌تواند واقعاً خوب رقم بخورد یا اینکه وخیم‌تر شود.» عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران و معاون وزیر خارجه، اعلام کرد که ایران در چارچوب توافق، ذخایر هسته‌ای خود را به کشوری دیگر منتقل نخواهد کرد. عراقچی به پایگاه خبری الاخبار انگلیسی گفت که «ما در مورد حجم، سطح و روش‌های غنی‌سازی گفت‌وگو خواهیم کرد؛ اما انتقال ذخایر غنی‌شده، خط قرمز ایران است.»

در پایان مقاله آمده است: در عین حال، درخواست‌های وزیر خارجه ایران، رسیدن به توافق و مصالحه را دشوار می‌کند. وی گفت: «بازیگران باید از این توهم فاصله بگیرند که می‌توانند بر ملت ایران هر چیزی را تحمیل کنند.» روز پنج‌شنبه نیز شورای ملی مقاومت ایران تأسیسات هسته‌ای ایران را افشا کرد که مطابق گزارش آن، نیروهای نظامی ایران برنامه فناوری تسلیحات هسته‌ای را از مکانی معلوم به پادگان نظامی امن‌تر و سری‌تر در تهران منتقل می‌کنند. این شورا که به دنبال سرنگونی رژیم ایران است، در گذشته وجود تأسیسات هسته‌ای سری نطنز و فردو را افشا کرده بود. علیرضا جبارزاده، سخنگوی این شورا گفت: «رژیم پیش‌بینی می‌کند که در نوعی از گفت‌وگوها دخیل خواهد شد و در مقطعی باید برخی درها را (به روی بازرسان) بگشاید... آن‌ها می‌خواهند مکان جدیدی انتخاب کنند و آژانس به پایگاه قدیمی برود و نشان دهند در آنجا چیزی وجود ندارد. این موضوع می‌تواند برای آن‌ها زمان بخرد.» «یاییر لپید»‌ وزیر اقتصاد اسرائیل،[رژیم صهیونیستی] روز یکشنبه در آمریکا بود تا آمریکا و صندوق بین‌المللی پول را به تشدید تحریم‌هایی ترغیب کند که ایران را به میز مذاکره کشانده است. لپید استدلال کرد که «گفت‌وگوها به‌تنهایی از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای جلوگیری نخواهد کرد... فشار اقتصادی باید با تهدید نظامی واقعی علیه ایران همراه باشد تا بیشترین تأثیرگذاری را داشته باشد.» سوریه قیاس تشابهی خوبی برای ایران است... دیپلماسی تنها زمانی اتفاق می‌افتد که یک تهدید نظامی واقعی وجود داشته باشد.»

تحلیل‌:منافقین و صهیونیست‌ها همیشه دو عامل و بهانه برای اخلال در روند مذاکرات هسته‌ای بوده‌اند و غربی‌ها از آن‌ها حداکثر استفاده را کرده‌اند. با اینکه در آستانه دور جدید نشست هسته‌ای، این دو مجموعه فاسد و پلید تلاش‌های زیادی داشته‌اند؛ اما به نظر نمی‌رسد توانسته باشند مانند گذشته در روند مذاکرات نقش‌آفرینی کنند و آمریکا نیز در موقعیتی نیست که بتواند ایران را تهدید کند؛ بنابراین طرف مقابل به اتکای داشته‌های خود، در مذاکره شرکت می‌کند و طرف ایرانی باید با قاطعیت از مواضع به‌حقش دفاع کند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.