چالش‌سازی نتانیاهو برای توافق هسته‌ای

روزنامه واشنگتن‌پست در مقاله‌ای به مخالفت‌های رژیم صهیونیستی با توافق هسته‌ای ایران وآمریکا پرداخت و نوشت:...

 

 

روزنامه واشنگتن‌پست 8 نوامبر 2013 (17 آبان) در مقاله‌ای به مخالفت‌های رژیم صهیونیستی با توافق هسته‌ای ایران وآمریکا پرداخت و نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل[رژیم صهیونیستی] هفته بدی را گذراند. رابطه وی باآمریکا با سردی همراه شده و جهان به توافق هسته‌ای با ایران نزدیک‌تر می‌شود. نتانیاهو این توافق را غیرعاقلانه و خطرناک می‌داند؛ اما در حالی که وی ممکن است در صحنه جهانی منزوی‌تر شود، همچنان اهرم فشار جدی درآمریکا دارد و ممکن است از آن به منظور تضعیف گفت‌وگوهای ایران وآمریکا یا احتمالاً مانع‌آفرینی در برابر آن استفاده کند. مشکل و چالش جدی برای نتانیاهو، چهارشنبه شروع شد که جان کری، وزیر خارجهآمریکا،در انتقاد از گسترش شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری، سخنانی را بر زبان راند.آمریکا مدت‌هاست از گسترش این شهرک‌ها به عنوان تهدیدی علیه گفت‌وگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطین انتقاد می‌کند.

در ادامه مقاله آمده است: جان کری در دیدار با محمود عباس،‌ رهبر فلسطینی، در بیت اللحم گفت که «در حال حاضر و نیز همواره این شهرک‌ها را غیرقانونی می‌دانیم.» وی متذکر شد که «فلسطینی‌ها معتقدند که این شهرک‌ها غیرقانونی هستند.» دیدار وی با نتانیاهو بسیار سرد بود به طوری که خبرگزاری رویترز در یک جمع‌بندی کل از سفر جان کری به اسرائیل، نوشت «به نظر می‌رسد جان کری نتانیاهو را رد کرد و به‌گرمی تعهد محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطین برای راه‌حل دوکشوری را تأیید کرد.» سپس آقای کری به ژنو پرواز کرد که دلیل آن، دیدار با دیپلمات‌های غربی و ایرانی بود که برای رسیدن به توافق هسته‌ای احتمالی گرد هم آمده بودند. نتانیاهو با چنین توافقی مخالفت کرده است. نتانیاهو راهبرد کنونی ایران را فریب‌کاری به منظور کاهش تحریم‌ها و اختلاف‌افکنی در میان غربی‌ها می‌داند که نتیجه آن، مهار نشدن پیشرفت هسته‌ای ایران خواهد بود. دولت اوباما نیز تردیدهایی مشابه نتانیاهو دارد؛ اما (برای رسیدن به توافق) تلاش می‌کند و فعلاً قبل از رسیدن به توافق، کاهش تحریم‌ها را معلق نگه داشته است. نتانیاهو از توافق احتمالی خشمگین است و هشدار داده که «ایران به توافق قرن و جامعه بین‌الملل به توافقی بد دست یافت.»

در پایان مقاله آمده است: در صورتی که نتانیاهو عامل تضعیف توافق با ایران یا بدتر از آن، عامل تحقق نیافتن این توافق تلقی شود، حمایت اروپا از تحریم‌های ضدایرانی می‌تواند پایان یابد که این مسئله در تضاد با خواست نتانیاهوست. به‌علاوه، جفری گولدبرگ در بلومبرگ نوشت که ناسازگاری نتانیاهو در مورد گفت‌وگوهای صلح فلسطین و اسرائیل و نیز در مورد ایران، می‌تواند وی را «در مقابل سایر کشورهای جهان منزوی کند؛ دقیقاً در لحظه‌ای که او به کمک آن‌ها نیاز دارد.» نتانیاهو ممکن است بتواند اهرم فشار واقعی خود بر گفت‌وگوهای ایران را در کنگرهآمریکا که آسیب‌پذیرترین نقطه برای ایران است، وارد کند. بزرگ‌ترین مانع برای توافق هسته‌ای ایران در ژنو نخواهد بود؛ در ژنو دیپلمات‌ها در مورد رئوس توافقی نهایی به اتفاق نظر رسیدند؛ اما تصمیم‌گیری‌ها در واشنگتن و تهران نیز اهمیت دارد. سیاست‌های داخلی دو کشور با اختلاف نظر همراه است و به سوی بی‌اعتمادی و دشمنی گرایش دارد. کاخ سفید و کنگره دچار تنش هستند. در حالی که گفت‌وگوکنندگان آمریکایی از کاهش تحریم‌ها سخن گفته‌اند، سنایآمریکا برای اجرای تحریم‌های بیشتر تلاش می‌کند که این مسئله، پیشنهادآمریکا را تضعیف می‌کند. بسیاری از اعضای کنگره به‌ویژه جمهوری‌خواهان معتقدند که هر گونه کاهش تحریم‌ها خطرناک خواهد بود و باید با آن مخالفت کنند. این نکته را در ذهن داشته باشید که مطابق نظرسنجی‌های عمومی، آمریکایی‌ها دیدگاه‌های منفی نسبت به ایران دارند. در واقع، در این وضعیت، نتانیاهو تلاش می‌کند از ظرفیت‌های کنگره برای چالش‌آفرینی علیه سیاست‌های اوباما در قبال ایران استفاده کند.

تحلیل‌:هر چند ممکن است بنابر ادعای این  روزنامه آمریکایی، اختلاف‌نظر‌هایی بین دولت آمریکا و نتانیاهو در بحث‌های مختلف از جمله هسته‌ای باشد؛ اما واقعیت این است که این اختلافات زیاد جدی نیست و در بحث هسته‌ای قرار است که صهیونیست‌ها نقش پلیس بد و دول غربی نقش پلیس خوب را بازی کنند و هر دو به یک چیز فکر می‌کنند و آن، مهار ایران در مذاکرات و گرفتن امتیاز‌های بزرگ در برابر دادن امتیازهای جزئی است. به همین دلیل، گروه مذاکره‌کننده ایرانی باید هوشیاری لازم را در مذاکرات داشته باشند و تحت‌تأثیر القائات اینچنینی قرار نگیرند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.