خشم سعودي‌ها از سياست‌هاي آمريكا

خبرگزاري رويترز به تلاش آمريكا به منظور كاهش نگراني‌هاي عربستان از سياست‌هاي آمريكا در قبال ايران و سوريه پرداخت و نوشت:...

 

خبرگزاري رويترز 21 اكتبر 2013 (29 مهر) به تلاش آمريكا به منظور كاهش نگراني‌هاي عربستان از سياست‌هاي آمريكا در قبال ايران و سوريه پرداخت و نوشت: جان كري، وزير خارجه آمريكا، روز دوشنبه تلاش كرد تنش‌هاي موجود بین آمريكا و عربستان سعودي را كه به‌دليل انفعال آمريكا در بحران سوريه آغاز شد، كاهش دهد. عربستان سعودي روز جمعه كرسي شوراي امنيت براي دوره‌ دوساله را رد كرد كه دليل آن، نمايش خشم خود از استانداردهاي دوگانه شوراي امنيت است. اين موضع‌گيري سعودي‌ها با تحسين متحدان عربي عربستان در خليج‌فارس و نيز مصر همراه شد. روز دوشنبه سعود الفيصل، وزير خارجه عربستان، ميزبان جان كري در پاريس بود. مقامات آمريكايي گفتند كه واشنگتن و رياض، اهداف مشتركي در ايران غيرهسته‌اي دارند و در عين حال، پايان جنگ داخلي در سوريه و ايجاد ثبات در مصر نيز تأمين‌كننده اهداف مشترك آن‌هاست.

در ادامه مقاله آمده است: يك مقام ارشد وزارت خارجه پس از ديدار فيصل و كري به خبرنگاران گفت كه جان‌كري از مزيت‌هاي داشتن كرسي در شوراي امنيت سخن گفت كه مي‌تواند مجوز اقدام نظامي، تحميل تحريم‌ها و انجام عمليات‌هاي صلح از مزيت‌هاي آن باشد. اين مقام آمريكايي گفت: «جان كري اين موضوع را ابراز داشت كه اگرچه اين تصميم‌گيري به عهده عربستان سعودي است؛ اما آمريكا براي رهبري عربستان در منطقه و جامعه بين‌الملل ارزش قائل است.» دلسردي رياض از روسيه و چين، به وضعی رسيده كه سعودي‌ها از آمريكا نيز دلسرد شده‌اند كه دليل آن، نه‌تنها به دليل بحران سوريه،بلكه به‌دليل نقش‌آفريني و حمايت آمريكا از سرنگوني حسني مبارك در سال 2011 و نيز تلاش آمريكا براي توافق هسته‌اي با ايران است. تاكنون سابقه نداشته کشوری كرسي شوراي امنيت را به‌دست آورد؛ اما آن را نپذيرد.

در پايان مقاله آمده است: عربستان سعودي خواهان اصلاحات در شوراي امنيت به عنوان نهاد امنيتي اصلي جهاني است. خشم سعودي‌ها از عدم اقدام نظامي آمريكا در واكنش به حملات شيميايي در سوريه، تشديد شد. عربستان سعودي همچنين نشانه‌هاي آشتي آمريكا و ايران را نيز مايه نگراني خود مي‌داند و گاهي اين وحشت در ميان سعودي‌ها وجود دارد كه ممكن است گفت‌وگوهاي ايران و آمريكا به چانه‌زني بزرگ در مورد برنامه هسته‌اي ايران منجر شود كه اين مسئله به ضرر منافع سعودي‌هاست. متحدان عربستان در خليج‌فارس نه‌تنها از سياست‌هاي آمريكا انتقاد علني كردند، بلكه نگراني‌ها و انتقادات عربستان در مورد ناكامي شوراي امنيت در پايان جنگ سوريه و عدم حل‌وفصل مناقشه اسرائيل[رژیم صهیونیستی] و فلسطين را نيز منعكس كردند.

 

 تحلیل‌:عربستان از جمله کشورهایی است که حکام آن، مستبدانه قدرت را در دست دارند و حکومت می‌کنند و بنا به تشخیص و دلخواه خودشان حقوق شهروندان را تضییع می‌کنند و آتش جنگ و کشتار را در جهان اسلام شعله‌ور کرده‌اند. عربستان بر اساس معیارهای بین‌المللی، حکومتی مشروع و مقبول به حساب نمی‌آید. با این وضعیت در اعتراض به همراهی نکردن جدی و تمام‌عیار سازمان ملل با خواسته‌های نامشروع آن، مزورانه با رد کرسی حضور در شورای امنیت، پرچم حق‌طلبی را که بویی از آن نبرده، بلند کرده است، اما آنچه که به نظر می‌رسد علت اصلی عصبانیت رفتار سعودی‌ها باشد، تحولات جدید منطقه است که رفته‌رفته بر باد رفتن هزینه‌های گزاف سعودی‌ها و تزلزل موقعیت آن‌ها را نوید می‌دهد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.